اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تحلیلگر آمریکایی:

130 جاسوس آمریکایی در مدارس «گولن» در قرقیزستان و ازبکستان فعال بوده‌اند

تحلیلگر آمریکایی گفت: 130 کارمند سرویس جاسوسی آمریکا در مدارس «گولن» در قرقیزستان و ازبکستان فعالیت داشته‌اند.

130 جاسوس آمریکایی در مدارس «گولن» در قرقیزستان و ازبکستان فعال بوده‌اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از «تاج نیوز»، «دکستر فیلکینس» تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای در مجله «New Yorker» نوشت: در مدارس گولن در قرقیزستان و ازبکستان 130 کارمند سرویس جاسوسی آمریکا به عنوان آموزگار زبان انگلیسی فعالیت می‌کردند.

این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به کودتای اخیر در ترکیه تصریح کرد: «فتح الله گولن» و طرفدارانش طرح کودتا را در مدت 30 سال برنامه ریزی کردند.

فیلکینس ادامه داد: گولن نفوذ خود را در آسیای مرکزی و قفقاز توسط جنبش «خدمت» که هدف آن تشکیل مراکز آموزشی با اهداف خاص بوده افزایش داد.

وی افزود: در صورت که کودتا در ترکیه به پیروزی می‌رسید بدون شک تاثیر آن بر کشورهای دیگر منطقه به خصوص آسیای مرکزی افزایش می‌یافت.

تحلیلگر آمریکایی اظهار داشت: حضور 130 کارمند اداره امنیت آمریکا در ازبکستان و قرقیزستان به عنوان معلم انگلیسی تاثیر زیادی بر آینده این کشورها داشته‌اند.

جنبش گولن در قرقیزستان از سال 1992 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی در این کشور 16 مدرسه ترکی زبان افتتاح کرد که در آن 796 معلم قرقیز، 163 معلم از ترکیه و 36 معلم از دیگر کشورهای مختلف فعالیت می‌کردند.

در تفکر گولن که عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است؛ هرگونه تروریسم شدیداً محکوم است و وی معتقد به گفت‌وگوی بین ادیان الهی و پیروان کتاب‌های آسمانی است و خود گولن برای چنین گفتمان‌هایی با واتیکان و برخی مراکز مذهبی یهودی بارها پیشقدم شده است.

گولن با تمکن مالی شخصی اقدام به راه اندازی سرویسی برای «خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم» از دهه 70 میلادی کرده است که افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده‌اند و در طی سالها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم کردند.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه مقامات «آنکارا» این اقدام را مرتبط با سازمان گولن عنوان کردند و از کشورهای آسیای مرکزی خواستند تا این موسسات را  تعطیل کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول