اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یکم تا هفتم بهمن ماه

پویش ملی مبارزه با سرطان در استان مرکزی برگزار می‌شود

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: پویش ملی مبارزه با سرطان با شعار سرطان قابل پیشگیری و درمان است، یکم تا هفتم بهمن ماه در استان مرکزی برگزار می‌شود.

پویش ملی مبارزه با سرطان در استان مرکزی برگزار می‌شود

بهار شاه‌محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به اهمیت اجرای برنامه‌های پویش ملی مبارزه با سرطان اظهار کرد: این پویش یکم تا هفتم بهمن ماه در استان مرکزی همزمان با سراسر کشور و با شعارهای سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید و همچنین با هدف کلی کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهداف اصلی این پویش، افزود: افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در مورد قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن با تاکید بر اولویت‌های منطقه‌ای، اصلاح باورهای نادرست مردم در مورد سرطان مانند درمان ناپذیر بودن آن، جلب مشارکت سیاست‌گذاران و مجریان سلامت در کنترل عوامل خطر سرطان برای گروه‌های هدف از جمله مردم به ویژه نوجوانان و جوانان، بیماران و خانواده‌ها، سیاست‌گذاران و مجریان حوزه سلامت و خارج از حوزه سلامت، برگزار می‌شود.

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه متأسفانه در سال حدود 30 هزار مرگ و میر مربوط به سرطان‌ها بوده، ادامه داد: بیشترین تعداد مرگ‌ها مربوط به گروه سنی 15 تا 49 سال است که استان مرکزی نیز تقریباً به آمار کشوری نزدیک است.

شاه‌محمدی با اشاره به شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان و مردان استان مرکزی بر اساس آخرین گزارش ثبت موارد سرطانی کشور گفت: در زنان شایع‌ترین نوع سرطان‌ها سرطان پستان، پوست، کولورکتال، معده و تخمدان است و در بین مردان نیز سرطان پوست، معده، پروستات، مثانه و ریه شایع‌ترین سرطان‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: حدود 40 درصد از سرطان‌ها در صورت شناسایی به موقع قابل پیشگیری هستند، این در حالی است که در میان تمامی بیماری‌های سرطان‌ها از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌روند و متأسفانه روند رو به رشدی را دارند.

شاه‌محمدی ادامه داد: که از مهم‌ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان می‌توان به رواج زندگی کم‌تحرک و ماشینی که با تغذیه ناسالم و اضافه وزن همراه است، همچنین استرس و آلاینده‌های زیست محیطی اشاره کرد.

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: متأسفانه بیماری سرطان در کشور و به تبع آن استان مرکزی روند رو به رشدی را سپری می‌کند و می‌توان گفت 70 درصد افزایش این بیماری در کشورهای در حال توسعه است و مهم‌ترین راهکار به منظور کاهش هزینه‌های سرطان غربالگری به منظور تشخیص زودرس این بیماری است.

شاه‌محمدی بیان کرد: در زمینه پیشگیری از سرطان افراد باید علاوه بر استفاده نکردن از سیگار و قلیان، در معرض دود آن نیز قرار نگیرند، روزانه حداقل 30 دقیقه تند راه بروند، 5 وعده میوه و سبزی در روز بخورند، مصرف نمک، قند، شکر و روغن را کاهش دهند، وزن خود را مدیریت کنند، با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنند، با خود، دیگران و محیط زیست مهربان باشند و علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسند و به موقع به پزشک مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: با اجرای برنامه‌های پویش سرطان به صورت سه سال متوالی توانسته‌ایم اقدامات بسیار خوب و تأثیرگذاری را در زمینه پیشگیری و شناسایی به موقع این بیماری در استان انجام دهیم و دانشگاه علوم پزشکی استان توانسته در این زمینه رتبه خوبی را در سطح کشور کسب کند.

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه در این زمینه تمامی دستگاه‌ها و بخش‌ها باید دخیل باشند و به وظایف خود به درستی عمل کنند، افزود: در این صورت به طور یقین  شاهد کاهش چشمگیر این بیماری و هزینه‌های سربار آن خواهیم بود، البته در این زمینه انجمن‌های مردم نهاد می‌توانند بسیار مهم و تأثیرگذار باشند و نقش بسیار خوبی را ایفا کنند.

شاه محمدی تصریح کرد: رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری نیز در این زمینه می‌توانند گام بردارند و با اطلاع رسانی‌های منظم و شفاف در باره سبک زندگی سالم و عوامل خطرساز به توانمندسازی مخاطبان خود کمک کنند و زمینه‌های ابتلا به این بیماری را به حداقل برسانند.

انتهای پیام/87012/ر40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول