اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

کارشناسان و نویسندگان بررسی کردند

برکات و پیامد‌های تقریظ نویسی رهبری بر جریان مطالعه

کارشناسان و نویسندگان معتقدند که تقریظ نویسی‌های رهبری جدای از معرفی یک اثر خاص و شاخص، پیامدهای و پیام‌های مثبت بسیاری در جریان تولید و مطالعه آثار ارزشمند به دنبال دارد.

برکات و پیامد‌های تقریظ نویسی رهبری بر جریان مطالعه

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، جام‌جم آنلاین به بهانه رونمایی از چهار تقریظ رهبر انقلاب در گفت‌وگو با ناشران و نویسندگان به واکاوی و ارزش‌های این حرکت فرهنگی رهبری و پیامدهای بسیار مثبت آن پرداخته است.

پیام‌های جدی و عمیق در تقریظ‌های رهبری

رضا حاجی آبادی نویسنده دفاع مقدس، مدیر اسناد بنیاد شهید و مسئول انتشارات هزاره ققنوس از زاویه‌ای به موضوع تقریظ نویسی رهبری نگاه می‌کند که متفاوت است، او می‌گوید: ما هر ساله درباره وضعیت مطالعه و کتابخوانی دغدغه‌های بسیاری را مطرح می‌کنیم، آمارهای رسمی انتشار و شمارگان و همچنین میزان قرار گرفتن کتاب در سبد خانوارها امیدوارکننده نبوده است، در چنین شرایطی نگرانی‌هایی برای دلسوزان عرصه فرهنگی کشور پدید آمده است و رهبر معظم انقلاب که از دیرباز بر ضرورت مطالعه و کتابخوانی تاکید داشته اند در این میان با تقریظ نویسی پیام‌های جدی را هم به مردم و هم مسئولان فرهنگی یادآوری می‌کنند.

او می‌افزاید: در تمام این سال‌ها رهبر معظم انقلاب با نوشتن تقریظ بر برخی کتاب‌های دفاع مقدس و حتی کتابی مانند دختران آفتاب که موضوعی روانشناختی دارد، به ترویج فرهنگ مطالعه پرداخته‌اند. این که فردی در چنین جایگاهی و با این همه مشغله فراوان می‌تواند ساعاتی از وقت روزانه خود را به مطالعه،‌ آن هم یک مطالعه دقیق و موشکافانه تخصیص دهد که خروجی اش به نوشتن حاشیه بر کتاب می‌انجامد، یعنی بهانه‌ای برای کتاب نخواندن وجود ندارد و همه از نظر زمان و وقت توانایی مطالعه را دارند و این یک الگو هم برای مردم است و هم برای مسولان این پیام را دارد که ورود ایشان به این عرصه و معرفی کتاب در واقع حاصل کم‌کاری مفرط شان در ترویج فرهنگ کتابخوانی بوده است.

تصویر تقریظ رهبری بر کتاب گلستان یازدهم که امروز صبح رونمایی شد

 

حاجی آبادی تاکید می‌کند: در نگاه من شاید هدف این تقریظ‌نویسی‌ها،‌ بیشتر نمود فرآیند معرفی کتاب و همچنین ترویج کلی فرهنگ مطالعه است اگرچه نمی‌توان ارزش واحد خود کتاب‌هایی که به صورت موردی معرفی می‌شوند را در نظر نگرفت، فراموش نکنیم تقریظ‌نویسی تنها با هدف معرفی یک کتاب خاص انجام نمی‌شود بلکه با نگاه به این رویکرد باید سراغ روش‌های تبلیغ نوعی از زندگی رفت که در آن مطالعه روزانه کتاب جایگاهی ویژه داشته باشد.

پیامدهای تقریظ نویسی

آنچه حاجی آبادی مطرح کرد، دلابت بر برکات و پیام‌های این تقریظ‌ها در سطح کلان جامعه و ترویج فرهنگ مطالعه و نوعی دعوت به خواندن و یادآوری برخی نکات به مدیران و دلسوزان عرصه فرهنگی کشور بود، اما تقریط‌هایی که رهبری تاکنون بر کتاب‌های مورد نظرشان نوشته‌اند، چه برکاتی برای مولفان و صاحبان این آثار به همراه داشته است. پرسشی که محمد دانشگر یکی از سه نویسنده کتاب «دختران آفتاب» که مورد توجه حضرت آقا هم قرار گرفت و بر آن تقریظی نوشتند، این گونه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین پاسخ می‌دهد: قطعا مهم‌ترین برکت این تقریظ روی حس و جان و روح ما تاثیر می‌گذارد، من واقعا باید بگویم وقتی خبر توحه حضرت آقا به کتاب را شنیدم یک امیدی تازه در قلبم ایجاد شد گویی که خستگی تمام این سال‌ها از تنم خارج شده باشد و با انرژی چند برابر قبل نسبت به کارم فعالیتم را از سر گرفتم.

او می‌افزاید: من وقتی تقریظ رهبر معظم انقلاب را خواندم با خودم گفتم خدایا اگر در این دنیای خاکی هم نشد در جهانی دیگر بشنویم که ورق پاره‌ای از ما هم مورد رضایت حضرت بقیه الله قرار بگیرد و این توفیق نصیب مان شود لبخند و رضایتی از ایشان ببینیم. آرزویی اگرچه شاید دور اما ما به همین امیدها زنده ایم.

تصویر تقریظ رهبری بر کتاب وقتی مهتاب گم شد که امروز صبح رونمایی شد

 

این پرسش را با احمد یوسف زاده نویسنده کتاب تحسین شده «آن بیست و سه نفر» هم در میان می‌گذاریم، او هم پاسخ جالبی دارد و به جام‌جم آنلاین می‌گوید: وقتی در جریان تقریظ حضرت آقا قرار گرفتم، طبیعتا نمی‌توانم حس خرسندی و وصف نشدنی خودم را دقیق بیان کنم، اما یک نکته شاید جالب برایم به وجود آمد این که رهبری از سه صفت برای این کتاب در قلم عزیزشان بهره برده بودند: «شیرین، جذاب و هنرمندانه» که من وقتی این سه صفت را خواندم باعث شد تا کنجکاو شوم و یکی دوبار دیگر خودم کتاب خودم را خواندم.

یوسف زاده هم معتقد است این دست تقریظ نویسی‌های رهبری در واقع جدای از معرفی یک اثر خاص و شاخص پیامدهای و پیام‌های مثبت بسیاری در جریان تولید و مطالعه آثار ارزشمند به دنبال دارد.

تصویر تقریظ رهبری بر کتاب دختر شینا که امروز صبح رونمایی شد

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

اتتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول