حجتالاسلام داوود کمیجانی در حاشیه کارگاه آموزشی نقد فرق و نحلههای انحرافی که به همت آموزش و پرورش و با همکاری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان و با حضور شمار زیادی از فرهنگیان در سمنان برگزار شد، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری فارس استان سمنان، به تشریح مسلکهای اعتقادی فعال در ایران پرداخت و اظهار داشت: در قرون اخیر، مخصوصاً پس از افول دولت صفویه، اسلام شیعی در ایران به انحای مختلف مورد تهاجم استعمار و مکاتب اعتقادی مختلف بوده است.
وی تصریح کرد: پیدایش گروه ضاله بهاییت، فعالیت لوژ فرامسیونری در ایران، فعالیتهای صهیونیستها، تبلیغ گسترده مسیحیت، ترویج بیبندوباری، تشکیل حزب کمونیستی توده و ...، نمونهای از این تهاجم بوده است.
کارشناس تاریخ اسلام افزود: پس از انقلاب اسلامی ایران و تنقیح هویت اسلام، این تهاجم شدت بیشتری یافته و گسترش فعالیت این مکاتب به نوعی جنگ نرم مذهبی را تبیین میکند که با شدت تمام علیه اسلام برپا شده است.
کمیجانی ادامه داد: در ایران، غیر از اسلام، سه دین دیگر بهصورت رسمی فعال و دارای پیروان، مراکز عبادی و ساختار مذهبی مستقلی هستند.
وی تصریح کرد: مسیحیت در سه گروه، یهودیت در دو گروه و زرتشتیت (مزدیسنا) در ایران فعال هستند.
کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به نحلههای عرفانی فعال در ایران گفت: این گروهها، بیشتر یک شیوه فکری- رفتاری هستند تا یک مکتب اعتقادی و اصول نگرش آنها بیشتر ماهیتی هرمینیوتیک دارد و از اینرو، نسبتاً از تنوع زیادی برخوردار هستند.
کمیجانی با تشریح نحوه تبلیغ مکاتب اعتقادی در مقابله با اسلام بیان کرد: تعیین محورهای تبلیغاتی دقیق (نفی کردن دیگران برای اثبات خویش)، بهکارگیری ابزارهای کارآمد (بهکارگیری مبلغان توانا، شیوههای تبلیغ مدرن و غیرمستقیم، بیان مزایا آیین خویش و ...) و ارائه تشویقهای (معنوی و مادی) به گروندگان جدید بخشی از این تلاشهاست.
وی تصریح کرد: ایجاد شبهههای اعتقادی برای پیروان مکاتب و مذاهب رقیب، بزرگنمایی نقاط ضعف در درک دین و پنداری برای تضعیف حقانیت اصل دین (دین، حقیقت، درک، تبعیت) و روابط انسانی مستقیم (معاشرت و روابط جنسهای مخالف) بخش دیگری نحوه تبلیغ مکاتب اعتقادی در مقابله با اسلام است.
انتهای پیام/2249/و