اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

فعالیت گسترده سازمان‌های اجتماعی قزاقستان برای مبارزه با افراط‌گرایی زنان

سازمان‌های اجتماعی و مراکز توانبخشی در قزاقستان، زنان که از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه برای جذب در گروه‌های تروریستی و افراطی هستند را تحت آموزش و حمایت‌های روحی و روانی قرار می‌دهند.

فعالیت گسترده سازمان‌های اجتماعی قزاقستان برای مبارزه با افراط‌گرایی زنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، به نقل از «کا-پورتال.رو»، مددکاران و وکلای قزاقستانی زیادی مشغول فعالیت در امور مربوط به اصلاح زنانی که در این کشور تحت تأثیر همسران و یا بستگان خود به افرا‌ط‌گرایی روی آورده‌اند، هستند.

بر اساس این گزارش، «علی‌بیک کیمانوف» تحلیلگر حقوقی و مذهبی قزاقستان در این زمینه با اشاره به افزایش ازدواج زنان با افراط‌گرایان در این کشور گفت: در صورت بازگشت این مردان افراطی به خانه، همسران آنها با عواقب قانونی و محرومیت‌های اجتماعی گسترده‌ای مواجه می‌شوند.

وی افزود: اهمیت این موضوع از آنجایی است که معمولا بسیاری از اطلاعات در مورد جهان خارج از طریق مردان و گاهی به طور تحریف‌شده به زنان منتقل می‌شود.

به گفته وی، افزایش تعداد زنان در گروه‌های افراطی در آسیای مرکزی طی 5 سال اخیر نیز مؤید این نگرانی‌ها است.

کیمانوف افزود: برای پیشگیری از افرا‌ط‌گرایی باید توجه ویژه‌ای به زنان شود چرا که آن‌ها در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر هستند، البته زنان مطلقه و یا بیوه در حوزه‌های قاچاق انسان و البته افراط‌گرایی بیش از زنان معمولی در خطر هستند.

بر اساس این گزارش، حدود چهار هزار نفر از شهروندان آسیای مرکزی در خاورمیانه به همراه گروه‌های افراطی مشغول به جنگ هستند، این در حالی است که سفر اتباع این منطقه به سوریه چه به صورت انفرادی و چه به همراه خانواده‌هایشان همچنان ادامه دارد.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط دولت قزاقستان، 500 شهروند قزاقی یعن یک سوم از کل جنگجویان خارج از کشور قزاقستانی را زنان قزاق تشکیل می‌دهند.

ایجاد مراکز توانبخشی برای زنان

بر اساس این گزارش، سازمان‌های اجتماعی در قزاقستان، زنانی را که از خاورمیانه بازگشته‌اند و کسانی که همسران آن‌ها در جنگ کشته شده‌اند و یا به جرم شرکت در جنگ‌های سوریه و عراق در حبس به سر می‌برند، را مورد آموزش و حمایت روانی قرار می‌دهند.

اغلب این زنان با مشکلات بسیار زیادی مواجهند؛ نمی‌دانند چگونه رفتار کنند، به کجا بروند و از حقوق خود آگاهی ندارند. بنابراین آن‌ها مجبورند به تنهایی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بیشمار خود رو به رو شوند.

به نظر می‌رسد بدون انجام حمایت‌های اجتماعی از افراد آسیب‌پذیر، ایده‌های افراطی ناپدید نمی‌شوند و احتمال اینکه مردان پس از آزادی به همراه خانواده خود به سوریه بازگردند، بسیار بالا است.

مراکز توانبخشی، با ارائه کمک‌های فوری به زنان و ایجاد شغل برای آن‌ها، تلاش‌های خود را بر جلوگیری از جذب مجدد این افراد به فعالیت‌های افراط‌گرایی متمرکز کرده‌اند.

به عنوان مثال، این مراکز با برپایی کارگاه‌های مختلف از جمله خیاطی، به زنان در جهت اشتغال و شروع کسب و کار کمک می‌کنند.

در سال 2016 میلادی، 200 شهروند قزاقستانی در سوریه در کنار داعش مبارزه می‌کردند که 80 تن از آن‌ها کشته شدند که خوشبختانه تعداد شبه‌نظامیان قزاق کاهش یافته زیرا این رقم در سال 2015، به 400 نفر رسیده بود.

این آمار حاکی از این است که بسیاری از شبه نظامیان قزاقستانی متوجه فریب داعش شده‌اند و به کشورهای خود بازمی‌گردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول