اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

مصطفی مصری‌پور

هشدار نرخ سود 27 درصدی و شائبه دستکاری انتخاباتی بازارها

شائبه‌ای که با اتفاقات اخیر بازار بدهی و رشد نرخ سود اوراق خزانه تقویت شد، چراغ سبز بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود به منظور کنترل قیمت ارز و جلوگیری از تقویت تقاضا در بازار ارز بود.

هشدار نرخ سود 27 درصدی و شائبه دستکاری انتخاباتی بازارها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نرخ سود بانکی یا در بیانی بهتر نرخ سود بدون ریسک در همه اقتصادها به عنوان چراغ راه سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود و سرمایه‌گذاران با رصد این نرخ، فعالیت‌های اقتصادی خود را راهبری می‌کنند.

افزایش نرخ سود بدون ریسک به دلیل تأثیرگذاری بر توجیه‌پذیری فعالیت‌های اقتصادی همیشه به عنوان ابزاری برای ایجاد انقباض و انبساط در بازار پول در نظر گرفته شده و بانک‌های مرکزی با روش‌های مستقیم یا غیرمستقیم تلاش می‌کنند با جهت دهی به این نرخ، اقتصاد را در چرخه‌های رونق و رکود کنترل کنند.

در اقتصاد ایران به دلیل نبود سازوکار مناسب برای حضور بانک مرکزی در بازار اوراق بدهی و کم عمق بودن این بازار تا سال‌های قبل، این بانک تنها از طریق تعیین دستوری نرخ سود بر بازار پول نظارت می‌کرد اما با انتشار اوراق خزانه در فرابورس و افزایش حجم معاملات این اوراق، بخشی از ساز و کار تعیین سود به عرضه و تقاضا سپرده شد.

در طی ماه‌های اخیر دولت از طریق انتشار 9 هزار میلیارد تومان اوراق، خزانه قسمتی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده و اما این حجم از انتشار اوراق، بازارهای مالی و خصوصاً بازار سهام را تحت تأثیر قرار داده است.

اوراق خزانه از زمستان سال گذشته با نرخ بازدهی 24 درصدی وارد بازار سرمایه شد و در طی این ماه‌ها بسته به شرایط اقتصاد و رشد نقدینگی تغییراتی به خود دید که بهترین وضعیت آن در اوایل تابستان و تثبیت نرخ 18 درصدی بود.

اما این روند کاهشی سود به دلیل اتخاذ برخی سیاست‌های انبساطی از سوی بانک مرکزی و افزایش ضریب رشد نقدینگی و رشد 30 درصدی نقدینگی با اخلال مواجه شد و نرخ سود اوراق خزانه که به عنوان کم ریسک ترین دارایی معرفی می‌شود مجدداً به سطح 24 درصدی بازگشت.

هشدار اصلی در بازار بدهی اما دیروز صادر شد که نرخ این اوراق با رشد خیره کننده به بالای 27 درصد رسید. اتفاقی که نشان دهنده وضعیت نابسامان بازار پول و عدم تحقق وعده‌های بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ سود است.

اما شائبه‌ای که با اتفاقات اخیر بازار بدهی و رشد نرخ سود اوراق خزانه تقویت شد، چراغ سبز بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود به منظور کنترل قیمت ارز و سرازیر کردن نقدینگی سرگردان در بازارها به بازار بدهی و جلوگیری از تقویت تقاضا در بازار ارز بود.

چرا که در هفته‌های اخیر، نرخ ارز به دلایل متعددی از جمله رشد شاخص جهانی دلار، کنترل دستوری در داخل و افزایش تورم انتظاری نزد فعالان اقتصادی، نوسان‌هایی به خود دیده بود و این نوسان‌ها با مداخله مستقیم بانک مرکزی در کوتاه مدت پایان یافت.

در حال حاضر نیز اتفاقات اخیر نشان می‌دهد دولت با نظر به اثرات روانی تثبیت نرخ دلار در آستانه انتخابات در حال اتخاذ تصمیماتی است که در میان مدت و بلند مدت ضررهای جبران‌ناپذیری به تولید ملی و وضعیت کلان اقتصادی وارد می‌آورد.

انتهای پیام/63062/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول