اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سد گیوی، سد بدون پایاب و خط انتقال

سد گیوی که با عمر بیش از 10 سال در جنوب استان اردبیل در حال احداث است، به عنوان سد بدون پایاب و خط انتقال همچنان در وعده بی‌سرانجام تکمیل و افتتاح قرار دارد.

سد گیوی، سد بدون پایاب و خط انتقال

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آبگیری سد گیوی پس از چندین سال و بدون استفاده کشاورزان همچنان بلاتکلیف است چرا که برای به نتیجه رسیدن این سد 150 میلیارد تومانی مهم منطقه نیاز به تلاش و عنایت مسؤولان است.

نماینده سابق مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تبریک به کمپین شکل گرفته در حمایت از تکمیل و بهره‌برداری از سد گیوی اظهار کرد: با ایجاد این کمپین مهمترین پروژه عمرانی شهرستان کوثر یعنى اجراى شبکه آبیارى پایین دست سد گیوى را به بهترین شکل ممکن پیگیرى کرده و به نتیجه می‌رسانید.

جلیل جعفری‌بنه خلخال تصریح کرد: با اجرایى شدن قرارداد خط انتقال آب سد گیوی با شرکت آذرسیماب که اواخر سال ٩٤ بسته شده یک گام مهم براى رسیدن آب به اراضی و باغات پایین دست سد گیوی اتفاق می‌افتد.

وی گفت: گام بعدى که همین کمپین باید بدون فوت وقت پیگیرى کند تأمین فاینانس این پروژه بزرگ یعنى تکمیل شبکه آبیارى است که بیش از ١5٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد که از طریق یکى از مسیرهاى مناسب انجام شود.

نماینده سابق مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: استفاده از منابع مالى دولت در کشور چین که بیش از ٥٠ میلیارد دلار در«کللن بانک» این کشور تقریباً بلوکه شده و پرونده‌اى در این زمینه از طرف وزارت نیرو آماده شده و در بانک مرکزى در حال بررسی است و نیاز به پیگیرى دارد.

جعفری‌بنه خلخال بیان کرد: استفاده از ظرفیت ماده ٥٦ قانون الحاق، موادى به قانون تنظیم بخشى از مقررات مالى دولت برای تأمین مالی طرح‌های عمرانی و استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامى است که امیدواریم با تداوم پیگیری‌های این کمپین و مسؤولان استان نتایج خوبی را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: امروز راه حل مشکل اشتغال جوانان ایجاد اشتغال در خود منطقه است و تکمیل شبکه آبیارى سد گیوى بسیارى از مشکلات اشتغال و معیشت مردم زحمتکش منطقه را حل مى‌کند.

جعفری‌بنه خلخال ادامه داد: بنده به حکم وظیفه و با تلاش شبانه‌روزى در شرایط سخت اقتصادى و بى‌پولى شدید در کشور از همه راه‌هاى ممکن استفاده کردم و ساختمان سد را تکمیل کردم.

وی اظهار کرد: براى تکمیل شبکه آبیارى هم تلاش‌هاى فراوانى شد و نتیجه‌اش امضاى قراداد با شرکت آذرسیماب و قرار گرفتن شبکه پایاب سد گیوى جزو حدود ٥٠ شبکه آبیارى در سطح کشور براى استفاده از فاینانس چین بود.

جعفری‌بنه خلخال تصریح کرد: یکى از برنامه‌هاى اصلى ما در این دوره تکمیل شبکه آبیارى سد گیوى بود که توفیق خدمت حاصل نشد و با این حال هر موقع لازم شد به عنوان سرباز مردم و جوانان منطقه در خدمت شما و نماینده مردم براى پیگیرى امور هستم.

فقط آب می‌خواهیم

اهالی جنوب استان اردبیل که از کمبود منابع آب رنج می‌برند با این شعار که فقط آب می‌خواهیم، پیگیر تکمیل سدهایی هستند که نمونه آن سد کوثر است که آینده اقتصادی و اجتماعی منطقه کوثر در گرو اجرای خط انتقال و شبکه پایاب سد گیوی است.

این سد که نزدیک 20 روستای شهرستان کوثر را آبیاری می‌کند، عملیات ساخت آن با 98 درصد پیشرفت فیزیکی تقریباً به پایان رسیده و چند مرحله آبگیری شده اما عملیات خط انتقال و شبکه پایاب سد هنوز آغاز نشده و ذخیره شش میلیون متر مکعب آب پشت سد منتظر همت مسؤولان استان اردبیل است که سبب شکوفایی منطقه شود.

روشن و مبرهن است که توسعه و پیشرفت در هر نقطه از استان موجب پیشرفت همه‌جانبه استان اردبیل شده و در نهایت شکوفایی کشورمان ایران را در پی دارد.

این پویش مردمی جهت پیگیری تسریع اجرای شبکه پایاب سد گیوی تشکیل شده و همت مردم و مسؤولان را می‌طلبد تا با مشارکت جمعی به خواسته خود برسد.

سد کهنه کار گیوی سال گذشته آبگیری شد و عملیات اجرایی ساخت سد به اتمام رسید.

علی‌رغم اینکه شش میلیون متر مکعب آب پشت سد گیوی ذخیره شده ولی متأسفانه هیچ ارگان و مسؤول ذیربطی پیگیر آغاز عملیات اجرایی خط انتقال و پایاب سد نشد.

به گفته امام جمعه شهرستان کوثر دلیل اصلی آبگیری سد تأمین آب شرب شهر بود که دچار قطعی و کمبود آب بود، اما همه می‌دانیم دلیل اصلی ساخت سد استفاده کشاورزی و در کنار آن تأمین آب شرب است، پس باید مسؤولان مجدانه پیگیر خط انتقال و پایاب سد می‌بودند.

بعد از اینکه سد گیوی آبگیری شد، باغات گیوی بعد از سال‌ها در تمام فصول صاحب آب شدند که همیشه در دسترس بود و به همین خاطر مسؤولان شهرستان دیگر پیگیر پایاب سد نشدند چرا که تا کسی از مردم پیگیر و معترض موضوعی نشوند، آن موضوع راکد می‌ماند.

بنا به احتیاج مبرم کشاورزان منطقه و روستاهای اطراف که سال‌هاست منتظر آب برای زمین‌های کشاورزی خود هستند، پیشنهاد تشکیل یک کمپین مردمی برای پیگیری تسریع اجرای شبکه پایاب سد گیوی مطرح شد.

اوایل آبان ماه این کمپین تشکیل شد و بعد از گذشت مدت کوتاهی تنی چند از مسؤولان حمایت خود را از این تشکل مردمی اعلام کردند چرا که این موضوع یک موضوع شهرستانی است و برای رشد و توسعه شهرستان یک مسأله حیاتی بشمار می‌رود.

پیگیری‌ها نشان داد که در دی ماه سال 94 خط انتقال پایاب سد به شرکت آذرسیماب واگذار شده ولی پس از گذشت 10 ماه به دلیل عدم ابلاغ قرارداد از سوی سازمان آب منطقه‌ای اردبیل این پروژه کماکان راکد باقی‌ مانده، جالب اینجاست که نه نماینده مجلس و نه استاندار اردبیل از این قرارداد اطلاع نداشتند!!

با پیگیری مداوم اعضای منتخب کمپین و دیدار با استاندار اردبیل، ایشان در تماس تلفنی با داوود نجفیان مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل موضوع را پیگیری کردند و نجفیان قرار شد چهار روزه نتیجه را اعلام کنند.

با وجود اینکه مجید خدابخش استاندار اردبیل اعلام کردند که امسال 45 میلیارد برای سد گیوی اعتبار جذب شده که 25 میلیارد برای زمین‌های پشت سد و 20 میلیارد به بدنه سد اختصاص یافته، هنوز خبری از ابلاغ قرارداد نیست.

لازم به توضیح است که خط انتقال سد 8.5 کیلومتر است که پنج کیلومتر آن روی بدنه است که کار می‌شود.

بهتر است بدانیم که موضوع خط انتقال و پایاب مقوله‌ای جدا از هم هستند که 44 میلیارد برای خط انتقال و حدود 120 میلیارد برای پایاب اعتبار لازم است

قرار بود هفته قبل داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تشکیل جلسه با اعضای کمپین و بررسی قرارداد و واگذاری به پیمانکار به شهرستان بیاید که به دلیل اعتراض زمین‌داران پشت سد این جلسه لغو شد.

در یک اظهار نظر از قول آقای مدیرعامل اعلام شد که قرارداد با مؤسسه امین وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته می‌شود تا پروژه انتقال پایاب سد گیوی انجام شود.

این کمپین با استناد به سخنان استاندار اردبیل مبنی بر جذب 45 میلیارد اعتبار سد، خواهان پرداخت مبلغی به پیمانکار و ابلاغ قرارداد برای شروع هر چه سریعتر عملیات است.

انتهای پیام/62001/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول