اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

قائم مقام وزارت بهداشت مطرح کرد

طولانی شدن برجام و رفع تحریم‌ها دلیل اجرایی نشدن کامل طرح تحول/مخالفان کم اطلاع هستند

قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه انتشار ۸هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در روند اختصاص بودجه امری متداول است، گفت: تعدادی از دوستانی که معترض هستند افرادی با حسن‌نیت اما بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع از مسائل حوزه بهداشت و درمان هستند.

طولانی شدن برجام و رفع تحریم‌ها دلیل اجرایی نشدن کامل طرح تحول/مخالفان کم اطلاع هستند

به گزارش خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به نقدهای صورت گرفته به ارائه 8 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه به بیمه سلامت تشریح کرد: در طرح تحول سلامت؛ دولت، وزارت رفاه و بیمه‌های تحت پوشش آن اقدامات مهمی انجام داده‌اند.

قائم مقام وزارت بهداشت افزود: بیمه سلامت ایرانیان در یکی از مهمترین اقدامات توانست 11 میلیون دفترچه جدید برای کلیه خدمات بستری و سرپائی صادر کند که طبق اعلام این سازمان بیشتر خانواده‌های محروم، کم‌درآمد و با درآمد کمتر از 1 میلیون تومان را شامل شده است.

حریرچی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته هزینه‌های زیادی را در پی دارد، گفت: به عنوان مثال بیمه شدگان افراد جدیدی هستند که تقریباً 15% جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و سالانه حدود 3600 میلیارد تومان هزینه لازم است تا آنها بتوانند از دفترچه خود استفاده کنند.

وی اشاره کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان بیمه سلامت همراه با بیمه‌های دیگر که هزینه‌های قابل توجهی دربرداشت، تحت پوشش قرار دادن خدماتی به شمار می‌رود که قبلاً بیمه شده بود یا باید تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفت اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاده بود.

قائم مقام وزارت بهداشت تأکید کرد: مجموع این موارد هزینه‌های سازمان بیمه سلامت ایرانیان را افزایش داده است و برخلاف ادعاها، اصلاح تعرفه‌های پزشکی جزء اصلی و مهم افزایش هزینه‌های بیمه سلامت ایرانیان نیست.

حریرچی، بیان داشت: با بررسی اقدامات انجام شده مبنی بر ارائه خدمات جدید بیمه و تحت پوشش قرار دادن آن یا اصلاح تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه که با پیشنهاد مشترک دبیرخانه این شورا و وزارت بهداشت و تصویب دولت انجام شد، آیا هزینه‌های مرتبط باید پرداخت شود یا نه؟ آیا می‌شود تعدادی را بیمه کرده اما هزینه‌های آن را پرداخت نکنیم؟

این مقام مسئول تصریح کرد: به نظر بنده بهترین جمع‌بندی در این زمینه اقدام دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که دستور دادند تا مبالغی برای هزینه‌های ایجاد شده‌ای که باید طی 2سال گذشته منبعی برای آن در بودجه سالانه سازمان بیمه سلامت تعیین می‌شد اما انجام نشده بود بودجه‌ای تعیین و همچنین برای سال 1396 نیز در بودجه آن پیش‌بینی شود.

 

انتشار 8هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در روند اختصاص بودجه امری متداول است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به 88هزار میلیارد تومان اوراق قرضه اختصاص یافته به بیمه سلامت گفت: این هزینه بر همین مبنا پیش‌بینی شده که در روند اختصاص بودجه‌ کشور امر عادی و کاملاً متداول است.

قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گروهی بر این عقیده هستند که اختصاص این بودجه شبه ربوی یا مانند استفاده از یارانه است، گفت: پروژه‌های عمرانی متفاوتی هستند که اوراق قرضه برای آن به کار رفته است، به عنوان مثال در بعضی موارد تأخیر در صورت حساب پیمانکاران در پروژه‌های عمرانی کشور باعث می‌شود بر اساس قیمت روز و تعدیل به عمل آمده پرداخت شود.

حریرچی، افزود: مثال بارز دیگری که با ارقام بالایی درحال انجام است می‌توان به انتشار اوراق قرضه به گندم به دلیل افزایش تولید این محصول اشاره کرد که توسط دولت انجام شد، آیا می‌توان گفت نباید هزینه‌های کشاورز را از طریق اوراق قرضه تأمین کنیم چرا که شبه‌ربوی تلقی می‌شود؟

 

تعدادی از معترضین اطلاعات کمی از مسائل حوزه بهداشت دارند

وی اذعان کرد: ما فکر می‌کنیم تعدادی از دوستانی که اعتراض می‌کنند افرادی با حسن‌نیت اما بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع از مسائل حوزه بهداشت و درمان هستند و تعدادی نیز به دنبال مقاصدی هستند.

قائم مقام وزارت بهداشت متذکر شد: از همه افراد خواهش می‌کنیم شیرینی ارائه خدمات بیمه به گروهی از مردم را با آدرس غلط دادن و منتسب کردن به پزشکان از بین نبرند و اجازه دهند این خدمات که به عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی دولت طی چند سال اخیر است به مقصد و اهداف خود برسد.

 

طولانی شدن توافق برجام و رفع تحریم‌ها از دلایل اجرایی نشدن کامل طرح تحول سلامت

حریرچی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل اجرایی نشدن کامل طرح تحول سلامت تصریح کرد: از موانع ایجاد شده در اجرای بسته‌های طرح تحول سلامت، کاهش شدید قیمت نفت در پائیز 1393 بود، از طرفی طولانی شدن رسیدن به توافق برجام و رفع تحریم‌ها نیز از دیگر عواملی است که باعث شد منابع دولت با محدودیت مواجه شود.

وی در پایان افزود: البته کسانی هم بودند که از درون نظام سلامت انتقادات تندی علیه طرح تحول کردند که شاید بعضی از سیاست‌گذاران خصوصاً در رده میانی را در تخصیص منابع، دچار تردید و تأخیر کرد که باعث کاهش اعتبار شد و امیدواریم با دستورات ریاست جمهوری و حمایت مجلس برطرف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول