اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان مطرح کرد

آغاز پیاده‌راه‌سازی خيابان اکباتان در اسفندماه/ در برج زاگرس تخلف شده باشد برخورد مي‌كنيم

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به وعده استاندار برای تأمین یک سوم هزینه پیاده‌راه‌سازی هر یک از خیابان‌ها، گفت: كار پياده‌راه‌سازي خيابان اکباتان و میدان امام احتمالاً از اسفندماه آغاز مي‌شود.

آغاز پیاده‌راه‌سازی خيابان اکباتان در اسفندماه/ در برج زاگرس تخلف شده باشد برخورد مي‌كنيم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حمیدرضا طبی‌مسرور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جایگاه شورا در شهرها و روستاها در هشت اصل قانون اساسی به شفافیت بیان شده است، اظهار کرد: با توجه به موارد جمعی که اخیراً پیش آمده اگر این حق قانونی در برخی مواقع کمرنگ دیده شده، امیدواریم با جایگاه رسانه بیشتر دیده شود.

وی با تأکید بر اینکه شخصیت اعضای شورای شهر شخصیت حقوقی است، گفت: رأی مردم و نظرات اعضای شورا ماحصل فکر جامع است که در این میان نیز کمیسیون عمرانی، شهرسازی و فنی ترکیبی از چند تخصص و به منظور بررسی مباحث خرد و کلان شهری است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان بیان کرد: کمیسیون معماری یک فن و هنربا آمیخته‌ای از چند تخصص است که در مورد کلیات بناهای شهری با کاربری‌های مختلف بحث ‌می‌کند و زیباسازی، سیماسازی و نحوه خدمات‌رسانی با هدف ایجاد آسایش و آرامش را مد نظر دارد.

وی با بیان اینکه در این کمیسیون مقوله شهرسازی کلان‌تر دیده می‌شود، افزود: سیمای شهر در دهه‌های آینده مورد توجه است و طرح‌های جامع شهری و تفصیلی، مکان‌یابی پروژه‌ها در شهر و ایجاد بستر مناسب برای گسترش آینده شهر و... در این بحث می‌گنجد.

طبی‌مسرور با اشاره به مباحث فنی و عمرانی، تصریح کرد: در مجموعه شهری برای تدوین و مباحث زیباسازی باید یک تیم عمرانی برای اجرا وجود داشته باشد که توجه به نواقص و نیازمندی‌های پروژه و نگهداری آن نیز لازم است.

وی نظارت بر حسن اجرا و تهیه مصالح و تجهیزات از بهترین نوع و با حداقل هزینه را از وظایف این کمیسیون برشمرد و ادامه داد: مجموعه شورای شهر متشکل از 6 کمیسیون است و هدف کمیسیون‌ها تلاش برای ارتقای جامعه و فضای شهری است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان تأکید کرد: توجه به محیط زیست و یا عدم توجه یکی از موارد خیلی مهم است که در تدوین برنامه‌ها علاوه بر نیازهای شخصی به نیازهای عمومی و محیط زیست توجه می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در مباحث برنامه‌ای و مباحث خرد و کلان هر 15 عضو دخیل هستند، یادآور شد: در خصوص شکل‌گیری یک پروژه ابتدا مباحث سرمایه‌ای و در ادامه تدوین پروژه برای مکان‌یابی و تعیین کاربری‌ها، ارتفاع‌ها، تراکم‌ها، زیرسازی‌ها و.... مطرح و برای اجرا مباحث فنی و عمرانی و بعد از اتمام مباحث خدمات شهری عنوان می‌شود.

*پیاده‌راه بوعلی پیوست فرهنگی نداشت گرفتار می‌شدیم

طبی‌مسرور با بیان اینکه پیاده‌راه بوعلی اگر پیوست فرهنگی نداشت امروز شاهد ناملایمات و گرفتاری‌های در این مجموعه بودیم، اظهار کرد: تمام پروژه‌های شهری مقبولیت نسبی دارند و ملاک ارزیابی برای پروژه‌های شهری پس از افتتاح و کارکرد در شهر است تا اینکه در زمان اجرا ارزیابی شود.

وی به تدوین مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: اگر شخصی در اجرای قوانین کوتاهی کرده خود مقصر است که البته شورا با وظیفه نظارتی وارد عمل خواهد شد.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان افزود: حوزه کار شورا در دو مقیاس در بخش مدیریت ارشد به شهرداری‌ها، سازمان‌ها و حتی ساختمان‌های موجود با مالکیت شهرداری بوده که بازدید از برخی موارد نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به بازدید از بازار همدان، پاساژ استقلال و پاساژ قدس و ابلاغ نواقص آن طی نامه‌ای به منظور ایمن‌سازی اظهار داشت: پاساژ قدس در زمینه مباحث زیرساختی در مواقع بحران، ایمن نیست اما فضای آن در مقوله ترافیکی برای ورود ماشین‌های آتش‌نشانی، آمبولانس و امدادی فراهم است و شیر آتش‌نشانی تعبیه شده است.

طبی‌مسرور با بیان اینکه استحکام ساختمان در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ساختمان‌های زیر نظر شهرداری مورد بازدید قرار می‌گیرند و در صورت نیاز تذکرات لازم ابلاغ می‌شود که در خصوص پاساژ قدس خوردگی‌ در قسمت ستون‌ها و نفوذ آب به بخشی از ساختمان دیده شده که مدیر منطقه وعده به ایزوله کردن آن برای جلوگیری از نفوذ رطوبت داده است.

وی با تأکید بر اینکه سازما‌ن‌های نظام مهندسی ساختمان پیگیر رعایت قوانین ساخت ساختمان‌های در حال اجراست، ادامه داد: مشکلات احتمالی در خصوص بافت قدیمی است و تقاضا داریم مالکان این مجموعه‌ها برای صحت ساختمان با نظر کارشناسان از سلامت ساختمان خود با مراجعه اطمینان حاصل کنند.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه بازدید‌ها به صورت رندومی انجام شده و ادامه دارد، اظهار کرد: به دلیل برودت هوا و نزدیک شدن سال نو، انجام عملیات‌های عمرانی صلاح نیست، بنابراین اصلاحات در فصل کاری مناسب انجام می‌شود.

*افزایش ضرایب ایمنی بر اساس مقررات ملی ساختمان 

وی با بیان اینکه صد درصد ساختمان‌های بازدید شده در بخش‌های مختلف باید مقاوم‌سازی شود، یادآور شد: بر اساس مقررات ملی ساختمان ضرایب ایمنی روز به روز افزایش یافته و ساخت ساختمان‌ها را باید با ضوابط هماهنگ کنیم.

طبی‌مسرور در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه همت در شهرداری و شورا صیانت از فضای سبز است، خاطرنشان کرد: مطابق مقررات صیانت از فضای سبز اصل اساسی است که البته در مواقعی مجبور هستیم برای ایجاد فضای شهری در مقیاس کم اجازه قطع درختان را بدهیم اما در فضای کثیر هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به اخذ مبلغی برای قطع یک درخت به منظور ایجاد فضای سبز و حفظ آنها، گفت: در معاونت شهرسازی پیشنهاد شده که حدود 30 درصد حیات بناها درختکاری و فضای سبزی شود که این مهم را در تدوین ضوابط و تکلیف فضای سبز قرار داده‌ایم.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان ادامه داد: درختان عمر مفیدی دارند که در صورت طی آن باعث ایجاد مشکلات، آسیب و آفات می‌شود که از وظایف ذاتی شهرداری اصلاح با هرس و یا قطع این دسته از درختان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پیاده‌راه اکباتان با تجربه پیاده‌راه بوعلی اجرا خواهد شد، از احتمال اجرای پیاده‌راه اکباتان و میدان امام (ره) از اسفندماه خبر داد و اظهار کرد: خطاها در اجرای طرح پیاده‌راه بوعلی حداقل بود هرچند مدعی خالی از اشکال بودن آن نیستیم.

*پردازش جداره خیابان اکباتان از فضاسازی آن مهمتر است

طبی‌مسرور با تأکید بر اینکه پردازش جداره خیابان اکباتان از فضاسازی آن مهمتر است، گفت: جداره‌سازی پیاده‌راه بوعلی در فاز دوم توسط شهرداری اجرا می‌شود که در نظر داریم جداره‌سازی با بهترین مصالح و بهترین شیوه اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه از حیث پردازش شکلی در پیاده‌راه اکباتان به دلیل وجود تپه چندین ساله هگمتانه از نظر معماری باید زمان را نیز مد نظر داشته باشیم، افزود: پس از اتمام پیاده‌راه بوعلی، استاندار وعده تأمین یک سوم اعتبار پیاده‌راه‌سازی هر یک از خیابان‌های منتهی به میدان امام (ره) را داد.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص ایجاد بازار مبل، تأکید کرد: بازار مبل ابتدا در خروجی شهر جنب ترمینال اتوبوس‌ها بود که واگذار شد و تنها نقص آن اسناد مالکیتی بود.

وی با اشاره به پیگیری شورا برای املاک و واحد حقوقی شهر در اسرع وقت با انتقال سندها به مالکان، ادامه داد: شهرداری وظیفه‌ای در این خصوص ندارد، البته در آینده نه چندان دور طی تعامل با اداره ثبت اسناد، این اسناد منتقل می‌شود.

طبی‌مسرور در خصوص مرتفع‌سازی در محلات قدیمی نیز تصریح کرد: اگر مالکی اقدام به ایجاد بنای با ارتفاع در محلات قدیمی کند باید مجوز از مراجع ذیربط اخذ کند.

وی افزود: بعد از ارسال درخواست‌ها به شهرداری و ارجاع به شورای شهر، پس از بررسی در صورت صلاحدید به کمیته فنی و کمیسیون ماده 5 ارجاع می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای افزایش ارتفاع در محلات قدیمی باید در خصوص تعریض و بازگشایی معابر اقدام کنیم که اهتمام شورای شهر این است که از ارتفاع‌سازی در محلات دارای بافت قدیمی جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان منابع درآمدی و اقتصادی شهرداری‌ها را بنا بر ماهیت آنها از ناحیه شهروندان دانست و اظهار کرد: اخیراً در مجلس قانونی تدوین شده که درآمدها مستقیم به خزانه دولت واریز و از آنجا توزیع شود که مورد استقبال شورا و شهرداری‌ها قرار نگرفت.

وی در پاسخ به سؤوال خبرنگاری در خصوص ایجاد پارک ملل، گفت: برای فار اول این پارک در نزدیکی فرودگاه، 550 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که در نهایت نیاز به یک‌هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که مبحث ایمنی فرودگاه نیز در نظر گرفته شده است.

طبی‌مسرور با بیان اینکه برای بحث ترافیکی معضل پارک ملل با توجه به قرارگیری در ورودی شهر طرح‌هایی ارائه شده است، تصریح کرد: با ارائه طرح و جداسازی ورودی فرودگاه و پارک در بحث ترافیکی تداخلی ایجاد نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤوال دیگری در خصوص باغات و مجوزها، افزود: در این خصوص باید اعتراف کنیم که مجوز باغات ضوابط نقص دارد اگر چه ضوابط و قوانینی را تابع هستیم و لازم‌الاجراست اما اذعان دارم باید ضوابط تکمیل شود در حدی که دست و پاگیر نباشد.

*اکثر باغات اسناد 6 دانگ ندارند

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه اکثر باغات اسناد 6 دانگ ندارند و زیر حد استاندارد تفکیک شده‌اند، بیان کرد: در مجموعه شورا درخواست خود را به شهرداری دادیم اما چون یک بحث کلان و کشوری است باید در بخش کلان به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: تجریه نشان داده در دو دهه گذشته مدیریت شهری و دستگاه‌های ناظر موفق در کنترل ساخت و سازهای بی رویه و بدون مجوز نبوده‌اند اما اگر ضواب ط را سهال و آسان کنیم در مدیریت شهری موفق خواهیم بود.

طبی‌مسرور تدوین ضوابط سهل و آسان را تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: در شورای شهر رویکرد آسان‌سازی و تسهیل را داشتیم نه در قالب ضوابط؛ بلکه در تعیین عوارض که این مورد را امسال به حداقل رساندیم.

وی در خصوص وضعیت پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز یادآور شد: این پارکینگ یکی از تأثیرگذارترین پروژه‌ها است که به ویژه با افتتاح پیاده راه بوعلی و همجواری با مجموعه‌های تجاری سرپل یخچال از اهمیت برخوردار است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: از نظر سرمایه‌ای، زمین و عوارض پروانه در پارکینگ آقاجانی بیگ از شهرداری بوده و اجرا و بهره‌برداری توسط سرمایه‌گذار انجام خواهد شد.

*پیشرفت 24 درصدی پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ

وی از پیشرفت فیزیکی 24 درصدی این پروژه خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر سقف طبقه زیر زمین اول و دوم زده شده است ضمن اینکه پروژه از زمان‌بندی اجرا عقب نیست.

طبی‌مسرور با اشاره به زمان تحویل زمین پارکینگ آقاجانی بیگ در 15 فروردین با تعیین 241 میلیارد ریال هزینه، بیان کرد: قرارداد مشاور 3.5 میلیارد تومان بوده که 2.5 میلیارد تومان هزینه آن انجام شده و پیش‌بینی می‌شود سال آینده به پایان برسد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برخی پروژه‌ها به دلیل برودت هوا متوقف شده مگر برخی که به دلیل ضرورت ادامه دارد، افزود: پل سردار همدانی، بازار سینا، پارکینگ آقاجانی بیگ، پیاده‌راه اکباتان و میدان، پارک ملل، میدان بار مرکزی، تالار قرآن، کارخانه سیمان، بازار سنگ و آهن و بازار خودرو از پروژه‌های کلان در دست اجرا است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان تصریح کرد: در خصوص پل سردار همدانی به دلیل مشکلات مالی، از بازه زمانی تعیین شده عقب هستیم.

وی با اشاره به انجام 152 شمع و ریخته شدن فونداسیون اصلی، یادآور شد: 100 شمع باقی مانده که در راست‌گرد اجرا می‌شود و هزینه برآوردی آن بیش از 50 میلیارد تومان است.

طبی‌مسرور افزود: پیمانکار 11 میلیارد تومان هزینه کرده و کمتر از این مبلغ به پیمانکار پرداخت شده که کار با معرفی منابع درآمدی جدید از سوی شهرداری ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه در ابتدای اکثر اعضای شورا خواستار مشخص شدن منابع مالی ایجاد پل سردار همدانی شدند، اظهار کرد: از آن جا که منابع مالی محقق نشد، برخوردهای قانونی به دلیل رکود و عدم تأمین منابع رخ خواهد افتاد.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه پل سردار همدانی بزرگترین مجموعه رفع مشکل ترافیکی و شاهراه ارتباط شرق، غرب، شمال و جنوب شهر به سایر نقاط کشور است، گفت: تعطیلی اخیر پروژه به دلیل تهیه قالب بود و امیدواریم با تعیین منابع مالی سال آینده ادامه یابد چراکه توان پیمانکار در تأمین منابع محدود است و زمان بهره‌برداری نسبت به زمان تعیین شده دیرتر خواهد بود.

*پیشرفت 70 درصدی پروژه بازار سینا

وی بیان کرد: پروژه بازار سینا با پیشرفت 70 درصدی پیشرفت خوبی داشته و اکنون تأسیسات در حال نصب است.

طبی‌مسرور ایجاد 10 دهنه مغازه در کولانج و دور آرامگاه بوعلی اشاره کرد و افزود: این موارد در آستانه بهره‌برداری است و با توجه به روند اجرایی امیدواریم این پروژه تا اواخر سال آینده به طور کامل افتتاح شود.

وی در خصوص مرکز همایش بین‌المللی و قرآنی نیز تصریح کرد: در بازدید‌های صورت گرفته توسط تیم بازدیدکننده درصد آسیب‌پذیری سازه کمتر بوده و با هزینه حداقلی قابل رفع است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه در تعیین هزینه‌های مورد نیاز برای پوشش گنبد نوسانات تحریم‌ها و تورم تأثیر دارد، ادامه داد: هزینه 3 تا 4.5 میلیارد تومانی برای پوشش گنبد لازم است که اجرا و تکمیل سالن اصلی و پوشش گنبد تالار قرآن به اهتمام شهردار همدان بستگی دارد که چه زمانی اجرای آنها را آغاز کند.

وی تأکید کرد: در این پروژه کاربری‌های تجاری، فرهنگی، فضای سبز، مجموعه بهداشتی و درمانی تعریف شده و ایجاد پارکینگ به صورت لکه‌ای و نقطه‌ای برای تالار و مجموعه ورزشی در نظر گرفته شده است.

طبی‌مسرور با بیان اینکه موضوع پارکینگ مرکز همایش بین‌المللی و قرآنی در سه دوره شورا مطرح بود، یادآور شد: پذیرفتنی نیست پروژه‌ای بدون پارکینگ افتتاح شود بنابراین پیگیر تملک زمین پشت این پروژه برای تبدیل آن به پارکینگ هستیم تا دیگر شاهد تبدیل طول بلوار ارم به پارکینگ نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم تعیین و تکلیف پارکینگ این پروژه به صورت مصوبه ارائه شده به شهرداری از سوی شورای شهر در نظر گرفته شود.

*عدم کلی‌نگری و نداشتن برنامه مدون از مشکلات تکمیل تالار قرآن

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه در خصوص پوشش گنبد بخشی از نواقص در زمان طرح و بخشی به تأثیرات فردی برمی‌گردد، گفت: عدم کلی‌نگری و نداشتن برنامه مدون یکی از مشکلات در این زمینه است به گونه‌ای که متخصصان و کارشناسان مجرب شهرداری هم به نتیجه‌ای در این بخش نرسیدند.

وی با بیان اینکه کوتاهی از جانب شهرداری بوده نه شورای شهر؛ اظهار داشت: آخرین مصوبه این بود که گفتیم فکر کنید شورا وجود ندارد و آنچه تیم کارشناسان شهرداری می‌گویند به آن عمل کنید که نشد!

طبی‌مسرور با بیان اینکه الان کار دست شهردار است، یادآور شد: به طور حتم منابع مالی هر پروژه مختص خود پروژه است اما برای تکمیل پروژه مرکز همایش بین‌المللی و قرآنی اگر نیاز باشد حتی باید پروژه‌های پارکینگ آقاجانی بیگ، پل سردار همدانی و بازار سینا تعطیل شود و این پروژه را اجرا کنیم چراکه معتقدیم این طرح نماد شهری و ملی است.

*تخصیص 100 میلیون تومان از منابع دولتی برای پوشش رودخانه‌ها

وی با اشاره به تزریق بخشی از منابع دولتی و نهادهای خاص برای پروژه تالار قرآن، تصریح کرد: برای سایر پروژه‌ها کل مبالغ امسال از منابع دولتی حدود 500 میلیون تومان برای ایجاد پل و 100 میلیون تومان نیز برای پوشش رودخانه‌ها بوده است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه 70 درصد پروژه تالار قرآن کامل و تجهیز شده است، افزود: مشکل اساسی تالار پوشش گنبد است و باید از این ظرفیت استفاده کرده و درآمدزایی در شهر داشته باشیم.

*60 تا 70 درصد نیاز به ایجاد پارکینگ عمومی داریم

وی با بیان اینکه در خصوص نیاز به فضای پارکینگ‌های عمومی ارقامی نداریم، افزود: 60 تا 70 درصد نیاز به ایجاد پارکینگ داریم که باید در طرح تفصیلی آینده لکه‌های پارکینگ را شناسایی کرده و به مشاور اعلام کنیم.

طبی‌مسرور از ایجاد پارکینگ طبقاتی در محله کبابیان خبر داد و گفت: در پل پهلوان‌ها نیز لکه پارکینگ شناسایی شده که شهرداری منطقه 2 باید در این زمینه وارد شده و نسبت به ایجاد پارکینگ اقدام کند.

وی افزود: در خیابان اکباتان نیز به دلیل بافت فرسوده و عدم وجود بافت مورد نیاز برای ایجاد پارکینگ مشکل داریم بنابراین در این منطقه دنبال ارتفاع‌سازی نیستیم.

طبی‌مسرور از تعیین 2 میلیارد تومان برای آبیاری بارانی و قطره‌ای و انجام مطالعات در خصوص گونه‌های گیاهی خبر داد و گفت: نتیجه این مطالعات استفاده از برخی گونه‌ها از جمله گیاه سوزنی‌برگ مستعد بود که سعی داریم حداقل چمن‌کاری با حداقل مصرف آب را در برنامه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤوال که در خیابان اکباتان به دلیل تاریخی بودن آن، احتمال وجود اشیای تاریخی دور از انتظار نیست بنابراین چه اقدامی در این خصوص شده است؟ یادآور شد: کنده‌کاری در خیابان اکباتان برای اجرای طرح پیاده‌راه با دقت و حضور کارشناسان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد و انجام پرو عمقی نخواهد بود .

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان در خصوص رواج استفاده از نماهای رومی در سطح شهر، گفت: استفاده از این نماها را نمی‌پذیرم اما شاید چون این محصول برگرفته از معماری ایرانی نیست، بازارپسند شده که البته این وضعیت را باید حاصل کم‌کاری طراحان داخلی دانست.

وی از تلاش به منظور جلوگیری از به کار بردن نماهای رومی خبر داد و افزود: اجرای این نماها تحت نظارت سیما و منظر شهری نیست.

طبی مسرور تأکید کرد: سعی بر استفاده نمای تلفیقی شده در سطح شهر است که البته برای استفاده از نماهای فرهنگی و سنتی نیاز به سیاست تشویقی و فرهنگ‌سازی داریم.

وی در پاسخ به این سؤوال که میزان عقب‌نشینی در برج زاگرس از طرفین رعایت نشده است، یادآور شد: در مورد این برج مراجعات و اعتراض‌های زیادی را شاهد بودیم، هرچند این پروژه مصوبه کمیته فنی و ماده 5 را دارد.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان ادامه داد: در شورای چهارم اجازه ایجاد هیچ برجی را حتی در رینگ دوم شهر ندادیم بلکه مجو در بلوارهای اصلی شهر در مساحت 800 متر به بالا داده شد.

وی با بیان اینکه با ساخت برج 17 طبقه، ضمن کاهش ارزش افزوده مسکن‌های اطراف، ساکنان آنها با مباحثی چون سایه‌اندازی و مشکل تهویه مواجه می‌شوند، گفت: هرچند که شاید پهنه‌بندی‌ها جوابگوی این مشکل باشد اما به هر صورت ساکنان منطقه متضرر می‌شوند.

طبی‌مسرور با اشاره به اینکه این برج در کوچه تعریض کمتری کرده که به منظور بررسی و عدم پیشداوری مدارک را از شهرداری دریافت کردیم، افزود: یک قسمت خطای محاسباتی داشت و در بقیه موارد اجحافی نشده است.

*در خصوص معبر برج زاگرس منتظر ارسال مجدد نقشه هستیم

وی با اشاره به بررسی معبر برج زاگرس نیز خاطرنشان کرد: در یک مورد مشکل وجود داشت که منتظر ارسال مجدد نقشه هستیم؛ البته در طول کوچه مشکلی نیست که با عقب‌نشینی برج در برخی نقاط، معبر بیش از 8 متر شده است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه اگر حقوق شهروندی به صورت عمد و یا غیر عمد در این برج در نظر گرفته نشده باشد واقعیت را اعلام می‌کنیم، یادآور شد: با کسی تعارف نداریم بنابراین با بررسی کامل در هفته آینده وضعیت ورودی کوچه اعلام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از املاک طرح تفضیلی ملک عادی است، یکی از علت‌های گسترش حاشیه‌نشینی را نقص در ضابطه دانست و گفت: با تدوین ضوابط مناطق پنج‌گانه توانمندسازی، ضوابط صدور پروانه و تا حدودی خدمات در این مناطق ارائه شده است.

*شهرداری منطقه 5 در بافت فرسوده ایجاد شود

طبی‌مسرور با بیان اینکه ما مشکلی با املاک عادی نداریم مگر اینکه تغییر کاربری داشته باشند، به درخواست کمیسیون به منظور ایجاد شهرداری منطقه 5 در بافت فرسوده با هدف باززنده‌سازی و درآمدزایی از حیث گردشگری اشاره کرد و گفت: به دنبال ایجاد شهرداری بافت بازار و برندسازی هستیم که می‌تواند در تبلیغ معرفی شهر و ورود توریست اثرگذار باشد.

وی به مجوز ایجاد بازار خودروی ملی اشاره کرد و افزود: مجوز ایجاد این بازار در کنار ترمینال مینی‌بوس‌ها در زمینی به متراژ 9 هزار و 300 متر مربع در پنج طبقه داده شده است.

انتهای پیام/89039/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول