اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی تاکید کرد

ضرورت حفاظت از اماکن مذهبی در جنگ‌ها

مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی گفت: مراکز دینی و مذهبی از جمله مکان‌هایی هستند که نباید در جنگ برای افزایش توان جنگی طرف مقابل استفاده شده و یا مورد تعرض قرار بگیرد.

ضرورت حفاظت از اماکن مذهبی در جنگ‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دیوید تاک ظهر امروز در دومین روز کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بشردوستانه خاطرنشان کرد: قوانین بشر دوستانه برای حمایت از گروه‌ها و افراد در جنگ‌ها تدوین‌شده و در این راستا باید افراد و نیروهای نظامی آموزش داده شوند تا احترام به حقوق بشردوستانه به‌صورت مطلوب رعایت شود.

وی با اشاره به حقوق افرادی که به‌عنوان زندانی جنگی حبس شده‌اند و یا زنان، خبرنگاران، افراد غیرنظامی و کسانی که در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند، گفت: همه این افراد دارای حقوق خاصی هستند که باید رعایت شود و بین افراد با نظامیان وجه تمایز قائل شد.

مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی تأکید کرد: تکلیف کسانی که در جنگ‌ها دخالتی ندارند مشخص است و باید بین افراد نظامی با مسؤولان محلی، پلیس و نظامیان وجه تمایزی قائل شد و این افراد نباید در جنگ‌ها مورد هدف قرار بگیرند.

تاک به تکلیف کسانی که پیش از این سابقه نظامی داشته و اکنون نظامی نیستند، اشاره و بیان کرد: افرادی که تا چندی پیش جنگجو محسوب شده ولی امروز سلاح خود را به زمین گذاشتند، از زمره افراد حفاظت‌شده برشمرده می‌شوند و تکلیف خاصی در قانون برای آن‌ها مشخص شده است.

وی با تأکید بر اینکه کمیته صلیب سرخ، شرکت در مخاصمات را به‌صورت دقیق تعریف کرده است، عنوان کرد: باوجود این هنوز  چالش‌های جدی پیش روی ما قرار دارد، به‌صورت مثال باید گفت که در خاورمیانه برخی کارخانه‌ها به تولید پول اقدام می‌کنند تا دشمن بتواند به جنگ و درگیری ادامه دهد.

مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی اضافه کرد: برخی هم هستند که به‌شیوه غیرمستقیم به جنگ‌ها کمک می‌کنند که این‌ها همان نقاط خاکستری هستند و باید به صورت جدی در مورد آنها اندیشه کرد.

تاک با اشاره به ممنوعیت برخی مکان‌ها در افزایش توان جنگی طرف مقابل گفت: مراکز دینی و مذهبی از زمره مکان‌هایی هستند که باید از آن‌ها به‌صورت کامل حفاظت شود.

وی در بخش پایانی سخنان خویش با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های بشردوستانه به نفع قربانیان جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه باشد، خاطرنشان کرد: در این راستا باید به کسانی از جنگ دچار ضرر و زیان شده‌اند دسترسی مستقیم وجود داشته باشد تا فعالیت‌های مناسب و به نفع قربانیان انجام شود.

انتهای پیام/78005/ن30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول