اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مخالفت مسلمانان لبنان با طرح عربستان

طرح عربستان آخرین تیر ترکش آمریکا برای حفظ جمیل و حمایت از رژیم های وابسته و ضد مردمی با مخالفت شدید داخلی در لبنان رو به رو شده است.

مخالفت مسلمانان لبنان با طرح عربستان

رخدادهای 29 بهمن 62

چکیده:

  • رئیس جمهور در مراسم اعزام 8 هزارتن از لشکریان سپاه قدس به جبهه: در شهرهایی که اعلام کرده ایم متوقف نخواهیم ماند.

 

  • قوای اسلام با درهم شکستن 7 ضد حمله دشمن بر پل ها و ارتفاعات استراتژیک و شاهراه بغداد-بصره مسلط شدند.

 

  • 2 تیپ و 2 گردان و بخشی از یک تیپ زرهی عراق در عملیات والفجر 5 نابود شد.

 

  • مسلمانان لبنان امروز در اعتراض به ترور شیخ راغب حرب دست به اعتصاب سراسری زدند.

 

  • طرح عربستان برای حفظ جمیل با مخالفت شدید مسلمانان لبنان و دولت سوریه رو به رو شد.

 

آیت الله خامنه ای: دیگر خباثت های صدام را تحمل نخواهیم کرد

طی مراسمی با حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع هزاران نفر از نیروهای داوطلب شرکت کننده در طرح لبیک یا خمینی از استان های زنجان، سمنان و استان مرکزی عازم جبهه های جنگ حق علیه باطل شدند.

در این مراسم  که در محل ستاد مرکزی قدس  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد  آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد:  ما امروز به مرحله حساسی رسیده ایم و دیگر خباثت های رژیم بعثی را تحمل نخواهم کرد. ما در شهرهایی که اعلام کرده ایم متوقف نخواهیم ماند و در صورت لزوم هدف های خود را گسترش خواهیم داد. ما پیام موشک جواب موشک مردم صبور ایران را شنیدیم و به آن پاسخ مثبت دادیم و آنرا باز ادامه خواهیم داد.(1)

 

نبرد تن به تن رزمندگان اسلام با نیروهای عراق در عملیات والفجر 5

با آزاد سازی 12 بلندی مهم در خاک عراق در پی نبردهای سنگین و گاه تن به تن شاهراه مهم بغداد بصره جاده بدره – طیب، چندین پل استراتژیک و چندین شهرک و روستای عراقی زیر آتش مستقیم و موثر ایران قرار گرفت. در نبردهای 2 روز گذشته در دو استان مهم عراق تا کنون بخش قابل توجهی از نیروهای زرهی عراق  منهدم، 2100 تن از آنها به کشته و مجروح شده و 200 تن نیز اسیر شده اند. گزارش ها حاکیست رزمندگان اسلام در ادامه مرحله اول عملیات والفجر 5 با گذشتن از 2 رودخانه مهم بنی فان و سرخار و و تصرف سه ارتفاع مهم بر بسیاری از پل ها و محورهای استراتژیک مسلط شدند. در این عملیات 12 بلندی مهم عراق آزاد شد که مهمترین آن قله 230 متری چنگوله است نیروهای اسلام با تصرف این قله بر دشت وسیعی در داخل خک عراق مسلط شدند. هم اکنون نیروهای ظفرمند اسلام تواسنته اند در 35 کیلومتری شاهراه بسیار مهم و حیاتی بغداد – بصره مستقر شده و آتش سنگین و موثر خود را بر روی این شاهراه بگشایند. این گزارش حاکیست تمامی پاتک های دشمن طی 48 ساعت گذشته برای بازپس گیری مناطق تصرف شده با آتش کوبنده رزمندگان اسلام ناکام مانده، موضع گردان 47 عراق کاملا نابود شده و چندین انبار مهمات ارتش عراق نیز در منطقه عملیاتی منهدم شد. همچنین در این نبردها 2 تیپ و 2 گردان عراق به کلی منهدم شد.2 فروند جنگنده و هلیکوپتر عراقی نیز دیروز در منطقه عملیاتی سرنگون شد.(2)

 

اعتصاب سراسری در لبنان به دنبال شهادت شیخ راغب حرب

به دنبال شهادت شیخ راغب حرب از علمای مبارز لبنان به دست عوامل رژیم صهیونیستی مسلمانان لبنان با دعوت علمای مسلمین لبنان  در سراسر این کشور دست به اعتصاب عمومی زدند.

 شیخ محمد شمس الدین نایب رئیس مجلس شورای عالی شیعیان لبنان نیز با صدور اطلاعیه ای اسرائیل و عواملش را در لبنان مسئول این جنایت اعلام کرد. آخرین گزارش های رسیده درباره این جنایت نیز حاکیست مدارس جنوب لبنان بسته شده و قرار است امروز عملای لبنان در مسجد حوری بیروت در اعتراض به این جنایت تجمع کنند.

از تحولات میدانی لبنان نیز خبر می رسد که طرح عربستان آخرین تیر ترکش آمریکا برای حفظ جمیل و حمایت از رژیم های وابسته و ضد مردمی با مخالفت شدید داخلی در لبنان رو به رو شده است. بر اساس گزارش ها مسلمانان لبنان و دولت سوریه با این طرح شدیدا مخالفت کرده اند. رادیو سوریه دیروز به نقل از عبدالحلیم خدام وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد: طرح هشت ماده ای سعودی برای حل بحران موجود لبنان در تضاد با توافق های کنگره آشتی ملی لبنان می باشد تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد طرح سعودی شامل اقدامات امنیتی برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی و غیر قابل قبول است. نبیه بری و ولید جنبلاط رهبران گروه های مخالف رژیم جمیل نیز هر کدام در کنفرانس های مطبوعاتی جداگانه ای طرح عربستان برای برون رفت از بحران لبنان که در واقع طرح نجات رژیم جمیل است را  رد کردند. گزارش ها حاکیست عربستان و رژیم جمیل تلاش های گسترده ای را برای تحمیل این طرح 8 ماده ای به گروه های مخالف آغاز کرده اند.(3)

منابع:

1. اطلاعات، 29 بهمن 62، ص 2
2. کیهان، 29 بهمن 62، ص2
3. کیهان، 29 بهمن 62، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول