اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روستاهای گلستان و آتشی که در این نزدیکی است/ دهیاران گلستانی در خط مقدم مقابله با حریق

حریق هر ساله بخش‌هایی از مزارع سبز گلستان را در بر می‌گیرد تا تلخ‌ترین حادثه زندگی در خاطر رنج کشیده کشاورزانی از این دیار ثبت شود؛ اتفاقی که گویا تمامی ندارد.

روستاهای گلستان و آتشی که در این نزدیکی است/ دهیاران گلستانی در خط مقدم مقابله با حریق

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، این یک واقعیت تلخ است که شرایط اقلیمی و سهل‌انگاری‌های انسانی به هیچ‌وجه پایان‌پذیر نیست و بهتر است در این زمینه چندان خوش‌بین نباشیم، چرا که تجربه ثابت کرده هرساله علاوه بر خسارات بسیار، بخش‌ عمده‌ای از منابع استان صرف مقابله با پدیده حریق می‌شود.  

حضور حدود 50 نفر از دهیاران گلستان در دوره آموزشی اطفای حریق، شاید اتفاقی خوش‌آیند برای این گزارش باشد تا با جامعه‌ای آشنا شویم که به دلیل کمبود امکانات در این حوزه، از شهرهای استان آسیب‌پذیرتر هستند.

روستاهای گلستان بیش از 49 درصد از بافت جمعیتی این استان شمالی را تشکیل می‌دهند اما توجه به این بخش از جامعه گلستان طی این سال‌ها، آن‌گونه که به جامعه شهری شده به این بخش نشده است.

این در حالی است که فرهنگ زندگی در روستاهای این استان از جاذبه‌های مناسبی برخوردار است و می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب توسعه باشد تا بتواند در تغییر شرایط فعلی این استان شمالی موثر باشد، هرچند تهدیدهای طبیعی و انسان‌ساز همچنان به قوت خود باقی است.

شرایط خاص زندگی در روستاها نزدیک به منابع طبیعی و بافت محیطی آن موجب شده تا آسیب‌پذیری این محیط، بیشتر از شهرها باشد و لزوم وجود آتش‌نشانی‌های متمرکز در روستاها از جمله نیازهایی است که کم و بیش طی این سال‌ها مورد توجه مسؤولان گلستان قرار گرفته است.

*لزوم برگزاری مستمر دوره‌های توانمندسازی برای روستاییان گلستانی

اکنون این دوره آموزشی نیز به دنبال افزایش مهارت و توانایی دهیاران گلستانی برای مواجهه با حریق‌های احتمالی است تا آنان به عنوان بازوی دستگاه‌های عملیاتی در حوادثی که ممکن است ایجاد شود، عمل کنند.

یکی از دهیاران که در این دوره آموزشی شرکت کرده است، این آموزش‌ها را یکی از بهترین مسیرهای توانمندسازی جامعه روستایی گلستان بر شمرد و خواستار استمرار چنین دوره‌هایی در گلستان شد.

محمد کم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: هر ساله حریق بخش عمده‌ای از مزارع کشاورزی گندم و جو را در مناطق روستایی گنبدکاووس تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و لزوم برنامه‌ریزی برای پیشگیری و مقابله با این پدیده ضروری است.

وی ادامه داد: در این سال‌ها با استفاده از برخی روش‌ها همچون ایجاد آتش‌بر با ابزارآلات کشاورزی، از ابعاد خسارات حادثه کاسته‌ایم اما لزوم استقرار یک سامانه آتشنشانی در این اوقات ضروری است.

کم تصریح کرد: البته من پس از دوره حتما سعی خواهم کرد که آموخته‌هایم را به مردم روستای خود انتقال دهم، چرا که اعتقاد دارم آموزش در این حوزه باید فراگیر باشد.

یکی دیگر از دهیاران گلستانی با اشاره به لزوم توجه به توانمندی جامعه روستایی استان بیان کرد: این جلسه آموزشی که به همت دفتر روستایی استانداری برگزار شد، نشان داد که مسؤولان استان موضوع حریق را جدی گرفته‌اند.

محمد طریک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: علاوه بر آموزش‌هایی با چنین برآیند، باید به دنبال تجهیز کردن روستاها به وسایل اطفای حریق باشیم تا بتوانیم از شدت و وسعت حادثه‌های احتمالی بکاهیم.

 وی در ادامه با اشاره به اهمیت صنعت بیمه اماکن محصولی و محصولات کشاورزی تصریح کرد: ترویج فرهنگ بیمه و تسهیل در این امر توسط دولت می‌تواند بخش مهمی از دغدغه‌ کشاورزان و ساکنان روستاها را کاهش دهد.

طریک تصریح کرد: اقداماتی همچون آموزش اطفای حریق علاوه بر دهیاران باید در تمامی روستاهای استان ترویج شود تا بتواند نقش موثری بر ایمن‌سازی روستاها در این حوزه داشته باشد.

*برخی عملکردها مسئولیت اجتماعی را از مردم ساقط کرده است/ بیش از 90 درصد جامعه با کمک‌های اولیه آشنا نیستند

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: با ایجاد برخی ساختارها و تزریق نگاه نادرست به جامعه، مردم را منفعل کرده‌ایم و مسئولیت اجتماعی را از آنان گرفته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، صادق‌علی مقدم در جلسه آموزشی مقابله با حریق برای دهیاران استان گلستان در محل این اداره کل اظهار کرد: این در حالی است که ساختارهای موجود باید مردم را برای مشارکت و حرکت‌های جامعه‌محور تشویق کنند و نگاه آنان را به سمت مشارکت فعالانه سوق دهند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 95 درصد از خانواده‌ها یک کپسول پنج کیلویی اطفای حریق ندارند و حدود 90 درصد جامعه هنوز کمک‌های اولیه را بلد نیستند که این وضعیت برای جامعه در مقابل حادثه احتمالی خطرناک است.

 مقدم با اشاره به تاثیرات حوادث بر بخش‌های مختلف جامعه اذعان کرد: این که در حوادث بزرگی همچون زلزله انتظار داشته باشیم که نیروهای امدادی و خدماتی همچون هلال احمر، فوریت‌های پزشکی و یا آتش‌نشانی در همان ساعات اولیه حاضر باشند و مشکلات را مرتفع سازند امری بعید و تصور درستی نیست.

وی یادآور شد: این در حالی است که در حوادث بزرگی همچون زلزله، اولین افراد در محل حادثه خود مردم هستند و چنانچه آنان از آموزش کافی برخوردار نباشند، ممکن است در نجات بخشیدن دیگران حتی اثرات سویی را بر جامعه آسیب‌دیده تحمیل کنند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان متذکر شد: در زلزله‌های چند سال گذشته به دلیل فقدان مشارکت مردم و نبود آموزش کافی وضعیت اسف‌باری روی داده در حالی که در زلزله‌های مشابه دنیا تلفات حتی به عدد یک دست هم نمی‌رسد.

 مقدم  ادامه داد: باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنیم و جامعه را به سمت توانمندی و تاب‌آوری سوق دهیم تا بخش عمده‌ای از پاسخ  در شرایط اضطراری و بحرانی از سوی مردم در کنار دیگر دستگاه‌های امدادی و عملیاتی ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: نقش مردم نافی نقش دولت نیست و نقش دولت نیز هرگز نافی نقش و اثرگذاری مردم نیست بلکه به نوعی این دو مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند در کنار یکدیگر توانمندی و کارآیی فرآیند مقابله را افزایش دهند.

مقدم با اشاره به تاثیر اقدامات بشری در ایجاد بحران‌های محیطی و طبیعی اذعان کرد: از جمله این اقدامات نادرست مسدود کردن زهکش اصلی روستاها است که حتی موجب شده تا حفره‌ای در منطقه روستایی ایجاد شود و این جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و نگران کند.

*نقش دولت نافی نقش مردم نیست/ لزوم تغییر سیاست‌ها و هدایت جامعه به سمت تاب‌آوری

وی ادامه داد: باید پذیرفت برخی غفلت‌های کوچک فاجعه‌های بزرگی را رقم می‌زند که حتی ممکن است نه یک منطقه را بلکه کشور را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به حادثه حریق «پلاسکو» و زنده‌داشت یاد و خاطر آتش‌نشانان شهید و هموطنان از دست رفته در این حادثه بیان کرد: «پلاسکو» تلنگری بود که نشان داد چقدر در حادثه‌ها آسیب‌پذیر هستیم، در حالی که همه امکانات تهران بزرگ برای جمع کردن این حادثه به کار گرفته شد، کل عملیات بیش از 10 روز طول کشید.

مقدم یادآور شد: باید از توان و مشارکت مردم بهره برد و زمانی این کمک کارآمد است که هدایت شده و مبتنی بر روش‌های درست باشد و چنانچه اینگونه نباشد آسیب‌ها را دوچندان می‌سازد.

وی متذکر شد: همیشه حادثه‌ها به ما آسیب نمی‌زند بلکه علاوه بر شدت حادثه عکس‌العمل در برابر این حوادث است که آسیب‌ها را دوچندان می‌سازد.

مقدم با اشاره به استقرار 33 کانکس در روستاهای گلستان اذعان کرد: این کار نتیجه بسیار خوبی داشت و حتی در برخی حوادث همچون حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بسیار کارآمد بود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد تا این تعداد کانکس‌ها را بسط دهیم و در فاز دوم از آموزش برای توانمندسازی دهیاران و شوراهای اسلامی جهت افزایش توان جامعه روستایی استان بهره گیریم.

این دوره اگر چه گام ارزشمندی برای توانمندسازی دهیاران گلستانی بود اما  این برنامه نباید پایان کار برنامه آموزشی این قشر باشد و انتظار می‌رود با تداوم دوره‌هایی از این قبیل بتوان روستاهای این استان شمالی را بیش از پیش در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساخت ایمن کرد.

انتهای پیام/83002/ک40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول