اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

مهاجرت گزینه پیش روی جوانان روستایی گلستان

روستاهای گلستان زیبایی خاص خود را دارد، اما در منازل مردمان این دیار عموما جوانانی هستند که هنوز چشم بر دست پدر دوخته‎اند و از بیکاری رنج می‎برند.

مهاجرت گزینه پیش روی جوانان روستایی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، جوانانی که به دلیل فقدان درآمد کافی حرفه کشاورزی و نبود زمین زراعی، تمایل چندانی برای ماندگاری در روستاها ندارند و تلاش می‎کنند حتی اگر شده در خارج از استان، پیگیر شغل احتمالی باشند تا کمیت زندگی‌شان لنگ نزند.

طی این سال‎ها اگرچه روستاهای گلستان رنگ و روی تازه‎ای گرفتند و با توجه به اعتبارات مناسب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نوسازی مسکن در این مناطق به‌سرعت انجام شده است، اما برعکس این تصویر زیبا، درآمد روستائیان پیشرفت چندانی نکرد و سفره معیشت نیز در این نقاط کوتاه‎تر شد.

  طی این سال‎ها، تقسیم زمین‎های زراعی بین ماترک خانوارهای پرجمعیت، مزید بر علت شد که سهم کمتری از زمین‎های زراعی به آنان تعلق گیرد که همین موضوع موجب شد وضعیت اقتصادی جامعه ساکن در روستاها دچار مشکل شود.

با وجود این کمبودها و افزایش افراد تحصیل‎کرده در این نقاط، دولت تاکنون برنامه خاصی برای اشتغال‎زایی این بخش از جامعه تدبیر نکرده تا بتوانند ضمن حضور در روستاها با درآمد ناشی از فعالیت کاری خود امرارمعاش کنند.

یک فعال اقتصادی با تأکید بر توجه مضاعف دولت به روستاها گفت: روستاها مولد اقتصادی استان هستند و حیف است که نسل جوان ساکن در آن به لحاظ اشتغال دچار مشکل باشند.

محمدباقر مسعودی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: بی‎توجهی به جوانان در روستاها علاوه بر تشدید اختلالات روحی آنان، موجب می‎شود تا برخی از آنان در دام اعتیاد افتاده و خود معضلی برای جامعه‎ای شوند که در آن زندگی می‎کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از جوانان روستایی به دلیل نداشتن فرصت‎ اشتغال و نبود انگیزه‎های کافی برای زندگی در روستاها، به دنبال تحصیلات و دیگر تمایلات خود هستند، و بر این اساس سعی می‎کنند در محیط‎های شهری که در دوره رکود و کسادی به سر می‎برند، کار و زندگی کنند.

*آثار منفی اقتصادی بر بنیان‎های اجتماعی و فرهنگی روستاهای گلستان

مسعودی ادامه داد: به صرفه نبودن درآمدهای حاصله از بخش کشاورزی نسبت به هزینه‎های ناشی از به بار نشستن محصولات، نه تنها اثرات منفی اقتصادی بر تولید و اشتغال داشته، بلکه منجر به فروپاشی بنیان‎های سنتی، اجتماعی و فرهنگی زندگی روستایی شده است.

وی یادآور شد: در ادامه چنین فرآیندی جوانان زندگی روستایی کنار زده شده و با آن بیگانه می‎شوند و آنها برای رهایی از مشکلات اقتصادی که در محیط‎‎های روستایی آنها را احاطه کرده و به ستوه آمده، به طوری‎ که عرض شد مهاجرت به شهرها را برای پیدا کردن شغل و ادامه تحصیل برمی‎گزینند و باعث ظهور مشکلات و تبعات بعدی شهرنشینی می‎شوند.

در سالیان اخیر رشد جمعیت جوانان و ظهور علائم بیکاری آنان در روستاها تا حدودی با توسعه نظام آموزشی تعدیل شد، این امر باعث شد تا آنها به تحصیل خود ادامه دهند و لذا ورود آنها به بازار کار به تأخیر بیفتد.

اما نبود برنامه‎ریزی‎ و فقدان سرمایه‎گذاری‎های لازم در بخش‎های مختلف صنعتی، زیربنایی و خدماتی به منظور ایجاد فرصت‎های شغلی بیشتر برای حجم انبوه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مشکلات بیکاری جوانان در گلستان را دوچندان نموده است.

بنابراین دوره آموزشی طولانی‌تر نه تنها مشکل بیکاری را کاهش نداده، بلکه این مشکل را به واسطه ایجاد یک گروه بیکار با تحصیلات بالاتر تشدید کرده است.

دهیار یکی از روستاهای بندرگز، نبود برنامه خاصی را برای اشتغال جوانان ساکن در روستاها را از مشکلاتی دانست که موجب شده بیکاری جوانان در این مناطق بیش از گذشته به چشم بیاید.

حمید فغانی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: اکثر اهالی روستا به واسطه زمین‎های زراعی خود امرار معاش می‎کنند و با توجه به اقتصاد ضعیف خانوار قادر به تأمین معیشت همه فرزندان خود نیستند و انتظار دارند که دولت در این مهم پیشقدم شده و زمینه‎های فعالیت قشر جوان را فراهم سازد.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که آنان دنبال کار دولتی باشند بلکه می‎خواهند دولت زمینه اشتغال پایدار جوانان را در روستاها فراهم سازد و حتی با ایجاد واحدهای تولیدی مناسب و واقعی زمینه اشتغال جوانانشان را فراهم سازد.

 فغانی ادامه داد: جوانان روستاها هم عضوی از جوانان این مرزو بوم هستند و باید برای اشتغال آنان فکری اساسی کرد، وگرنه ممکن است به دلیل بیکاری به دامان مشکلات و ناهنجاری‎های اجتماعی آسیب‎زا پناه ببرند.

متأسفانه بسیاری از جوانان در روستاها به دلیل نبود درآمد کافی و ادامه پیشرفت کاری و تحصیلی ترجیح می‎دهند در روستاهای خود نمانند که این موضوع حتی با تشویق خانواده‎ها نیز همراه است، چراکه متأسفانه علاوه بر مشکلات درآمدی و دیگر انگیزه‎ها، اعتیاد نیز روستاهای استان را آلوده کرده است.

استاندار گلستان نیز چندی پیش با بیان اینکه توسعه روستاها بسیار مورد توجه است، متذکر شد: با استفاده از دانش بومی به اضافه فناوری می‎توانیم به توسعه روستاها کمک بسیاری داشته باشیم.

اگرچه بخش‌های دیگر سخنان عالی‌ترین مقام اجرایی استان، در پی آن است تا خاطر ایده‌پردازان جوان را با یک تفاهم‌نامه در زمینه‌های دانش‌بنیان آسوده سازد، اما با وجود نگاه مثبت به این تفاهم‌نامه، برآیند اقداماتی که طی سالیان گذشته بر حوزه کاری جوانان استان حادث شده، باور اینکه چنین بخشی بتواند سهم مناسبی برای اجرای ایده‌‌ها بپردازد را دچار تردید می‌کند. 

سخنان امیدبخش استاندار گلستان و حتی طرح برخی مباحث خلاقانه از سوی وی، شنونده را به این تأمل وادار می‌کند که بیندیشد، چه عواملی تاکنون موجب شده که گلستانی که چنین ظرفیت‌هایی مهمی در شیلات، کشاورزی و گردشگری خود دارد، نتوانسته‎ با جلب توجه دولت و سرمایه‌گذاران، برای خود جایگاه مناسبی در کشور دست ‌و پا کند.

اگرچه بیش از این بارها نسبت به وضعیت روستاهای گلستان و وضعیت نه‌چندان خوش‌آیند معیشتی ساکنان این مناطق پرداخته شد، اما در شرایط کنونی مشکلات همچنان به قوت خود باقی است که بخشی از آن زیرساختی است و بخشی نیز ریشه در نوع سیاست‌هایی دارد که مشخص نیست چه اهدافی پیرامون آن نهفته است.

*لزوم برنامه‎های درآمدزای مهارت‎آموزی در روستاها

  بسیاری از روستاهای گلستان پس از اجرای طرح‌های هادی اگرچه به لحاظ ساختار محیطی روستا از شرایط مناسبی برخوردار شده‎ است، اما  ساکنان این مناطق به دلیل فقدان رشد و توسعه در کشاورزی همچنان درگیر تکنولوژی سنتی گذشته هستند و به لحاظ معیشتی نیز درجا می‌زنند.

حال در این شرایط نامطلوب به لحاظ ساختاری که مشکل نیز مشخص است، چگونه می‌توان به دنبال ایده‌پردازی و اجرای آن بود، آن هم در مجموعه‌ای که بهترین ایده برای آن، ایفای نقش واقعی و سازمانی، دستگاه متولی است که همچنان ساختاری معیوب و فشل دارد و باید اصلاح شود.

بدون شک با استفاده بهینه از ظرفیت‎ها و قابلیت‎های موجود در روستا و همچنین اجرای دوره‎های مهارت‌آموزی برای جوانان و علاقه‎مندان به آموزش‎های فنی و حرفه‌ای، می‌توان گام‎های مؤثری در جهت ایجاد اشتغال در منطقه برداشت.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان، از پیش‎بینی 100 میلیارد تومان تسهیلات اقتصادی به دهیاری‎های کشور خبر داد و گفت: دهیاری‎ها به ازای ارائه طرح‎های اقتصادی و اشتغال‌زایی سه برابر بودجه عمرانی تسهیلات اقتصادی می‎گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی نصیبی در آئین افتتاح پروژه پرورش اسب شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به‌عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مزین شده است از فعالیت‎های اقتصادی در روستاها حمایت می‎شود.

وی؛ استان گلستان را در پرداخت تسهیلات اقتصادی پیشتاز خواند و تصریح کرد: نرخ سود تسهیلات اقتصادی به دهیاران هشت درصد است و گلستان نخستین استانی است که از این تسهیلات در سطح کشور بهره‎مند شده است.

*بسته‎های حمایتی دولت برای ایجاد اشتغال در روستاها

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه ارائه بسته‎های حمایتی به روستاها به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال است، افزود: تاکنون شش دهیاری با ارائه طرح‎های مختلف که مورد موافقت سازمان دهیاری‎ها قرار گرفته است از تسهیلات اقتصادی بهره‎مند شدند.

به گفته نصیبی؛ هر دهیاری که دارای طرح اقتصادی بوده و در محدوده روستا قرار داشته باشد با اخذ مجوزهای لازم و با مصوبه و تائیدیه بخشداری و فرمانداری می‎تواند از تسهیلات اقتصادی معادل سه برابر بودجه عمرانی برخوردار شود.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات اقتصادی به افزایش درآمدزایی و رونق روستا کمک می‎کند، گفت: در حال حاضر تسهیلات اقتصادی به دهیاری‎های دیگلی‎داش مراوه‎تپه، زینب‎آباد رامیان، گز شرقی بندرگز، محمدآباد گرگان و دو روستای دیگر تعلق گرفته است.  

به نظر می‎رسد قدم‎های روشنی برای مبحث اشتغال در روستاها در شرف انجام است اما انتظار می‎رود این گام‎ها محکم و با برنامه برداشته شود تا بتوان در حوزه اشتغال جوانان در روستاها حرکت‎های مثبتی انجام داد.   

 اگرچه استفاده از توانمندی جوانان روستا و لزوم برخورداری از این توان انرژیک در استان جوان گلستان یک واقعیت محض است اما هنوز مسیرهای بهره‎برداری از این ظرفیت مشخص نیست در حالی که باید نقشه مشخصی برای آن تعیین شود تا جوانان روستاهای این سرزمین  بدانند در کجای این استان ایستاده‎اند و چه مسیری را پیش رو دارند، کاری که بسیار مشکل و دشوار اما شدنی است.

انتهای پیام/83002/ی30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول