اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار فارس:

عدم اعتماد به مردم، دلیل بسیاری از مشکلات جامعه است/ نباید گذاشت شوراهای حل اختلاف دولتی شود

استاندار فارس با بیان اینکه عدم اعتماد به مردم، دلیل بسیاری از مشکلات جامعه است، گفت: نباید گذاشت شوراهای حل اختلاف دولتی شود.

عدم اعتماد به مردم، دلیل بسیاری از مشکلات جامعه است/ نباید گذاشت شوراهای حل اختلاف دولتی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید محمدعلی افشانی بعدازظهر امروز در نهمین همایش شوراهای حل اختلاف استان فارس در این شهر اظهار داشت: زندان همیشه موجب ادب شدن مجرم نمی‌شود و در برخی مواقع وی را در جرمش حرفه‌ای‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت شوراهای حل اختلاف به‌عنوان یک نهاد اجتماعی خاطرنشان کرد: فردی که به زندان می‌رود تنها خودش مجازات نمی‌شود بلکه تمام خانواده وی کیفر خواهند دید، افزون‌‌بر اینکه کینه و نفرت را نیز در شخص مجرم افزایش می‌دهد به‌طوری‌که زمانی از زندان آزاد شد تازه به دنبال انتقام از کسانی است که وی را به زندان انداخته‌اند.

افشانی افزود: شوراهای حل اختلاف در ایجاد صلح و سازش پس از ارتکاب جرم نیز موفق عمل کرده‌، یعنی با ایجاد مودت و محبت بین طرفین دعوا از به وجود آمدن روحیه انتقام‌گیری جلوگیری کرده‌اند.

این مقام مسؤول ادامه داد: در شوراهای حل اختلاف باید مسؤولیت را به انسان‌های مؤمن و متخصص بدهیم کسانی که به مردم عشق می‌ورزند و دلشان می‌خواهد برای حل مشکلات جامعه قدم بردارند و هر چقدر کشوری پیشرفته‌تر باشد، آدم‌های آن کشور بیشتر در جامعه نقش ایفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: زمانی که نهادهای اجتماعی شکل گرفت باید به‌گونه‌ای راه را ادامه داد که هدف اصلی تشکیل آن نهاد فراموش نشود و دربارهٔ شوراهای حل اختلاف نباید بگذاریم که تبدیل به نهاد دولتی یا شبه‌دولتی شوند.

افشانی در ادامه با اشاره به تنوع جرم در گذشت سال‌ها، خاطرنشان کرد: با افزایش جمعیت نوع جرم نیز متنوع شده و امروز مواردی را جرم می‌دانیم که شاید 30 سال پیش جرم محسوب نمی‌شد و این مسئله موجب شده که دستگاه قضایی نتواند به‌تنهایی از پس پرونده‌های قضایی برآید، افزون‌بر اینکه در منابع مالی نیز دچار کمبود هستیم.

استاندار فارس افزود: جامعه ما بیش از هر چیز نیاز به قانون دارد و فرزندان ما از همان سنین پایین باید در آموزشگاه‌ها با حق‌وحقوق خود آشنا شوند که اگر این کار با کیفیت مناسب صورت گیرد به‌طور قطع کاهش جرم و جنایت را در جامعه شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به دو ویژگی اندیشه و حقوق انسانی اظهار داشت: این دو ویژگی مختص انسان است و رعایت حقوق انسان‌ها یعنی ارج نهادن به انسانیت و برعکس این موضوع یعنی تعرض به حقوق آن‌ها، تعرض به انسانیت قلمداد می‌شود و این موارد باید در شوراهای حل اختلاف و قوه قضائیه مد نظر کارکنان قرار گیرد.

افشانی تقویت شوراهای حل اختلاف را لازم دانست و گفت: از این نهاد نوپا نباید چندان انتظار داشته باشیم چراکه هر کاری همراه با ضعف و ایرادهایی همراه است و باید با اصلاح نقص‌های کار به تقویت شوراها پرداخته و مردمی بودن آن را در هر حال حفظ کنیم.

استاندار فارس همچنین خاطرنشان کرد: کسانی که در شوراهای حل اختلاف کار می‌کنند نباید خود را کارمند دولت بدانند چراکه با این تفکر اشتباه کار از مدار اصلی و هدف غایی خود دور خواهد شد و اگر قرار بود سیستم دولتی مشکل را حل کند دیگر نیاز به راه‌اندازی شورا نبود.

وی افزود: اگر امروز مشکلاتی را در جامعه می‌بینیم به این دلیل است که کمتر به مردم اعتماد کرده‌ایم و به آن‌ها میدان عمل نداده‌ایم.

انتهای پیام/2448/ج40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول