اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

در چهارمین گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی عنوان شد

آغاز تست IR-8 با گاز اورانیوم از ابتدای بهمن ماه/آیسا مغایر با تعهدات برجامی آمریکا

براساس گزارش چهارم وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره روند اجرای برجام عنوان شده که تست با گاز اورانیوم بر روی ماشین IR-8 پس از رفع موانع و آماده سازی ماشین از ابتدای بهمن ماه آغاز خواهد شد.

آغاز تست IR-8 با گاز اورانیوم از ابتدای بهمن ماه/آیسا مغایر با تعهدات برجامی آمریکا

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه کشورمان چهارمین گزارش سه ماهه خود درباره روند اجرای برجام را شب گذشته (دوشنبه 27 دی ماه) به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این گزارش 38 صفحه‌ای در سه بخش روند اجرای برجام در فاصله زمانی سه ماهه 26 مهر تا 26 دی ماه را در برمی‌گیرد.

در این گزارش عنوان شده که تست با گاز اورانیوم بر روی ماشین IR-8 پس از رفع موانع و آماده سازی ماشین از ابتدای بهمن ماه آغاز خواهد شد.

به گزارش فارس، در بخشی از این گزارش درباره فردو عنوان شده که مذاکرات فنی و تخصصی جهت تولید ایزوتوپ های پایدار در تاسیسات فردو با طرف روسی ادامه دارد و پیش نویس فاز اولیه در حال نهایی شدن است.

در این گزارش درباره خرید مواد در قبال فروش آب سنگین بیان شده که در قبال فروش 38 تن آب سنگین تولیدی ایران به روسیه، قریب به 130 تن اورانیوم طبیعی از آن کشور خریداری شد. مجوز مربوطه از سوی کانال خرید برجام صادر شده است و مواد خریداری شده به زودی به ایران حمل می‌شود.

در این گزارش در ارتباط با بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، عنوان شده که مذاکره با چین جهت انعقاد قرارداد مشاوره بازطراحی مفهومی به مراحل پایانی رسیده است. مذاکره بر سر تعیین نوع سوخت راکتور مذکور که از حساسیت خاصی برخوردار است ادامه دارد.

در این گزارش درباره رفع تحریم‌ها آمده است: گشایش‌هایی که در اثر رفع تحریم‌های طبق برجام در حوزه بانکی و مالی پدید آمده بسیار وسیع و قابل توجه بوده و سیستم بانکی و مالی کشور را به طور کلی از مرحله بحران خارج نموده است. (علیرغم وجود برخی مشکلات که عمدتا برجامی نیستند و به تحریم های اولیه و غیرهسته ای آمریکا، قوانین پولشویی و ... مربوط می شوند،) می‌توان گفت سیستم بانکی کشور با مانع تحریمی جدی مواجه نیست و هیچ کجا در بن بست قرار ندارد.

در گزارش مذکور آمده است که از نظر ایران تصویب مجدد قانون آیسا مغایر با تعهدات برجامی آمریکا به شمار می‌آید.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در حال حاضر وزارت نفت با 25 شرکت بزرگ نفتی و بین المللی در حال مذاکره می‌باشد و تا دی ماه 1395 تعداد 17 یادداشت تفاهم نیز امضاء شده است. طبق اعلام وزارت نفت، در حال حاضر قراردادهای در حال مذاکره در شرکت ملی نفت 31 میلیارد دلار، در پخش و پالایش 11 میلیارد دلار و در پتروشیمی حدود 10 میلیارد دلار می‌باشد و پیش بینی می شود بخش قابل ملاحظه‌ای از این قراردادها طی ماههای آینده نهایی شود.

همچنین در بخش حمل و نقل تاکنون 143 فروند از کشتی های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 74 فروند از نفتکش های شرکت ملی نفتکش، از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شد.

در گزارش مزبور همچنین آمده است: پس از اجرای برجام، تردد مجدد کشتی‌های خطوط و شرکت های مهم حمل ونقل بین المللی به بنادر ایران مجددا آغاز شده و تاکنون بیش از20 شرکت کشتیرانی همکاری و تردد خود به بنادر ایران را آغاز نموده اند.

به گزارش فارس، براساس این گزارش، تاکنون بیش از 30 تفاهمنامه و 6 موافقتنامه در حوزه حمل و نقل دریایی، از جمله خرید و ساخت انواع کشتی، تامین منابع مالی پروژه های ساخت کشتی، تعمیرات کشتی، ایجاد شرکت های مشترک، آموزش و تامین نیرو، تامین سوخت، خدمات بندری و فناوری اطلاعات بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های برتر فعال در این حوزه به امضاء رسیده و بعضا آماده اجرایی شدن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول