اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  اقتصاد و حقوق

سعید راسخی، میلاد شهرازی، زهرا شیدایی، مریم جعفری، زهرا دهقان

ارتباط کارایی اقتصادی و کارایی زیست‎محیطی

براساس نتایج برآورد مدل به روش حداقل مربعات دو مرحله ای نیز بین کارایی‏ اقتصادی و کارایی زیست‎محیطی در کشورهای منتخب ارتباط مثبت دوطرفه وجود دارد.

ارتباط کارایی اقتصادی و کارایی زیست‎محیطی

چکیده:  

کارایی اقتصادی نشان‎‎دهنده توانایی یک سازمان برای تولید و توزیع محصول با کمترین هزینه ممکن است. به علاوه، کارایی زیست‏ محیطی به عنوان یکی از عناصر مهم توسعه پایدار، بیانگر وضعیت تولید آلایندگی از نهاده‏ های تولید است. چنانچه فعالیت‎های اقتصادی از نظر زیست‎محیطی از کارایی لازم برخوردار نباشد، دستیابی به توسعه پایدار مشکل می‌شود. ارتقای کارایی اقتصادی نیز منابع مالی لازم را برای بهبود کیفیت محیط زیست  فراهم می‎کند. در این مقاله، ارتباط بین کارایی‎‏های زیست‎محیطی و اقتصادی بررسی شده است. برای این امر، ابتدا با به کارگیری روش تحلیل پوششی داده‎ها، کارایی‎های زیست‎محیطی و اقتصادی 50 کشور منتخب توسعه‎یافته و در حال توسعه، شامل ایران طی دوره زمانی 2012-2002م، برآورد و سپس، با استفاده از آزمون علیت گرنجری و نیز تشکیل دستگاه معادلات همزمان، ارتباط بین کارایی‎های زیست‎محیطی و اقتصادی بررسی شده است. نتایج محاسبه کارایی‎ها نشان می‎دهد که کشورهای توسعه‎یافته نسبت به کشورهای در حال توسعه از کارایی‎های زیست‎محیطی و اقتصادی بالاتری برخوردارند. در این راستا، میانگین کارایی‎های زیست‎محیطی و اقتصادی ایران به ترتیب 0/570 و 0/379 می‎باشد که پایین­ تر از متوسط کشورهای مورد بررسی است. همچنین، نتایج آزمون علیت گرنجری نشان می‏ دهد که رابطه علیت دوطرفه ­ای بین کارایی‎های زیست ‏محیطی و اقتصادی وجود دارد. براساس نتایج برآورد مدل به روش حداقل مربعات دو مرحله ای نیز بین کارایی‏ اقتصادی و کارایی زیست‎محیطی در کشورهای منتخب ارتباط مثبت دوطرفه وجود دارد. بدین ترتیب، به ‎رسد ارتقای یکی از این دو کارایی، افزایش کارایی دیگر را به همراه خواهد داشت.

واژه‌های کلیدی: کارایی زیست ‏محیطی، کارایی اقتصادی، تحلیل پوششی داده‎ها، معادلات همزمان.

نویسندگان:

سعید راسخی: استاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران (نویسنده مسئول)

میلاد شهرازی، زهرا شیدایی، مریم جعفری، زهرا دهقان

فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی - سال بیست و چهارم، شماره 78، تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول