اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار تبریز در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد

پرداخت 350 میلیارد تومان از بدهی 3 پروژه دوره قبل شهرداری تبریز/ نیازمند حمایت ملی از رویکرد گردشگری تبریز 2018 هستیم/اجرای پروژه‌های ستاره‌دار

شهردار تبریز از حل پرونده 100 میلیارد تومانی شهرداری در دادگاه بابت همکاری‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: شهرداری تبریز بابت پروژه‌های آیسان، میارمیار و عتیق، 350 میلیارد تومان بدهکار اوراق مشارکت بود که تمام این مبلغ در سال 93 پرداخت شد.

پرداخت 350 میلیارد تومان از بدهی 3 پروژه دوره قبل شهرداری تبریز/ نیازمند حمایت ملی از رویکرد گردشگری تبریز 2018 هستیم/اجرای پروژه‌های ستاره‌دار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صادق نجفی گفت‌وگوی صمیمی با خبرگزاری فارس در تبریز در خصوص جایگاه استان در سطح ملی و بین‌المللی سخن گفت.

وی در این گفت‌وگو  با اشاره به اینکه سه سال گذشته، دوره راهبردهای مهم مالی و اقتصادی در شهرداری تبریز بوده است، گفت: دستاوردهای عمرانی و اجتماعی شهر تبریز با پشتوانه همین راهبردها به وقوع پیوست و در کمترین زمان، نام شهر تبریز را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی مطرح کرد.

افزایش 2 برابری بودجه و بازپرداخت تسهیلات/  پرداخت 300 میلیارد تومان وام‌های دوره‌های گذشته

نجفی با تشریح وضعیت اقتصادی شهرداری تبریز در بدو آغاز مسؤولیت در این نهاد خدمتگزار تصریح کرد: در بدو ورود به شهرداری تبریز بودجه سال 92 شهرداری حدود 1200 میلیارد تومان بود که این میزان در سال‌های 93 و 94 به 2 میلیارد 450 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی یادآور شد: در دو سال نخست آغاز مسئولیت، 300 میلیارد تومان از وام‌های اخذ شده دوره‌های گذشته را پرداخت کردیم؛ در مقابل امروز کل تسهیلات شهرداری تبریز از بانک شهر، 160 میلیارد تومان است که این مبلغ در آستانه تسویه قرار دارد.

 

حل پرونده 100 میلیارد تومانی شهرداری در دادگاه از بابت همکاری‌های سرمایه‌گذاری

شهردار تبریز اضافه کرد: در سال 92 شهرداری تبریز با پرونده 100 میلیارد تومانی از بابت همکاری‌های سرمایه‌گذاری در دادگاه مواجه بود که این معضل، پس از مذاکرات مداوم با مشارکت‌کنندگان، حل و با همکاری دستگاه قضایی و نهادهای نظارتی به شهرداری عودت داده شد.

وی گفت: در آن وضعیت، شهرداری تبریز از بابت پروژه‌های آیسان، میارمیار و عتیق، 350 میلیارد تومان بدهکار اوراق مشارکت بود که تمام این مبلغ در سال 93 پرداخت شد.

هزینه 1000 میلیارد تومانی شهرداری برای مترو

نجفی با اشاره به اینکه از نخستین‌ روزهای آغاز مسؤولیت در حوزه اجرایی شهر، مترو را به عنوان اولویت اول توسعه و عمران شهر در نظر گرفته‌ایم، یادآور شد: در سه سال اخیر حدود یک هزار میلیارد تومان برای توسعه پروژه قطار شهری تبریز هزینه شده و این در حالی است که در 10 سال پیش‌ از این دوره، تنها 218 میلیارد تومان از سوی دولت و شهرداری تبریز به این پروژه تزریق‌شده بود.

وی اضافه کرد: مترویی که سه سال پیش، عموم شهروندان از نتیجه آن قطع امید کرده‌ بودند، امروز از 60 واگن زیبا و زیرساخت‌های ایمن ریلی برخوردار بوده و خط اول آن در آستانه استفاده عمومی در مرکز شهر است.

تحول در سیمای عمرانی شهر با اجرای پروژه‌های ستاره‌دار

نجفی خاطرنشان کرد: در سال 92 در شرایطی در شهرداری تبریز حضور یافتیم که پروژه تاثیرگذار و قابل توجهی برای افتتاح وجود نداشت و سیمای عمرانی شهر در وضعیت راکدی به سر می‌برد و طبق برآوردها، شاخص توسعه کلانشهر تبریز به رتبه‌های پایین تنزل کرده بود.

شهردار تبریز با بیان اینکه برای جبران این رکود، سعی کردیم زمینه‌های اجرایی پروژه‌های ستاره‌دار ترافیکی و عمرانی را محقق کنیم، افزود: تقاطع‌های گلپارک، راه‌آهن، اره‌گر، گلکار، هتل‌مرمر، افلاک‌نما، وادی‌رحمت و چایکنار، پروژه‌های عظیمی بودند که تا پیش از آن، اجرای هر یک، دست‌کم دو سال طول می‌کشید، اما با همت ویژه کارگران و مجریان عمرانی، تمام به صورت همزمان و در عرض کمتر از یک سال تکمیل و افتتاح شد و تحسین متخصصان عمرانی کشور را به دنبال داشت.


اجرای رویکردهای عمرانی شهر با اولویت مناطق کم‌برخوردار غرب/ هزینه 70 میلیارد تومانی برای پروژه عظیم میدان آذربایجان

شهردار تبریز با بیان اینکه سعی کرده‌ایم با نگاه اصولی به بحث توسعه متوازن، رویکردهای عمرانی شهر، بیشتر در مناطق کم‌برخوردار اجرا شود، اظهار داشت: امروز بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه‌های شهری، عمدتاً در مناطق کم‌برخوردار غرب شهر پیگیری می‌شود.

وی گفت: پروژه عظیم میدان آذربایجان که با محوریت دسترسی به چهار مسیر شهری طراحی شده و حجم عملیات و هزینه آن، معادل چهار تقاطع غیرهمسطح است، در مراحل نهایی اجرا در محدوده داخلی قرار گرفته‌ و تاکنون بیش از 70 میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است.

اجرای پارک بزرگ تبریز با 1000 میلیارد تومان در 153 هکتار

نجفی ادامه داد: پارک بزرگ تبریز از مهم‌ترین پروژه‌های پارک‌سازی کشور است که با وجود داشتن کاربری فضای سبز، از حدود 40 سال پیش بلاتکلیف بود؛ اما شهرداری با جذب سرمایه‌ بخش خصوصی به ارزش یک هزار میلیارد تومان، محدوده این پروژه را در مساحت 153 هکتار تعریف کرده که این امر نقش ارزنده‌‎ای در تقویت منطقه کم‌برخوردار شهر و توزیع فرصت‌های تفریحی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پروژه زیست‌محیطی کانال خلیل‌آباد، از دیگر طرح‌های مهم و حیاتی غرب تبریز است، افزود: معضل جمع‌شدن آب‌های پراکنده و راکد، سال‌های متمادی، باعث ایجاد بوی تعفن در بخش‌هایی از غرب تبریز بود.

نجفی اظهار کرد: از این رو این پروژه مهم به طول هفت کیلومتر با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان هزینه مورد توجه قرار گرفت و به زودی با بهره‌برداری از آن یکی از معضلات قدیمی زیست‌محیطی در غرب تبریز برطرف خواهد شد.

 

سامان‌دهی حاشیه‌نشینی، با اتخاذ برنامه‌های تثبیت و انتقال

شهردار تبریز با اشاره به اقدامات بنیادین شهرداری تبریز در خصوص تقویت بافت ناکارآمد شهری، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم نگاه واقع‌بینانه‌ای به بافت حاشیه‌نشین شهر داشته باشیم.

وی گفت: بر این اساس در کنار اقدامات کم‌نظیری چون «طرح نجات تبریز» اجرای رمپ‌های خروجی به اتوبان پاسداران و مسیرگشایی‌های سنگین و هزینه‌بر از قبیل سیلاب‌ "قوشخانه" ، "ملازینال" و برنامه‌های تثبیت و انتقال حاشیه‌نشینی شمالی تبریز را مد نظر قرار داده‌ایم.

نجفی افزود: پروژه مسکن‌سازی 300 واحدی در شهرک ارم و اجرای 600 واحد مسکونی در شهرک اندیشه نماد بارز این رویکرد است.

بهره‌برداری از پایانه مرکزی تبریز بعد از 23 سال بلاتکلیفی

وی بهره‌برداری از پایانه مرکزی تبریز بعد از 23 سال بلاتکلیفی را از امتیازات مهم عمرانی و اجتماعی خواند و گفت: این پروژه که به دلیل نبود سیاست واحد و تزریقات کم‌اثر، به یک موضوع کند و فرسایشی تبدیل شده بود، با تزریق 60 میلیارد تومان، تکمیل و سال گذشته افتتاح شد.

نجفی اظهار کرد: این مرکز مسافربری با معماری زیبا و فضاهای متنوع و تجهیزات به‌روز خدماتی، رفاهی و ایمنی، روزانه مورد استفاده 100 هزار نفر قرار می‌گیرد و به یکی از پایانه‌های زیبا و فعال خاورمیانه تبدیل شده است.


هدف‌گذاری دیپلماسی شهری، فراتر از جنبه‌های تبلیغاتی و شعاری

نجفی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن چشم‌انداز گردشگری تبریز 2018، رویکرد عمرانی شهرداری تبریز در یک‌و‌نیم سال اخیر از جنبه‌های مهم فرهنگی برخوردار بوده است، افزود: هدف گذاری در دیپلماسی شهری تبریز این است که این مجموعه را فراتر از جنبه‌های تبلیغاتی و شعاری به یک حوزه موثر و عملیاتی تبدیل کنیم.

وی افزود: برگزاری موفق اجلاس وزرای گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی در شهریور سال 95 تبریز، چشم‌انداز ارزشمندی را برای استمرار مباحث تخصصی گردشگری، عمرانی و شهرسازی در این شهر ایجاد کرده است.

نجفی ادامه داد: توفیقات بین‌المللی شهر تبریز در سال‌های اخیر با استقبال اتحادیه کلانشهرهای جهان (متروپلیس)، سازمان پایتخت‌ها و شهرهای اسلامی، سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی و مجمع شهرداران آسیایی مواجه شده و زمینه برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف این پنج تشکل مهم را در تبریز فراهم کرده‌ است.

وی افزود: دستاوردهای بین‌المللی تبریز از قبیل پایتخت فرش دستباف جهان و پایتخت نگارگری اسلامی، ماحصل همین رویکرد بین‌المللی بوده است.
شهردار تبریز ادامه داد: عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با کربلای معلی، دستاورد مهم فرهنگی و ارزشی شهرداری تبریز است که از پیوندهای قلبی دو طرف حکایت دارد.

فضای سبز تبریز در آستانه تحول اساسی است

وی با بیان اینکه سه سال گذشته نقطه عطفی در مباحث فضای سبز شهر بوده است، گفت: وقتی وارد مدیریت شهر شدیم، 300 هکتار از کاربری فضای سبز شهر تغییر یافته بودیم؛ با این حال با حمایت قاطع استاندار، مجدانه وارد این حوزه شدیم.

نجفی افزود: بر این اساس اجرای جنگل کاری‌های "ائل‌داغی" به وسعت ٣٠ هکتاری، "آرپادرسی" به مساحت ١٥٠هکتار، "خاوران" به وسعت ٣٥ هکتار و "عباس میرزا" به وسعت ١٠٠ هکتار، کمبودهای حوزه فضای سبز را تا حدود زیادی مرتفع کرده است. وی تاکید کرد: همچنین در دو سال آینده با اضافه‌شدن 200 هکتار درختکاری به محدوده 450 هکتاری مجموعه گردشگری "عون‌بن‌علی" و پارک "طبیعت" شاهد تحولی چشمگیر در توسعه برنامه‌های فضای سبز این کوه زیبا و تاریخی خواهیم بود.

برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر بدون نقش شهرداری کامل نیست

نجفی در ادامه به نقش شهرداری تبریز به عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی در کاهش تاثیرات آسیب‌های اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز در سه سال گذشته در کنار اقدامات تحول‌آفرین عمرانی به طور عملیاتی و ویژه، به حوزه مخاطرات اجتماعی نیز ورود پیدا کرده و اقدام به جمع‌آوری، اسکان، آموزش و مشاوره معتادان متهاجر در مرکز ماده 16 پرداخته است.

وی گفت: این مرکز شامل 6 سوله بزرگ برای سم‌زدایی، نگهداری و درمان بوده و علاوه بر آن کارگاه‌های حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی نیز در آن پیش‌بینی شده است.

نجفی افزود: به این ترتیب تبریز که در عرف رایج اجتماعی به «شهر بدون گدا» شهرت دارد، در سایه همکاری بخش‌های مختلف انتظامی، درمانی و تحقیقاتی با شهرداری تبریز، عنوان «شهر بدون‌معتاد متجاهر» را از آن خود کرده است.

شهردار تبریز با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تبریز بدون در نظر داشتن نقش شهرداری کامل نیست، اظهار داشت: ارتقای مهارت‌های اجتماعی، ارائه آموزش‌های شهروندی، تبیین اصول و سبک زندگی ایرانی اسلامی، اطلاع‌رسانی از رویکردهای اجرایی و انعکاس مطالبات و انتقادات شهروندان از رویکردهای فرهنگی و رسانه‌ای شهرداری تبریز بوده‌ و جهت‌گیری محتوایی مباحث مدیریت شهری را تقویت کرده‌ است.

نیازمند حمایت‌های ملی از رویکرد گردشگری تبریز 2018 هستیم

وی، به حوزه ساختاری و نیروی انسانی در شهرداری تبریز اشاره کرد و افزود: در ساز و کار اداری نیز سعی کرده‌ایم با تقویت نظارت‌ها، ارتقای کیفیت آموزش‌‌های ضمن خدمت و توسعه خدمات هوشمندسازی، شاخص‌های تکریم ارباب رجوع را بهبود ببخشیم.

نجفی گفت: در سایه همین اقدامات، شهرداری تبریز، طبق ارزیابی‌های وزارت محترم کشور در دو حوزه حقوق شهروندی و عفاف‌ و‌ حجاب حائز رتبه برگزیده کشوری شده است.
وی تصریح کرد: با روندی که در خصوص تنظیم نیروهای بازنشسته و ورودی پیش‌بینی شده، تعداد کارکنان بیمه‌ای، رسمی و شرکتی شهرداری تبریز از6 هزار 586 نفر در سال 92 به 6 هزار و 33  نفر در سال 95 رسیده که این روند کاهشی در راستای اهداف چابک‌سازی اداری و بهره‌وری اتخاذ شده است.

شهردار تبریز در ادامه اظهار داشت: با وجود دستاوردهایی که در حوزه‌های مختلف عمرانی، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی حاصل شده، همچنان نیازمند حمایت‌های ملی از رویکرد گردشگری تبریز 2018 هستیم و امیدواریم با بهره‌برداری مطلوب از این عنوان جهانی، ظرفیت‌های گردشگری تبریز را در خدمت اهداف اقتصاد مقاومتی به سرمنزل مقصود برسانیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول