اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سیاست و امنیت

مسعود یارضوی

تمام کنید این بازی ناجوانمردانه را...

مردم هنوز وعده ۱۰۰ روزه حل مشکلات از سوی رئیس‌جمهور روحانی و بی‌دستاوردی آن را به خاطر دارند اما به آنها گفته می‌شود برای تحقق وعده‌ها باید در انتخابات ۹۶ هم به آقای روحانی رأی بدهند!

تمام کنید این بازی ناجوانمردانه را...

_ مردم ایران پس از انتخابات سال 92 هنوز مشغول ارزیابی دولت یازدهم و چهره‌های جدیدش بودند که رئیس‌جمهور روحانی با قاطعیت فراوان وعده «حل 100 روزه مشکلات» را داد.

100 روزی که ستاد اعتدال نه تنها پس از فرا رسیدن موعد آن هیچ کارنامه مشخص و حتی نامشخصی نداشت که به مردم ارائه کند بلکه چند سال بعد؛ این «اکبر ترکان» دستیار رئیس‌جمهور بود که در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه شرق، اینگونه دست به انکار آن وعده‌ها زد: «در عرض یک سال همه کارها حل نمی‌شود. مگر خاطرتان نیست در ابتدای دولت کنونی می‌گفتیم با آنچه احمدی‌نژاد در هشت سال گذشته به بار آورده، ١٠ سال زمان نیاز است که به اول دوره احمدی‌نژاد برگردیم؟»

و از بعد از آن وعده 100 روزه همینطور بصورت علی‌الدوام به مردم وعده‌هایی داده شد اما در هنگام سررسید وعده‌ها، این ستاد اعتدال و ستاد اصلاحات بودند که یا دست به انکار اصل ماجرا می‌زدند و یا تحقق وعده‌ها را به زمانی دیگر موکول می‌کردند.

آن «100 روز» سپس به نتیجه مذاکرات ژنو موکول شد.

مذاکراتی که البته به «توافق موقت ژنو» در همان سال یعنی سال 92 انجامید.

توافقی که آتش وعده‌ها برایش تند و تیزتر هم بود و به مردم گفته شد که با این توافق مشکلات مرتفع می‌شوند و سطح معیشت ارتقا می‌یابد و دیوار تحریم‌ها نیز شکاف برمی‌دارد.

اما باز هم نتیجه‌ای عاید نشد.

آقایان پس از توافق موقت ژنو هم به افکار عمومی اینطور گفتند که «باید توافق نهایی حاصل شود تا نتایج کارهای ما لمس شود!»

سعید لیلاز، از فعالان اقتصادی اصلاح‌طلبان طی مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفته بود:‌«از زمستان ٩٤ شاهد بهبود وضعیت اقتصادی در کشور باشیم و در نتیجه بورس و دیگر بخش‌های اقتصادی هم از دی و بهمن امسال با روندی مثبت مواجه شوند و آثار رونق نسبی در اقتصاد ایران دیده شود»[2]

کارها که به انعقاد برجام در تیرماه سال 94 رسید، برخی تریبون‌های ستاد دولت و اصلاحات یکصدا وعده «180» روز دیگر دادند. و خطاب به مردم اینطور بیان کردند که برجام که اجرایی شود دیگر همه چیز تمام است.

دیماه سال 94 و زمستانی که لیلاز وعده‌اش را داده بود هم از راه رسید و برجام اجرایی شد اما آب از آب تکان نخورد و ستاد دولت و اصلاحات، این بار را با نسخه‌ای جدیدتر به میدان آمد.

«هرکس خواهان رفع مشکلات است باید در انتخابات مجلس به ما رأی بدهد».

فی‌الواقع آنها به سادگی هرچه تمام‌تر، وعده‌های برجامی دولت و اصلاح‌طلبان را به کناری نهاده و اعلام کردند که تحقق این وعده‌ها منوط به اکثریت شدن اعتدالیون و اصلاح‌طلبان در مجلس است.

اصلاح‌طلبانی مثل محمدصادق خرازی، قدرت‌الله علیخانی و رسول منتجب‌نیا در همان مقطع به صحنه آمده و در مضمون عنوان کردند که رفع مشکلات اقتصادی بسته به نتیجه انتخابات مجلس (برای اصلاح‌طلبان) است.

قدرت‌الله علیخانی در این باره گفته بود:

«همانطور که در مساله برجام همه قوا به خصوص رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و در رأس همه، رهبر معظم انقلاب، به کمک دولت آمدند و برجام حل شد، می‌توان با اجماعی دوباره، مشکلات اقتصادی را هم از سر راه مردم برداشت!»[3]

انتخابات مجلس هم تمام شد و اصلاح‌طلبان در آن ادعای پیروزی و هضم رقیب کردند اما باز هم از دستاوردهای ملموس برجامِ روحانی و انتخابات مجلس خبری نبود که نبود.

اما قضیه باز هم گویا به انتها نرسیده است و اصلاح‌طلبان و ستاد اعتدال این بار، موعد قول و قرارهای خود را به انتخابات ریاست جمهوری دولت دوازدهم در سال 96 منتقل کرده‌اند.

پیش از این و بعنوان نفر اول؛ محمود سریع‌القلم، فردی که گفته می‌شود مشاور رئیس جمهور روحانی نیز هست طی اظهاراتی گفته بود: «در اجلاس اخیر داووس سرمایه گذاران خارجی می‌گفتند که ما منتظر نتیجه انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری ایران هستیم و بعد جدی وارد مذاکره برای سرمایه‌گذاری می‌شویم.»

پس از او نیز کسانی همچون احمد پورنجاتی در نشریه صدا و حمیدرضا جلایی‌پور در روزنامه آرمان امروز به همین معنای عجیب اشاره کرده‌اند.

جلایی‌پور طی اظهاراتی که به تازگی در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز منتشر شد گفته است:

«مردم در 1392 نگران سرنوشت کشور و شبح ناامنی ناشی از تاثیر تحریم‌های بین المللی بودند، بنابراین در جریان انتخابات، روح جمعی مردم به شور افتاد و برای نجات کشور انتخاباتی پرشور را رقم زد. درانتخابات 1396 کشور تازه روی ریل پیشرفت قرار خواهد گرفت و مسئولان باید اقدام‌های مناسب و دشواری برای ایجاد تحولات اقتصادی انجام دهند. می‌توان دور نخست ریاست جمهوری روحانی را به دوره آواربرداری و کشاندن قطار پیشرفت ایران روی ریل تشبیه کرد، اما هنوز مشکل‌های زیادی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد که مرتفع کردن آنها، رای بالای جامعه را نیاز دارد.»

به نظر می‌رسد که این بازی ناجوانمردانه باید یک روز تمام شود و جریان سیاسی خاص و کسانی در دولت یازدهم، یکبار برای همیشه تصمیم بگیرند بابت عدم تحقق برخی وعده‌های کلان خود به مردم و بی‌دستاوردی برجامِ رئیس‌جمهور روحانی توضیحات مکفی بدهند و از ساحت مردم عذرخواهی کنند.

 

1_‌ http://namehnews.ir/fa/news/336813

2_‌ http://www.etemadnewspaper.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?V_News_Id=&Src=Main&News_Id=26075

3_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940928000063

4_ http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/165597

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول