اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هشدار سوریه به آمریکا

سوریه هشدار داد در مورد گلوله باران شرق بیروت توسط ناوگان جنگی آمریکا تا کنون خویشتن داری کرده ولی این نمی تواند برای همیشه ادامه داشته باشد چرا که صبر ما نیز حدی دارد.

هشدار سوریه به آمریکا

رخدادهای 24 بهمن 62

چکیده:

  • با حضور رئیس جمهور کم نظیر ترین و مدرن ترین پالایشگاه گازی جهان در خانگیران خراسان افتتاح شد.

 

  • موسوی: در مقابل هر ضربه عراق ضربه محکمتری را به آنها وارد خواهیم کرد.

 

  • صدها هزارتن از مردم بصره به دنبال حملات توپخانه ای ایران شهر را ترک و روانه شهرهای دیگر و کویت شدند.

 

  • 110 کیلومتر مربع از خاک عراق در منطقه «دربدنی خان» به تصرف نیروهای اسلام درآمد.

 

  • دمشق: گلوله باران شرق بیروت توسط آمریکا را تلافی خواهیم کرد.

 

رئیس جمهور پالایشگاه خانگیران را افتتاح کرد

پالایشگاه گازی خانگیران در استان خراسان که در نوع خود از بزرگترین و مدرن ترین پالایشگاه های مشابه در سطح جهان می باشد دیروز مصادف با آغاز ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد.

بر اساس این گزارش رئیس جمهور و هیئت همراه پس از ورود به محوطه پالایشگاه و استماع گزارش مختصری توسط مسئولین مربوطه از قسمت های مختلف پالایشگاه دیدن کردند. مهندس غرضی وزیر نفت در مراسم افتتاح پالایشگاه خانگیران گفت: این پالایشگاه با ظرفیت 15 میلیون متر مکعب گاز می تواند به مدت 80 سال گاز مورد نیاز ناحیه خراسان و شمال کشور را تامین کند که در صورت نبودن آن می بایست یک ونیم میلیارد دلار جهت تامین آن هزینه شود. به گفته وی این پالایشگاه ظرف مدت 6 ماه می تواند کلیه هزینه های متحمل شده را جبران نماید.

گفتنی است آیت الله خامنه ای دیروز پس از افتتاح این پالایشگاه از سفر 4 روزه خود به استان های سیستان و بلوچستان و خراستان به تهران بازگشت و در فرودگاه مورد استقبال چند تن از وزرا و مسئولین کشور قرار گرفت.(1)

 

موسوی: موضع ما در مقابله به مثل با عراق قاطع است

هیئت دولت دیروز به ریاست میر حسین موسوی نخست وزیر کشورمان تشکیل جلسه داد. آقای موسوی در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به حملات توپخانه ای به شهرهای بصره و مندلی گفت: گلوله باران شهرهای بصره، مندلی و خانقین  شروع شده و تا آنجا که ما اطلاع مردم این شهرها را تخلیه کرده اند.

نخست وزیر تاکید کرد: در مقابل هر ضربه عراق ما ضربه محکم تری را به آنها وارد خواهیم کرد. این روش ما خواهد بود و در این زمینه موضع نظام جمهوری اسلامی قاطع است و طبیعتا افکار عمومی کشورهای جهان نیز این روش را می پذیرد.(2)

 

بصره به دنبال اخطار ایران تخلیه شد

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از منابع خبری در کویت، لندن و عراق حاکیست صدها هزار تن از مردم بصره، بندرگاه پرجمعیت عراق در پی اخطار ایران روانه شهرهای دیگر و کویت شدند.

مهاجرت وسیع مردم بصره در حالی صورت می گیرد که رژیم عراق از سه روز قبل مردم را به تشویق به ماندن در شهر می کرد. در هیمن حال رژیم عراق در گزارشی از حملات توپخانه ای ایران به بصره و مندلی اعلام کرد که حملات توپخانه ایران بر روی بصره به مدت 2 ساعت ادامه داشت و در هر پنج دفیقه 5 گلوله خمپاره  بر روی شهر اصابت می کرده است.

بر اساس این گزارش بصره تقریبا خالی از سکنه شده به گونه ای که تعداد زیادی از هتل های کویت مملو از مسافرین عراقی است که طی سه روز اخیر به این شیخ نشین آمده اند. ادارات دولتی، مدارس، و دبیرستان های این شهر به حال تعطیل درآمده و سفارت خانه های خارجی با تمام پرسنل کنسولی خود نیز شهر را ترک کرده اند. مامورین بعثی به شدت تلاش می کنند جلوی خروج مردم را از شهر بگیرند. بر اساس برخی گزارش ها نیز اهالی بصره که به کویت رفته اند از زد وخورد های شدید بین مردم و مامورین بعثی خبر داده اند.

گزارش نبردهای منطقه دربندی خان عراق نیز حاکیست که نیروهای اسلام منطقه ای به وسعت 110 کیلومتر مربع از خاک عراق را تصرف کرده و پاتک صبح دیروز دشمن نیز در این منطقه ناکام ماند.(3)

 

هشدار سوریه به آمریکا

سوریه دیروز هشدار داد که گلوله باران شرق بیروت از سوی ناوگان جنگی آمریکا را تلافی خواهد کرد. فاروغ الشرع وزیر امور خارجه سوریه دیروز در یک کنفرانس خبری گفت: سوریه در مورد گلوله باران شرق بیروت توسط ناوگان جنگی آمریکا تا کنون خویشتن داری کرده ولی این نمی تواند برای همیشه ادامه داشته باشد چرا که صبر ما نیز حدی دارد.

وی گفت: تمام قربانیان این حملات غیر نظامیان لبنانی هستند. تهدید سوریه در حالی است که دیروز دولت آمریکا مجددا تاکید کرد لبنان را رها نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد که این کشور تحت سلطه شوروی درآید. معاون وزیر خارجه آمریکا نیز گفت تفنگداران آمریکایی لبنان را ترک نخواهند کرد. به ادعای این مقام آمریکایی سوریه مانع یافتن یک راه حل برای فاجعه لبنان است. از سوی دیگر منابع غربی نیز دیروز از لبنان گزارش دادند بیش از 7 هزار تن از ارتش لبنان اعلام بی طرفی کرده و از جنگیدن خودداری می کنند. طی روزهای گذشته نیز شمار زیادی از نیروهای ارتش لبنان خود را تسلیم انقلابیون مسلمان کرده بودند.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 24 بهمن 62، ص 15
2. اطلاعات، 24 بهمن 62، ص 3
3. کیهان، 24 بهمن 62، ص 26
4. کیهان، 24 بهمن 62، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول