اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

از سامرا تا کربلا

تجلی 6 هنر اصفهان در 4 درب حرم امامین عسگریین(ع)/ شروع ساخت درب حرم امام حسین(ع) و حضرت مسلم در اصفهان

مسؤول کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت: ساخت چهار درب دو سال طول کشید که تلفیقی از هنر‌های قلم‌زنی برجسته، مینا کاری، گره چینی، معرق، نجاری و خوشنویسی است که 50 نفر هنرمند چیره‌دست اصفهانی افتخار کار کردن روی این درب‌ها را داشتند.

تجلی 6 هنر اصفهان در 4 درب حرم امامین عسگریین(ع)/ شروع ساخت درب حرم امام حسین(ع) و حضرت مسلم در اصفهان

محمدحسین ایران‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با اتمام ساخت درهای حرم امامین عسگریین(ع) در کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات اصفهان اظهار کرد: ساخت چهار درب دو سال طول کشید که تلفیقی از هنر‌های قلم‌زنی برجسته، مینا کاری، گره چینی، معرق، نجاری و خوشنویسی است که 50 نفر هنرمند چیره‌دست اصفهانی افتخار کار کردن روی این درب‌ها را داشتند.

وی افزود: این درب‌ها شامل 5 قسمت مینا بوده که به نیت 5 تن آل عبا است و آیاتی که برای نقش بستن بر روی درب‌ها انتخاب شده برگرفته از آیات مقدس قرآن کریم، اسماء‌الله و فرازهایی از زیارت جامعه کبیره است که با توجه به اینکه این زیارت منقول از امام هادی(ع) است و این درب‌ها هم به منظور نصب در حرم‌های امام هادی(ع) امام حسن عسگری(ع) و خانه امام زمان(عج) ساخته شده، سنخیت دارد.

مسؤول کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان تصریح کرد: در قسمت بالایی هر لنگه درب یک صلوات نقش بسته است تا این صلوات‌ها همیشه در خانه امام زمان(عج) جاری باشد.

وی خاطرنشان کرد: ابعاد این درب‌ها یک متر و 20 سانتی‌متر در 2 متر و 20 سانتی‌متر است و حدود 250 کیلوگرم وزن دارند.

ایران‌پور عنوان کرد: از حدود زمان صفویه اصفهانی‌ها در این کارها پیشرو بودند و دلیل آن علاقه‌ای است که در اجداد ما نسبت به اهل‌بیت(ع) وجود داشته است و در جنگ تحمیلی هم این موضوع را نشان دادند که بیشترین شهدا مربوط به اصفهان است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و فرزندان ما نیز همین راه را ادامه دهند.

وی گفت: در کار بازسازی عتبات عالیات هنرمندان اصفهان بیش‌ترین کار هنری را در این رابطه انجام دادند؛ به طور مثال ما در همین کارگاه تاکنون 33 درب درست کردیم که 17 عدد از آن‌ها مربوط به حرم سیدالشهدا(ع)، حرم امام علی(ع)، امام موسی بن جعفر(ع) و برای سامرا که همه کار هنرمندان اصفهانی بوده، ساخته شده است و امید داریم این هنرمندان با اخلاص از دست حضرت زهرا(س) اجر و مزد بگیرند.

مسؤول کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان تأکید کرد: تاکنون همه حمایت‌ها و هزینه‌های مصرف شده توسط مردم و جمعی از خیران بوده است و هیچ گونه هزینه دولتی نداشته‌ایم.

وی در ادامه اذعان کرد: درب حرم حضرت سیدالشهدا(ع) را نیز در دست ساخت داریم که قلم‌زنی آن تازه شروع شده است و امید داریم تا بهار 96 آماده شود و درب ورودی حرم حضرت مسلم هم در دست اقدام است که قلم‌زنی آن انجام شده و منتظریم تا مینای آن آماده شود تا مینا کاری انجام شود.

ایران‌پور در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ تبرک درب‌ها برای مردم قبل از ارسال درب‌ها به سامرا توسط عتبات عالیات انجام می‌شود.

انتهای پیام/63089/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول