اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وعده‌ای که تحقق یافت

آغاز نقشه‌برداری ژئوفیزیکی محدوده ارک تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از آغاز نقشه‌برداری ژئوفیزیکی باستان‌شناسی محدوده ارک تبریز با حضور تیم ژئو فیزیک به منظور پایش دقیق‌تر لایه‌های باستانشناسی در محدوده ارک و حریم خانه فتح‌الله‌یف خبر داد.

آغاز نقشه‌برداری ژئوفیزیکی محدوده ارک تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار اظهار داشت: بعد از گودبرداری در محدوده مقابل عمارت فتح‌اللهیف و بر اساس بازدید میدانی کارشناسان مقرر شد تا تیم فنی نسبت به نقشه‌برداری و انجام تحلیل‌های باستان‌شناسی اقدام کنند.

وی گفت: در این راستا بعد از پیگیری صورت گرفته از سوی استانداری و این اداره کل با هماهنگی با معاونت میراث فرهنگی کشور از تیم ژئوفیزیک پروژه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد برای انجام بررسی‌های بیشتر دعوت شد.

آبدار در تشریح این موضوع گفت: این پایش‌ها به منظور تشخیص وجود یا عدم وجود آثار تاریخی باستانی در محدوده عمارت فتح‌الله‌یف و حریم ارگ صورت می‌گیرد.

وی گفت: در این شیوه با استفاده از تکنیک‌های نقشه‌برداری و سیستم‌های ژئوفیزیک و ارسال امواج الکترومغناطیس به عمق زمین و سنجش واکنش آن به وجود یا عدم وجود آثار و نیز پلان های منظم هندسی در عمق پنج الی 8 متر زمین پی برده می‌شود که از دقت، سرعت و ضریب اطمینان بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: این تیم طی دو روز عملیات نقشه‌برداری ژئوفیزیکی را انجام خواهد داد و پس از اتمام عملیات میدانی، نتایج به دست آمده در کارگروه های ویژه معاونت میراث فرهنگی کشور بررسی و نتایج تحلیل‌ها متعاقبا از سوی سازمان مرکزی اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/60001/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول