اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جلوه‌های شگفت‌انگیز طبیعت در غار تاریخی ده شیخ

غار تاریخی طبیعی روستای ده‌ شیخ بخش پاتاوه استان کهگیلویه و بویراحمد را شاید به جرأت بتوان گفت یکی از غارهای شگفت‌انگیز و دیدنی ایران است.

جلوه‌های شگفت‌انگیز طبیعت در غار تاریخی ده شیخ

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، غار ده‌ شیخ یکی از غارهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که در 2 کیلومتری روستای ده‌شیخ در 35 کیلومتری شهر توریستی سی‌سخت و 55 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

غار تاریخی طبیعی روستای ده‌ شیخ بخش پاتاوه استان کهگیلویه و بویراحمد را شاید به جرات بتوان گفت یکی از غارهای شگفت‌انگیز و دیدنی ایران است.

بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب موجب ایجاد قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.

غاری که قدمت آن به لحاظ طبیعی بیش از یک میلیون و به لحاظ تاریخی مربوط به دوره هخامنشیان و ساسانیان باز می‌گردد مکان زیبایی که اگر به درستی وجود آن اطلاع‌رسانی شود سیل گردشگران داخلی و خارجی را به این مکان سرازیر می‌کند.

غار آهکی ده شیخ دارای 7 دالان 7 متری است و دارای ورودی و خروجی‌های متفاوتی است و انسان در به وجود آمدن این مکان طبیعی و شگفت انگیز هیچ نقشی ندارد.

این غار جزو مکان‌های گردش استان است که در صورت اجرای برنامه مورد نظر نه تنها در جذب گردشگر و معرفی بیشتر استان موثر خواهد بود بلکه می‌تواند برای جوانان بیکار و جویای کار این استان شغل ایجاد کند.

که با واگذاری طرح به بخش خصوصی این امر در حال محقق شدن است.

محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به لزوم واگذاری طرح‌های بخش گردشگری به بخش خصوصی گفت: زمان آن رسیده که به بخش خصوصی اعتماد کنیم‌ که بخش خصوصی نیز جواب اعتماد ما را می‌دهد.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذار غار تاریخی ده شیخ یک فرد غیر بومی است که در ابتدای کار یک هکتار زمین در نزدیکی غار از مردم خریداری کرد اما این زمین توسط منابع طبیعی به عنوان منابع ملی اعلام شد و هنوز مشکلات موجود بر سر راه سرمایه‌گذار وجود دارد.

وی بیان کرد: در فاز اول این طرح در مساحت غرفه صنایع دستی، سرویس بهداشتی، دفتر مدیریت در حال احداث است.

این مسؤول بیان کرد: تاکنون مبلغ 700 میلیون تومان برای احداث جاده دسترسی و برق‌رسانی به غار صورت گرفته است و باید در این مکان نیز 15 واحد سوئیت و 20 واحد سکو، آلاچیق، کافی‌شاپ و پارکینگ ایجاد شود. که برای این کار 4 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است و برای 100 نفر در فاز اول و دوم طرح اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

گنجی سرمایه‌گذار این طرح با بیان اینکه چند سال پیش به همراه خانواده‌ام به یاسوج سفر کردم، گفت: یاسوج علی رغم زیبایی و داشتن مکان‌های گردشگری در هیچ کدام از مراکز تفریحی و گردشگری امکانات نداشت و تصمیم گرفت در استان سرمایه‌گذاری کنم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری و حمایت مسؤولان و مدیران استان اقدامات لازم در این طرح اجرایی شود و شاهد سیل گردشگران به استان و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

------------------

گزارش از مهین راوند

------------------

انتهای پیام/82024/چ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول