اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور جمعی از فرهنگ‌دوستان شیرازی صورت گرفت

برپایی آیین نکوداشت استاد خائف‌پناه هنرمند سنگ‌تراش شیرازی

آیین نکوداشت منصور خائف‌پناه هنرمند سنگ‌تراش شیرازی با حضور جمعی از فرهنگ‌دوستان شیرازی برگزار شد.

برپایی آیین نکوداشت استاد خائف‌پناه هنرمند سنگ‌تراش شیرازی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در آیین نکوداشت استاد خائف‌پناه هنرمند سنگ‌تراش شیرازی که عصر امروز به همت حوزه معاونت فرهنگی شهرداری شیراز و جمعی از هنردوستان برگزار شد، استاد منصور خائف‌پناه با اشاره به کارهای حجاری در نقاط مختلف شهر شیراز مانند ستون‌های حافظیه، ساختمان دادگستری شیراز، دبیرستان نمازی و... گوشه‌هایی از هنر خود را به حاضران معرفی کرد.

در ادامه یک عضو شورای شهر شیراز با تقدیر از یک عمر تلاش‌های استاد خائف‌پناه در عرصه هنر اظهار داشت: کار سنگ به ذوق و علاقه فرد برمی‌گردد و در عرصه سنگ‌تراشی حتی در زمان گذشته تعداد انگشت‌شماری وارد این عرصه هنری می‌شدند.

کمال پاک‌فطرت افزود: آثار استاد را در خانه‌های قدیمی شیراز و بافت تاریخی می‌بینیم و لذت می‌بریم و این لذت ویژه مردم شیراز و ایران نیست بلکه جهانیان نیز شیفته این هنر زیبا می‌شوند و نام شیراز به‌وسیله این عزیزان به دنیا معرفی می‌شود.

وی همچنین گفت: شوربختانه ما در نکوداشت هنرمندان خود کم‌کاری می‌کنیم و زمانی اقدام به تجلیل از هنرمند می‌پردازیم که ممکن است دیگر دار فانی را وداع گفته باشد.

پاک‌فطرت بیان کرد: این‌چنین نکوداشتی می‌تواند شروع خوبی باشد برای برگزاری چنین برنامه‌هایی و انتظار می‌رود مسؤولان شهر به‌ویژه مسؤولان فرهنگی نیز در این نکوداشت‌ها شرکت کنند.

در ادامه این برنامه داریوش نویدگویی مدیر انتشارات نوید شیراز نیز با بغضی پیچیده در گلو در سخنان کوتاهی بیان داشت: از اینکه چنین بزرگانی را در شهر شیراز شهر فرهنگ و هنر داریم خوش‌حال هستیم و افتخار می‌کنیم اما ناراحت هستیم که چرا قدرشان را نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه زمانی که می‌گوییم شیرازی هستیم باید به این سوابق افتخار همچون استاد خائف‌پناه افتخار کنیم، افزود: امیدوارم تمام مسؤولان شهر شیراز بدانند که در کدام شهر فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: شوربختانه بیشتر مسؤولان درگیر کار سیاسی و حاشیه‌ای هستند،و بعضا" یادشان می‌رود شهر و کشور ما فرهنگی است.

نویدگویی در پایان نیز گفت: جوانان شیرازی باید این چراغی که توسط هنرمندان شهر روشن شده است را روشن نگاه دارند و نگذارند یاد و خاطره آن‌ها به فراموشی سپرده شود چراکه دو چیز از انسان باقی می‌ماند یکی نام و دیگری نشان و باقی همگی فانی است.

به گزارش فارس، در پایان این آیین با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از استاد خائف‌پناه تجلیل شد.

منصور خائف‌پناه در سال 1316 در شیراز به دنیا آمد و زیر نظر اساتید مختلف سنگ‌تراش، مهارت خاصی در این هنر در شاخه‌های پیکرتراشی، چهره‌سازی، پنجره‌های مشبک و...به دست آورد.

مرمت مجسمه شاپور، پله و سنگ‌فرش محوطه باغ ارم، شبستان مسجد وکیل و بسیاری از ابنیه تاریخی شهر شیراز ازجمله کارهای این استاد است.

انتهای پیام/2448/پ30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول