اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

فارس گزارش می‌دهد

مارک‎پوشی به هر قیمتی!

هر چند رکود، نفس بازار تانکورا را نیز گرفته، اما همچنان بخشی از جامعه که مارک‌پوشی را در هر شرایط دنبال می‌کنند، همچنان بدون توجه به خطرات از این البسه استفاده می‌کنند.

مارک‎پوشی به هر قیمتی!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از این لباس‌های دست دوم خارجی که معروف به تاناکورا هستند را تنها می‌توانستیم در یک منطقه شهر، آن هم در گوشه‌ای نه چندان مشخص از سرگذر بیابیم، اما این روزها فروشگاه‌هایی که این اجناس را عرضه کنند، گسترش یافته و در گوشه و کنار این شهر یافت می‌شوند.

استفاده‌کنندگان از این لباس‌ها دلایل خاص خود را دارند، برخی ارزان بودن آنها را عامل خرید می‌دانند و بعضی دیگر از مارک بودن آنها و یا کیفیت لباس‎ها را دستاویزی برای خرید عنوان می‎کنند؛ هرچند بیشتر این موضوعات ریشه در مسائل فرهنگی دارد و باید در این زمینه به واکاوی این موضوع پرداخت که چرا باید خریداری لباس دست چندم یک خارجی به عنوان یک ارزش برای بعضی افراد تلقی شود و با افتخار از این موضوع نیز حرف بزنند و تبلیغ هم بکنند؟ 

البته هستند شهروندانی که به هیچ عنوان حاضر به استفاده از این لباس‌ها نبوده و نیستند، حال، برخی به خاطر ترس از بهداشتی نبودن لباس‎ها، بعضی دیگر به خاطر دید فرهنگی به این نوع خریدها؛ حاضر به پوشیدن این نوع لباس‌ها نیستند.

در این میان افرادی که توان خرید لباس‌های مارک‌دار معروف را ندارند اما می‌خواهند خود را به هر قیمتی در جرگه مارک‎پوش‌ها معرفی کنند، که تاناکوراها این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهند تا در ظاهر به بقیه این موضوع را اثبات کنند!

البته نباید فراموش کرد که وارد شدن این اجناس به کشور قانونی نبوده و جزء کالای قاچاق محسوب می‌شود.

فروشگاه‌های عرضه‌کننده تاناکورا پلمب می‌شوند

مسئول و ناظر پلمب اتاق اصناف شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه 30 واحد صنفی وجود دارند که به عرضه لباس‌های دسته دوم و یا تاناکورا مشغول هستند، ادامه داد:‌ 10 واحد صنفی از گذشته جواز خود را اخذ کردند که البته جواز آنها مربوط به لباس‌فروشی است و هیچ کد رسته‌ای به نام لباس دست دوم در اتحادیه پوشاک تعریف نشده است.

محمد ارغوان با بیان اینکه پروانه کسب جدید و یا تمدید پروانه کسب برای این واحدهای صنفی انجام  نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تمام این اجناس به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و غیر قانونی است که به همین دلیل به اتحادیه اعلام کردیم به این واحدها اخطار دهد تا پس از آن برای پلمب آنها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه حدود پنج خشکشویی برای اتو کردن این لباس‌ها با واحدهای عرضه‌کننده همکاری دارند، اظهار کرد:‌ این البسه ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد بیماری پوستی شود و بهتر است از خرید آن خودداری شود.

نایب رئیس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه بررسی و شناسایی واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب در دستور کار اتاق اصناف قرار دارد، گفت:‌ در حال حاضر بنا بر قانون واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب جریمه شده و باید بر اساس قانون چند برابر تعرفه‌های معمولی بابت دریافت خدماتی چون آب، برق، گاز و تلفن را پرداخت کنند.

با این وجود فروشندگان این البسه برای حفظ بازار خود هرگز راضی نمی‌شوند که مسائل بهداشتی و فرهنگی مربوط به لباس‌های تاناکورا را بپذیرند و معتقدند در حال حاضر افراد بسیاری در جامعه مشتری این کالاها هستند و ترجیح می‌دهند که با قیمت کمتری تعداد البسه بیشتری تهیه کنند؛ هرچند صحت و سقم این ادعا نیز نیازمند بررسی است!

تاناکوراها از اروپا، امریکا و آسیا می‌آیند

یک فروشنده لباس‌های تاناکورا در همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه لباس‌های تاناکورا از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی تهیه می‌شوند، اظهار کرد: این لباس‌ها کمک‌هایی است که کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای جهان سوم می‌کنند؛ البته این کمک‌ها شامل حال ایران نمی‌شود.

مهدی عسلی افزود: این لباس‌ها به صورت عمده و عدلی از کشورهایی چون عراق و پاکستان خریداری شده و به کشور وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این لباس‌ها قبل از انقلاب نیز وارد کشور می‌شد، تصریح کرد: در آن زمان بیشتر این لباس‌ها به نام بیروتی معروف بود.

عسلی با بیان اینکه به نام کمک‌های بشردوستانه برخی از این اجناس را جمع‌آوری می‌کنند، گفت: در گذشته در جیب‌ این لباس‌ها پول، طلا و یا ساعت نیز یافت می‌شد، اما امروز پیش از ورود به کشور لباس‌ها را بررسی می‌کنند و این کمک‌ها را برمی‌دارند.

وی با اشاره به اینکه 80 بارانی در هر عدل وجود دارد، اظهار کرد: البته همه اجناس موجود در عدل‌ها قابل استفاده نیستند.

قدرت خرید پایین، رغبت به تاناکورا را افزایش داده است

این فروشنده با بیان اینکه برخی به دلیل کمبود نقدینگی از این لباس‌ها استفاده می‌کنند، افزود: اما برخی نیز به دلیل اعتقاد به کیفیت این کالاها آن را تهیه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر جوانان و بانوان از این اجناس استفاده می‌کنند، تصریح کرد: البته رکود اقتصادی، مشتریان این اجناس را نیز نسبت به سال گذشته کاهش داده است.

عسلی با بیان اینکه البته برخی نیز علاقه و یا حتی اعتیاد به خرید این اجناس دارند، ادامه داد: در هر فصل مطابق به نیاز این اجناس را تهیه می‌کنیم و برخی از افراد به صورت مداوم از ما خرید می‌کنند.

وی تأکید کرد: شست‌وشوی این البسه برای ما توجیه اقتصادی ندارد و تنها به اتو کردن آنها بسنده می‌کنیم.

مارک عامل علاقه برخی به خرید تاناکورا

یکی از مشتریان این لباس‌ها در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه برخی از افراد به دلیل مارک بودن، از این لباس‌ها استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: ارزانی هم عامل مهمی است که افراد را ترغیب می‌کند از این کالاها استفاده کنند.

فرزانه مطلبی‌ گفت: برخی نیز حساب می‌کنند که با خرید یک دست لباس نو می‌شود سه دست از این لباس‌ها خریداری کرد.

استفاده از تاناکورا هرگز

یکی از شهروندان همدانی در گفت‌و‌گو با فارس با تأکید بر اینکه تاکنون از البسه تاناکورا استفاده نکردم، اظهار کرد: اما در داخل خانواده و دوستان افرادی هستند که البسه پاییزه و زمستانی خود را از مراکز عرضه توزیع تاناکورا تهیه می‌کنند.

مرجان صالح با اشاره به اینکه مارک و خارجی بودن استدلالی است که برخی برای خرید این لباس‌ها می‌آورند، افزود: متأسفانه برای آنها مهم است که حتما لباس مارک‌دار و یا خارجی به تن کنند.

وی با اشاره به اینکه من ترجیح می‌دهم لباس کهنه خودم را به تن کنم اما لباس مارک‌دار تاناکورا را نه، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل استفاده از این البسه، قیمت آن بوده که به طور طبیعی ارزان‌تر است.

این شهروند با رد کیفیت برتر لباس‌های تاناکورا گفت: من خودم خیاط هستم و این مسئله که همه لباس‌های تاناکورا با کیفیت هستند را قبول ندارم، زیرا برخی از لباس‌ها را که کیفیت ندارد با نام تاناکورا معرفی می‌کنند تا افراد آن را خریداری کنند؛ هر چند خیلی از همین لباس‌های تاناکورا هم کیفیت لازم را ندارد، چون یک لباس دست چندم که چندین بار استفاده شده، نمی‎تواند دارای کیفیت خوبی باشد.

انتهای پیام/89039/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول