اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست انجمن راویان دفاع مقدس شاهرود مطرح شد

روایتی خواندنی از سردار شهید عرب‌نجفی و گردان سیدالشهدا (ع) در عملیات کربلای 4

روایتی خواندنی از سردار شهید حاج عبدالله عرب‌نجفی و گردان سیدالشهدا (ع) در عملیات کربلای 4 در نشست انجمن راویان و رزمندگان دفاع مقدس شاهرود مطرح شد که بسیار قابل تأمل است.

روایتی خواندنی از سردار شهید عرب‌نجفی و گردان سیدالشهدا (ع) در عملیات کربلای 4

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس استان سمنان، نشست هفتگی انجمن راویان و رزمندگان دفاع مقدس شاهرود صبح امروز به یاد سردار شهید حاج عبدالله عرب‌نجفی فرمانده گردان سیدالشهدا (ع) در عملیات کربلای 4 و 5 در حسینیه شهدای کانون جوانان بسیج شاهرود برگزار شد.

سیدمحمود عرب، یکی از معاونان گردان سیدالشهدا (ع) در عملیات کربلای 4 در این نشست در سخنانی با بیان خاطراتی از عملیات کربلای 4 اظهار کرد: در این عملیات، گردان سیدالشهدا (ع) به فرماندهی حاج عبدالله عرب‌نجفی حضور داشت و گروهان شهید، محمود مقصودی در این عملیات به خط زد و تا دژ عراق در بوارین پیشروی کرد.

وی افزود: شهید محمود مقصودی قبل از عملیات خواب ‌دیده بود که این عملیات موفق نمی‌شود و او نیز شهید خواهد شد و من بالای سرش می‌روم؛ شهید تأکید کرد که جنازه او را نگذاریم و به عقب برگردانیم و تمام وقایع را برای ما تعریف کرده بود و ما می‌دانستیم این عملیات ناموفق است.

عرب خاطرنشان کرد: در این عملیات، گردان قمر بنی‌هاشم (ع) دامغان خط‌شکن بود و ما آماده بودیم؛ در روز بعد عملیات، گروهان شهید مقصودی برای کمک فراخوانده شد و ما فهمیدیم که این خواب جدی است و بعد فرمانده گردان مرا فراخواند که جلو بروم که در حین اینکه آتش سنگین می‌آمد، رفتم چون طبق خواب محمود مقصودی من اتفاقی برایم نمی‌افتاد و من به‌سرعت جلو می‌رفتم و جنازه شهدا و مجروحان را می‌دیدم.

وی ادامه داد: در حین رفتن جنازه شهید مقصودی را دیدیم که به پشت افتاده بود و وقتی او را برگرداندم، دیدم تیر به پیشانی او خورده و شهید شده؛ او را گذاشتم و جلو رفتم که دیدم بچه‌ها در سنگری هستند و تیرها از چپ و راست می‌آمد.

عرب با بیان اینکه بچه‌ها را در داخل سنگر گذاشتم و جلو رفتم، گفت: در ادامه حرکتم، شهید محمد خواجه را دیدم که روی پلی چوبی شهید شده و یکی دیگر از بچه‌ها در آب افتاده و زخمی بود که گفتم سریع‌تر عقب برود. بعد از پل به دژ عراقی‌ها رسیدم که جلویش پر از موانع و انواع و اقسام سیم ‌خاردار و یک جاده مارپیچ بین این موانع بود که وقتی رفتم، کسی پای مرا گرفت و دیدم شهید حسین وکیلی است.

وی ادامه داد: به من گفت کجا می‌روی؟ گفتم جلو که من گفتم از من جلوتر هیچ‌کس نیست و من آخرین نفرم و بعد به او گفتم بلند شو برویم که گفت تیر به شکمم خورده و تمام روده‌ها و احشام من بیرون ریخته و آنها با دست نگه داشته‌ام. شهید گفت تو برو که من برگشتم و داخل سنگری که بچه‌ها بودند، وارد شدم و یکی‌یکی بچه‌ها را به عقب فرستادم؛ چون زخمی بودند و بعد از مدتی سردار شهید عرب‌نجفی دستور عقب‌نشینی داد و من هم برگشتم چون پشت بی‌سیم گفته بودند همه شهدا و مجروحان را به عقب برده‌اند.

معاون گروهان سیدالشهدا (ع) در عملیات کربلای 4 اضافه کرد: در برگشت با این گمان که شهید مقصودی را هم به عقب برده‌اند، در حال دویدن بودم که دیدم شهید مقصودی پیکرش در وسط جاده مانده و من نمی‌توانستم او را بلند کنم؛ چون رشید و سنگین بودم و برگشتم تا کمک بیاورم که اتفاقاً بچه‌ها نیز دنبال من آمده بودند و رفتیم و پیکر شهید مقصودی را نیز به عقب منتقل کردیم.

وی در حالی‌ که اشک در چشمانش جمع شده بود، گفت: سخت‌ترین لحظه زمانی بود که برگشتیم و دیدیم دوستان و رفقای ما نیستند یا شهید شدند و یا مجروح و ما چگونه می‌توانستیم بدون آن‌ها بازگردیم و این لحظات بسیار سخت بود.

ناصر شیخ‌کبیر، از معاونان گروهان شهید عرب‌نجفی نیز در این نشست به بیان خاطراتی پرداخت و گفت: هر کس یک‌بار با شهید حاج عبدالله مراوده می‌کرد، عاشقش شده و جذب اخلاق و اخلاص او می‌شد و من نیز جذب همین رفتار شدم و در گردان حاج عبدالله ماندم؛ با اینکه نمی‌خواستم در ابتدا جز گردان کربلا به گردان دیگری بروم، اما با برخورد با حاج عبدالله و بچه‌های باصفا و با اخلاص سیدالشهدا (ع) جذب شدم و در این گردان ماندم.

مصطفی آفریدون، فرمانده گروهان گردان سیدالشهدا (ع) نیز در این جلسه با بیان اینکه هر که در گردان سیدالشهدا (ع) بود، عاشق مرام و اخلاق و رفتار حاج عبدالله می‌شد، گفت: من حاج عبدالله را متمایز از بقیه فرماندهان گردان‌های شاهرود می‌دانم؛ چراکه او اخلاق و منش و مرام خاکی داشت و دنبال پست و مقام شخصیت به‌عنوان فرمانده گردان نبود و با همه بچه‌های گردان یکرنگ و با اخلاص بود و همه با او احساس راحتی داشتند.

وی تصریح کرد: در حدیث قدسی است که هر که در خدا غرق شود، دوستی جز او نخواهد داشت و خدا خریدار اوست و حاج عبدالله این‌گونه بود و خدا روحش را شاد و با امام حسین (ع) و شهدا محشور کند.

عباس اکبریان، رئیس انجمن راویان ایثار و دفاع مقدس شاهرود نیز خاطراتی از شهید حاج عبدالله و رفتار و منش او بیان کرد و گفت: باید یاد و نام شهید را بیشتر بیان کنیم و فرهنگ و خصوصیات اخلاقی او را ترویج دهیم.

کمیل قندهاری، مسؤول مرکز حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شاهرود نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از برنامه اردو و یادواره 40 تن از شهدای هفت‌تپه، به اعزام اردوی راهیان نور دانش‌آموزی اشاره و بر حضور راویان در این برنامه تأکید کرد.

انتهای پیام/74029/ب/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول