چکیده
بروز تعارض درونگروهی در گروه های آموزشی دانشگاه ها همانند دیگر نهادهای اجتماعی دور از انتظار نیست. یکی از مسائل مهم و اساسی در جامعۀ امروزی، به ویژه در جامعۀ دانشگاهی و در درون گروه های آموزشی دانشگاه ها، مسألۀ تعارض درونگروهی است.برای تبیین این مسأله و طرح فرضیات، از نظریات عدم تجانس اعضا، پاردایم جاذبه/ شباهت بیرنه، اعتماد، پردازش اطلاعات پوندی، توجه به هدف دوگانۀ بلیک و موتون، هویت اجتماعی، تئوری ائتلاف ماریگان و براس بهره گرفته شده است. این بررسی با هدف مطالعۀ تاثیر ساختار گروه (تقابل ها، اعتماد، خرده گروه ها، اندازه و ترکیب گروه و غیره) بر تعارضات درونگروهی طراحی شده است. روش مطالعه، پیمایشی بوده واطلاعات لازم با استفاده از پرسش نامۀ کتبی از 357 نفر به دست آمده است. شواهد نشان میدهند که گویه های پرسش نامه از روایی و اعتبار خوبی برخوردار هستند. همچنین، غیر از تفاوت های زمینه ای مرتبط با ترکیب گروه و نیز تعدّد باندها و وجود دوره های تکمیلی، بقیۀ متغیّرها ارتباطات معنادار و مثبتی با تعارض درون گروهی در گروه های آموزشی دارند. بر این اساس، متغیرهای تعدّد گرایش های علمی درون رشته ای، ضعف اعتماد، تقابل نسل ها، اندازۀ گروه با تعارض درون گروهی ارتباط دارند.
کلمات کلیدی
گروه آموزشی، تعارض درون گروهی; اعتماد، ساختار; دانشگاه
نویسندگان:
اسماعیل بلالی; سلیمان پاک سرشت; فرهاد رشیدی
دو فصلنامه علوم اجتماعی - سال سیزدهم، شماره 1، بهار و تابستان 1395.