اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

عاشورا در کلام محمدرضا حکیمی

اقامه عزای حسینی برای احیای «مرام حسینی» است/ کجاست پیام عدالت عاشورا؟

محمدرضا حکیمی از متفکران اسلامی معتقد است: اقامه عزای حسینی برای احیای «مرام حسینی» است، ذاکران حضرت سید الشهدا و وعاظ عالیقدر، باید از آرمان عاشورا نیز سخن بگویند، و همه جا از درون منازل تا فراز تکایا، دم از اقامه عدل بزنند و نابودسازی ظلم و جور.

اقامه عزای حسینی برای احیای «مرام حسینی» است/ کجاست پیام عدالت عاشورا؟

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، محمدرضا حکیمی از چهره‌های بارز مکتب تفکیک و از متفکران اسلامی و نویسنده مجموعه دوازده جلدی «الحیاة» است.

به مناسبت فرا رسیدن محرم و ایام عزای سرور و سالار شهیدان، بخش‌هایی از سخنان وی را مرور می‌کنیم.

* احیای مرام حسینی(ع)

اقامه عزای حسینی برای احیای «مرام حسینی» است، ذاکران حضرت سید الشهدا و وعاظ عالیقدر، باید از آرمان عاشورا نیز سخن بگویند، و همه جا از درون منازل تا فراز تکایا، دم از اقامه عدل بزنند و نابودسازی ظلم و جور. و پیداست که پیدایش عدل جز با برانداختن «تکاثر» و «فقر» ممکن نیست.

پس مبارزه با تکاثر و فقر در راس تکلیف‌های دینی-اجتماعی جای دارد. و غفلت از آن، غفلت از حیات دین و تن زدن از اهتمام به امور مسلمین (بلکه اهم امور مسلمین) است، که موجب خروج از اسلام است

* اسلام از حسین(ع) قوت می‌گیرد

از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «حسین منی و أنا من حسین» حسین از من است و من از حسینم.

معنای جمله نخست روشن است، حسین از من است، یعنی فرزند من و نواده من است. درباره جمله دوم (من از حسینم) گفته‌اند، یعنی بقای دین من و آیین من به‌وسیله حسین است؛ و دین اسلام از حسین(ع) قوت می‌گیرد و با شهادت او از نابودی مصون می‌گردد و باقی می‌ماند. و از اینجاست که گفته‌اند: دین اسلام، «محمدی الحدوث» و «حسینی البقا» است، که اگر شهادت عاشورا ـ با آن ابعاد ویژه ـ نبود، در اثر حکومت کسانی مانند یزید و ... به مرور زمان اثری از اسلام و قرآن بر جای نمی‌ماند.

* کجاست پیام عدالت عاشورا؟

امروز شیعه در جهان بسیار است و در کشورهای بسیاری سکونت دارد، لیکن کشوری که در همه جهان به نام تشیع معروف است و در هر سال برپا دارنده اصلی مراسم عاشورای حسینی است، ملت ایران است. یعنی ملتی که باید بداند امام حسین(ع) و یارانش شهید شدند و خاندان پیامبر اسیر گشتند تا احکام عملی قرآن عملی گردد و قسط قرآنی گسترش یابد. و هنگامی که به نام اسلام و با یاد حسین(ع)، این همه جوان‌های این مملکت به جبهه رفتند و سپس جنازه آنها را ـ آن هم نه همه را ـ به خانواده‌هایشان تحویل دادند، باید نظام عامل بالعدل و جامعه قائم بالقسط تشکیل می‌یافت. آیا به جای آن چه کردند؟ و اکنون کسی هست که با ریشه‌های فساد در قضاوت و اقتصاد و نفوذ نفوذی های بی شمار بتواند درافتد و ملت را نجات دهد؟ و از یدک کشیدن نام اسلام دست بردارند؟ آیا کو عمل به احکام قضایی و اقتصادی اسلام؟ کو پیام عدالت عاشورا؟

* عاشورا، پرچم اجرای عدالت است

عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط‌های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوت‌های جهنمی و «دره‌های فقر» و «قله‌های ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده‌اند و در میان نباشد.

* عاشورا همه اش روضه و غم گساری نیست

عاشورا این نیست که با تلاش شماری منبری و مداح حرفه‌ای (که روش آنان و منطق و شعرشان، کاملا بر خلاف شاعران شیعه حماسه گستر دوران ائمه است)، مردم را در یک روز معین به سر و سینه زدن را دارند و در معابر روان سازند. بعد عاطفی عاشورا، اگر منبری‌ها و مداح‌ها به صورت ضروری و فوری و اصولی، اصلاح شوند و مردم بر یک غم بزرگ گریه کنند، نه تنها خوب که لازم است. قلب انسان نباید به دنیای غم‌های بزرگ بیگانه باشد، اما عاشورا همه‌اش روضه و غم‌گساری نیست. عاشورا، حرکتی برای نفی ظلم و اجرای عدالت است، چنانکه در خطبه دوم حضرت امام حسین (ع) به صراحت ذکر شده است. عاشورا حماسه فجرهای بزرگ انقلاب‌های خونینی است، که حق محرومان را بگیرد و به آنان برساند.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول