اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

وجود سه‌گونه گیاه دارویی کمیاب دنیا در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد «آنغوزه، باریجه و گزانگبین» را سه‌گونه گیاه دارویی کمیاب در دنیا عنوان کرد و بیان داشت: این گیاهان دارویی در دامنه و کوه‌های شهرستان دنا رویش دارند.

وجود سه‌گونه گیاه دارویی کمیاب دنیا در کهگیلویه و بویراحمد

عزت‌الله بهشتی‌فر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در یاسوج، اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم داشتن یک درصد مساحت کشور، گونه‌های مختلف گیاهان دارویی را دل خود دارد.

مدیر‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حدود 400 گونه گیاهان دارویی در این استان رشد می‌کند، افزود: این در حالی است که در کشورهای اروپایی حدود 800 گونه گیاهان دارویی وجود دارد.

وی، درمه، پونه، آویشن، بومادران، چای کوهی، بابونه، خاری، پشموک، کارده، پیاز وحشی، میخک، انگیون، بن‌سرخ، باریجه، آنغوزه، کتیرا، بیلهر، خاکشیر و گل گاوزبان را از جمله گیاهان دارویی که در دامنه و کوه‌های استان رشد می‌کنند، عنوان کرد.

این مسؤول با بیان اینکه گیاهان دارویی استان تقریبا یک چهارم گیاهان دارویی اروپا و یک پنجم گیاهان دارویی کشور هستند، گفت: برخی از گیاهان دارویی استان حتی در دنیا کمیاب و نایاب هستند.

بهشتی‌فر، «آنغوزه، باریجه و گزانگبین» را سه‌گونه گیاه دارویی کمیاب در دنیا عنوان کرد و بیان داشت: این گیاهان دارویی در دامنه و کوه‌های شهرستان دنا رویش دارند ضمن اینکه در چند استان دیگر نیز این‌گونه گیاهان وجود دارند.

مدیر‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر توجه و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، گفت: به‌دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی، صنایع گیاهی استان از طریق دیگر استان‌ها و با برند آنها به خارج صادر می‌شوند.

وی به وجود یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل و مرتع در استان اشاره کرد و یادآور شد: کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل دارا بودن شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خاص محلی مناسب برای رویش انواع گیاهان دارویی است.

بهشتی‌فر با عنوان اینکه طرح احیای گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان اجرا شده است، گفت: با کمک بهره‌برداران محلی میزان زیادی از گیاهان منقرض شده را دوباره کشت و احیا کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر توسعه گیاهان دارویی، گفت: استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها می‌تواند در توسعه و ارتقای اقتصاد استان نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام/82028/پ30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول