اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشتمین سالگرد عملیات «سُرب گداخته» علیه غزه؛ 83% قربانی‌ها «غیرنظامی» بودند

جنگ 2008 رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه یکی از وحشیانه‌ترین حملات این رژیم توصیف شد و 83 درصد از قربانی‌ها از شهروندان عادی و زنان و کودکان فلسطینی بودند.

هشتمین سالگرد عملیات «سُرب گداخته» علیه غزه؛ 83% قربانی‌ها «غیرنظامی» بودند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز شنبه 27 دسامبر (6 دی‌ماه) مصادف است با سالروز جنگ 2008-2009 رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه. جنگی که این رژیم تحت عنوان عملیات «سُرب گداخته» انجام داد و مقاومت نیز پاسخ‌های خود را به نام عملیات «فرقان» معرفی کرد.

آغاز و چگونگی حمله

بنا به گزارش وبگاه خبری «صفا» فلسطین، در 27 دسامبر 2008، 80 جنگنده اسرائیلی دهها نقطه در نوار غزه را بمباران کردند و در این ضربه اول 200 فلسطینی شهید و 700 نفر دیگر مجروح شد که بیشتر آنها از اعضای پلیس فلسطین و در مقدمه آنها فرمانده کل پلیس «توفیق جبر» بود.

حمله رژیم صهیونیستی به غزه اندکی پس از خاتمه توافقنامه شش‌ماهه‌ای که بین اسرائیل و مقاومت به امضا رسیده بود، شروع شد. جنگنده‌های اسرائیلی در خلال 8 روز اول به بمباران گسترده خود در مناطق مختلف غزه ادامه دادند و مقاومت در حد امکان با پرتاب موشک و راکت پاسخ داد. جنگنده‌های اسرائیلی علاوه بر اهداف امنیتی و بر خلاف قوانی بین‌الملل صدها منزل مسکونی ، بیمارستان، مسجد، مدرسه ، دانشگاه و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل در نوار غزه را هدف قرار داد.

در سوم ژانویه 2009  -8 روز پس از شروع جنگ- رژیم صهیونیستی حمله زمینی خود به نوار غزه را آغاز کرد و صدها تانک اسرائیلی با عملیات‌های هوایی همراه شدند و بر وسعت بمباران غزه افزودند.

تل‌آویو از به کارگیری هیچ سلاحی در این کشتارها دریغ نکرد. بعد از اینکه تمامی سلاح‌های خود مانند تانک و جنگنده و غیره را ناکارآمد دید، روی به سلاح‌های تحریم شده بین‌المللی روی آورد و تحقیقات اثبات کرد این رژیم از بمب‌های حاوی فسفر سفید و اورانیوم در بمباران غزه استفاده کرده است. پس از گذشت 23 روز از جنگ، رژیم صهیونیستی به صورت یکجانبه آتش‌بس اعلام کرد.

آمار شهدا و مجروحان

در این حمله 1419 نفر از نوار غزه شهید شدند که بیشتر آنها از شهروندان عادی و زنان و کودکان بودند. تعداد مجروحان 5500 نفر اعلام شد که برخی از آنها همچنان از معلولیت های ناشی از جنگ رنج می‌برند . 83 درصد از شهدا را زنان و کودکان تشکیل دادند.

مقامات اسرائیلی نیز از کشته شدن 13 نظامی و مجروحیت 300 نفر دیگر خبر دادند اما مقاومت فلسطین تاکید کرد که در این جنگ 100 نظامی اسرائیلی کشته شده است.

اهداف رژیم صهیونیستی محقق نشد

رژیم صهیونیستی در زمینه تحقق کامل اهداف خود در این جنگ شکست خورد. علیرغم محاصره 10 ساله غزه برای نابود کردن حماس و دیگر گروه‌های مقاومت و نیز جنگ‌های مشابه این جنگ، مقاومت همچنان پابرجاست و در پاسخ به حملات تل‌آویو، اقدام به پرتاب موشک می‌کند .

خود مقامات اسرائیلی نیز به این امر اذعان دارند. «تسفیکا فوگیل» فرمانده اسبق منطقه جنوبی ارتش اسرائیل دو ماه پیش در اظهاراتی گفت: حوادث اخیر حاکی از آن است که اعتقاد ما به اینکه در عملیات سرب گداخته (جنگ 2008-2009) موفقیتی بارز کسب کردیم، اشتباه بوده است.

اما در زمینه سیاسی نیز صدها تجمع در اظهار همبستگی با ملت فلسطین در مناطق مختلف جهان به ویژه اروپا شکل گرفت و چهره واقعی رژیم صهیونیستی امروز برای همگان آشکارتر شده است.

البته هنوز زخم‌ها و دردهای ملت فلسطین از جنگ 2008 الیتام نیافته بود که در جنگ دیگر در سال‌های 2012 و 2014 علیه نوار غزه انجام شد . فقط در جنگ اخیر (2014) بیش از 2260 فلسطینی شهید و نزدیک به 11 هزار نفر دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول