اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران :

توصیه های بهداشتی توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیات ها

عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیات ها می تواند احتمال بروز بیماری های مرتبط با غذا به وی‍‍ژه بیماری های عفونی روده ای را افزایش دهد.

توصیه های بهداشتی توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیات ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران؛ عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیات ها می تواند احتمال بروز بیماری های مرتبط با غذا به وی‍‍ژه بیماری های عفونی روده ای را افزایش دهد.لذا موارد ذیل توصیه می شود:

1.هرگونه پخت و پز باید در مکان هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد.

2.کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

3. مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می گردد از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت متبوع است استفاده شود.

4. از فراورده های خام دامی با کشتار مجاز یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت متبوع و سازمان دامپزشکی است استفاده شود .

5. از نمکهای بسته بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا، برنج و مصرف روی سفره ها استفاده شود.

6. در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت ازسازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود .

7.از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.

8. در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره ها خودداری گردد .

9.از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری گردد. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر 4درجه سانتی گراد یا در بالای 63درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز)نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63درجه نرسد.

10. از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود .

11. در صورت توزیع سبزی و سالاد رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

12. در ضمن با نصب تابلوها  یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری ها از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف خودداری گردد.

13. ازآب آشامیدنی سالم استفاده گردد.

14. شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود، صورت پذیرد.

15. در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبارمصرف مناسب ترجیحا"ظروف یکبارمصرف گیاهی ، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود.

16. استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای65درجه سانتی گراد )مناسب نیست.

17. ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی  یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام گردد.

18. پسماند های تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع گردد.بویژه درکنار هرایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

19. توزیع آب،شربت یا شیر در بین دسته های عزاداری  یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد، از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

20. احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه گردد.

درضمن نظر به اهمیت موضوع و حفظ سلامت مصرف کنندگان جهت توزیع موادغذایی و نوشیدنی  خصوصاً موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ توصیه می گردد که از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نگردد. لذا خواهشمند است دستور فرمایید کلیه دست اندر کاران مساجد به منظور حفظ و ارتقاء سلامت عزاداران، از توزیع هرگونه مواد غذایی و نوشیدنی داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خودداری نمایند و نسبت به جایگزینی آن با ظروف یکبار مصرف به ترتیب اولویت با پایه گیاهی، سلولزی(کاغذی) و آلومینیومی جهت توزیع غذا و نوشیدنی اقدام نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول