اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  اقتصاد و حقوق

لزوم توجه به صنعت تولید کامیون و خودروهای تجاری

۳۴۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت با نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده/ کاهش ۷۵ درصدی تولید کامیون در کشور

شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است.

۳۴۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت با نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده/ کاهش ۷۵ درصدی تولید کامیون در کشور

تولید خودروهای تجاری (خودروهای حمل کالا و مسافر) در دنیا همواره در سایه ی تولید خودروهای سواری قرار داشته و به همین دلیل در کشور ما، توجه لازم نه از طرف مسئولین و نه از طرف رسانه‌ها به تولید خودروهای تجاری معطوف نشده است.

بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید کامیون در کشور از بیش از 36 هزار دستگاه در سال 89 به کمتر از 10 هزار دستگاه در سال 94 رسیده است. این به معنای افت 75 درصدی تولید کامیون و کشنده طی 5 سال گذشته است.

به عنوان نمونه شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال 87 بیش از 8400 دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال 94 فقط 1567 دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال 87 بیش از 7 هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال 94 فقط 2300 دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است.

 

این در حالی‌ست که بر اساس برنامه توسعه صنعت خودرو در افق 1404 که توسط وزارت صنعت منتشر شده است، کشور در سال 1404 باید به تولید 120 هزار دستگاه کامیون و کشنده در سال برسد که 30 هزار دستگاه آن برای صادرات درنظر گرفته شده است.

به این ترتیب در فاصله‌ی کم‌تر از 10 سال تا سال 1404 فقط 10% از هدف‌گذاری تیراژ تولید محقق شده است و پیشرفت خودروسازان کشور در محقق کردن برنامه صادرات خودروهای تجاری سنگین صفر بوده است!

به دلیل وابستگی صنعت حمل و نقل به ناوگان به‌روز اعم از کامیون و کشنده و اتوبوس، ضعف تولیدکنندگان خودروهای تجاری کشور موجب ایجاد مشکلاتی برای نظام حمل و نقل کشور شده است. از جمله‌ی این مشکلات، فرسوده ماندن سیستم حمل و نقل جاده‌ای در کشور است.

بر اساس اظهارات رییس سازمان راهداری، حدود 75 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال و 96 هزار کامیون با عمر بیش از 25 سال در کشور تردد می‌کنند. این فرسودگی موجب هدررفت مقدار زیادی گازوئیل یارانه‌ای و آلودگی محیط زیست شده است. با توجه به اینکه هر کامیون فرسوده بطور متوسط 50 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند و این عدد در مورد کامیون‌های نو 35 لیتر است، نوسازی 160 هزار کامیون فرسوده سالانه 3400 میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد داشت.

بر این اساس وزارت صنعت مجوز واردات کامیون‌‌های دسته دوم (تا 3 سال کار کرده) را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل صادر کرده است. طی سال گذشته بیش از 245 میلیون دلار معادل حدود 1000 میلیارد تومان انواع کامیون و کشنده به کشور وارد شده است.

به این ترتیب کشور از ارزش افزوده‌ی صنعت تولید کامیون و کشنده محروم مانده است. بنابراین ضروری است وزارت صنعت با قاعده‌گذاری هوشمندانه بستر لازم برای توسعه صنعت ساخت خودروهای تجاری را فراهم آورد.

اخبار مرتبط

روزانه معادل یک میلیون بشکه نفت در بخش انرژی هدر می رود/ بررسی سه سطح از اقدامات لازم برای افزایش بهره وری انرژی
صرفه جویی 20 هزار میلیارد تومانی در مصرف انرژی تنها با اجرای یک طرح/ سیاست های قیمتی برای بهره وری انرژی کافی نیست
راهکارهایی برای استفاده از فرصت 1300 میلیارد تومانی در ارتقای بهره وری انرژی پالایشگاه های دولتی
تحقق فرصت 370 میلیون دلاری بهره وری انرژی در پالایشگاه ها با استفاده از سیاست های انگیزشی

نویسنده:

علی حسن زاده

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول