اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

فارس گزارش می‌دهد

بلاتکلیفی یک ساله 800 کارگر کاشی نیلو/ کارخانه 35 ساله به گل نشست

تداوم بحران در کاشی نیلو و عدم پرداخت حقوق و دستمزد کارگران موجب شد تا امروز نیز مجدداً کارگران این کارخانه در مقابل دفتر فرمانداری نجف‌آباد تجمع کنند.

بلاتکلیفی یک ساله 800 کارگر کاشی نیلو/ کارخانه 35 ساله به گل نشست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بحران رکود در صنایع کوچک متوسط استان همچنان ادامه دارد و پس از بروز مشکلات جدی در ادامه حیات پلی اکریل و شرکت DMT، این بار رکود در صنعت کاشی مسأله ساز شده و کاشی نیلو که یکی از قدیمی‌ترین واحدهای تولید کاشی کشور محسوب می‌شد را به ورطه تعطیلی کشاند.

البته رکود در صنعت کاشی مسأله تازه و جدیدی نیست و طی سال‌های اخیر واحدهای متعددی از جمله کاشی اصفهان نیز به دلیل بروز همین مشکلات از مدار تولید خارج شده‌اند.

با این حال نظر کارگران کاشی نیلو این نیست و برخی خصوصی سازی ناموفق این شرکت را عامل تعطیلی آن می‌دانند. به هر صورت تداوم بحران در کاشی نیلو و عدم پرداخت حقوق و دستمزد کارگران موجب شد تا امروز نیز مجدداً کارگران این کارخانه در مقابل دفتر فرمانداری نجف‌آباد تجمع کنند.

*خصوصی سازی ناموفق در کاشی نیلو

به گفته کارگران حاضر در این تجمع، مشکلات شرکت از زمان واگذاری کاشی نیلو از سوی تأمین اجتماعی به 4 نفر از بخش خصوصی آغاز شد؛ انتقالی که در سال گذشته و آن هم به صورت قسطی به افرادی صورت گرفت که اغلب از افراد سرشناس صنعت کاشی بودند و حال کار به جایی رسیده که این کارخانه به طور کامل تعطیل شده است.

یکی از کارگران معترض در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مشکلات شرکت از پاییز سال گذشته شدت گرفت و در حالی که موجودی انبارهای کارخانه به خوبی فروش می‌رفت در مقطعی گفته شد شرکت با مشکل نقدینگی مواجه شده و از آذر 94 پرداخت بیمه کارگران با اختلال مواجه شد و پس از آن نیز حقوق دریافتی کارگران قطع شد.

وی همچنین افزود: برخی مدیران شرکت عنوان می‌کنند که مشکلات ناشی از اختلاف شرکا بوده و حتی برخی کارگران عنوان می‌کنند که بخشی از نقدینگی شرکت به طور مخفیانه از حساب‌های شرکت خارج شده است.

از دیگر سو سهامداران این شرکت نیز ماه‌ها است که از نقد کردن اصل سرمایه خود عاجز شده‌اند و دلیل آن نیز توقف نماد «کنیلو» از دی ماه سال گذشته به دلیل عدم ارائه اطلاعات از سوی شرکت است.

در سامانه نظارت بر ناشران بورسی نیز آخرین اطلاعیه شرکت مربوط اسفند سال گذشته و پیش بینی زیان 11 میلیارد تومانی برای سال جاری است و همچنین مجمع عمومی شرکت نیز تا کنون به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا در سال جاری تشکیل نشده است.

*بلاتکلیفی بیش از 800 کارگر

در حال حاضر بیش از 800 کارگر این کارخانه در بلاتکلیفی کامل به سر برده و از دریافت حقوق خود محروم هستند و آن‌گونه که به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت و نمایندگان منطقه چاره‌ای برای رفع این مشکل پیدا نکنند، وضعیت به همین وخامت باقی بماند.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی نیز با تأیید این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کاشی نیلو ماه‌ها است که با مشکلات تداوم فعالیت مواجه شده و کارگران این شرکت نیز از دریافت حقوق خود محروم شده‌اند.

وی در ادامه افزود: مشکل کاشی نیلو، اشتباه در خصوصی‌سازی و انتقال مشکلات به مدیریت جدید بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان همچنین اظهار داشت: عوامل زیادی در بروز این اتفاق دخیل بوده که رکود، خصوصی‌سازی نادرست و عملکرد نامناسب مدیریت شرکت از جمله آن‌ها است.

*4 دلیل شکست خصوصی‌سازی در کشور

موضوع خصوصی سازی نادرست و انحراف در اصل 44 از زمان ابلاغ این قانون همیشه مورد بحث کارشناسان بوده به گفته حمیدرضا فولادگر، 4 دلیل اصلی برای این انحرافات وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تشریح این 4 دلیل اظهار کرد: عدم توجه به اولویت رفع موانع سرمایه‌گذاری، بالا رفتن سهم رد دیون در واگذاری‌ها، سنگ اندازی مدیران دولتی و ساختار غلط برخی وزارت خانه‌ها 4 دلیل مهم ایجاد انحراف در تحقق اهداف خصوصی سازی هستند.

وی همچنین افزود: دولت در واگذاری‌ها عجله کرد و به جای رفع موانع سرمایه گذاری و توانمندسازی بخش خصوصی کشور برای ورود به واگذاری‌ها در همان ابتدا به سراغ شرکت‌های گروه 2 که خرید آن‌ها نیازمند ارقام هزارمیلیاردی بود رفت که طبعاً بخش خصوصی در این حالت نیز شانسی برای ورود نداشت و سازوکاری نیز برای مشارکت بخش خصوصی در این واگذاری‌ها در نظر گرفته نشد.

فولادگر همچنین با انتقاد از روش رد دیون دولتی اظهار داشت: بعضی برخی بنگاه‌ها به دلیل طلب نهادهای شبه دولتی از دولت تحت عنوان رد دیون به آن‌ها واگذار شد و این نگاه دولت نیز بسیار مسأله‌ساز بود و در کنار آن نگاه درآمدی دولت به مسأله واگذاری‌ها باعث شد، منابع حاصل از فروش دارایی‌ها که طبق قانون باید صرف سرمایه‌گذاری مجدد می‌شد، صرف پرداخت بدهی و رد دیون دولتی شد و نتیجه آن انحراف در قانون بود.

*لزوم چاره جویی قبل از وقوع بحران

در واقع واگذاری کاشی نیلو از سوی تأمین اجتماعی نیز دنبال زنجیره واگذاری‌های رد دیونی دولت به تأمین اجتماعی بود که این سازمان را برای نقد کردن مطالبات خود مجبور به واگذاری کارخانه‌هایی نظیر کاشی نیلو به بخش خصوصی غیر اصلح می‌کرد.

مسأله‌ای که البته در اصفهان چندان غریب نیست و پیش‌تر در واگذاری پتروشیمی اصفهان به بحران ختم شده بود.

در چنین وضعیتی نقش دولت و سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌ها پررنگ‌تر می‌شود و این سازمان ملزم است در زمان واگذاری‌ها با بررسی دقیق‌تر، از بروز چنین بحران‌هایی جلوگیری کند.

حال اما برای کاشی نیلو و 800 کارگر بیکار آن نیز نیاز است که همه افراد ذی‌نفع از جمله نمایندگان کارگری، استانداری، مالکان قبلی و فعلی کارخانه و سهامداران با هم اندیشی نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.

انتهای پیام/63062/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول