اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

یادبود بزرگان

آیت‌الله صالحی و باقیات الصالحاتی به نام حوزه علمیه معصومیه

تأسیس حوزه علمیه معصومیه در کرمان به همراه آیت الله میرزاش علی مهرابی، از برجسته‌ترین اقدامات او در طول زندگی اش است؛ اقدامی که علمای کرمان و از جمله نمایندگان ولی فقیه در این استان، بارها بر اهمیت آن تأکید کرده‌اند.

آیت‌الله صالحی و باقیات الصالحاتی به نام حوزه علمیه معصومیه

خبرگزاری فارس – حسن شیخ حائری: آیت الله شیخ علی اصغر صالحی کرمانی، یکی از عالمان و مجاهدان برجسته استان کرمان و البته یکی از استادان حوزه علمیه قم است، شخصیتی که در سال 1314 هجری قمری در کرمان دیده به جهان گشود و سرانجام در قم به خاک سپرده شد.

او از همان کودکی به علوم حوزوی علاقه مند شد و مقدمات را در همان زادگاهش و در محضر حجج اسلام شیخ حسین فقیه، شیخ ابوالحسن شیخ الرئیس و ملا جمال الدین محمد کرمانی خواند.

علی اصغر سپس به اصفهان کوچ کرد تا دروس سطح را با شرکت در درس بزرگانی مانند آیات آقا سید محمد نجف آبادی، میرزا محمدصادق اصفهانی، میرزا سید علی مدرّس نجف آبادی، شیخ محمدحسین فشارکی و سید محمدباقر درچه‌ای فرا بگیرد.

اکنون نوبت آن بود تا شیخ علی اصغر به حوزه تازه تأسیس شده قم مهاجرت کرده و تحصیلات خود را تکمیل کند. این بود که راهی شهر حضرت کریمه اهل بیت (س) شد و به درس خارج فقه و اصول آیات شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید احمد خوانساری و سید محمدتقی خوانساری شتافت. او همچنین در آن سال‌ها علوم معقول و حکمت و فلسفه را نزد آیت الله میرزا خلیل کمره‌ای آموخت.

آیت الله صالحی کرمانی پس از سال‌ها اقامت در قم و با توجه به درخواست‌های متعدد مردم کرمان برای بازگشت او به زادگاهش، به دستور استاد خود یعنی آیت الله حائری یزدی در سال 1352 هجری قمری به کرمان بازگشت تا در خدمت مردم باشد.

او در کرمان علاوه بر تأسیس انجمن خیریه برای کمک به مردم نیازمند و مستمند، به تأسیس حوزه علمیه معصومیه این شهر همت گمارد و به تدریس و تربیت طلاب پرداخت. همچنین برای تبلیغ بیشتر در شهر، خطبا و سخنوران مشهوری مانند آیات محمدتقی فلسفی و شیخ مرتضی انصاری قمی را به کرمان دعوت می‌کرد تا مردم بتوانند بیشترین استفاده را از آنان داشته باشند.

لازم به ذکر است که آیت الله صالحی کرمانی پیش از تأسیس مدرسه معصومیه، افراد مستعد را برای یادگیری علوم دینی به قم می‌فرستاد تا در این شهر، به یادگیری علوم حوزوی بپردازند.

همچنین این عالم مجاهد پس از تأسیس مدرسه علمیه معصومیه و از آنجا که بیم آن می‌رفت تا این مدرسه با توطئه‌های مأموران رژیم ستمشاهی، بسته شود، با کمک متدینان و خیّران کرمان، مدرسه دیگری را هم به نام مدرسه علمیه صالحیه تأسیس کرد تا این مدرسه هم در کنار یک کتابخانه مستقل، پذیرای علاقه‌مندان به علوم آل محمد (ص) باشد.

اما یکی دیگر از نقاط عطف زندگی این عالم نستوه، همراهی موثر و دائمی او با نهضت انقلابی حضرت امام است. آنگونه که اسناد و گزارش‌های ساواک نشان می‌دهند؛ آیت الله شیخ علی اصغر صالحی کرمانی از روحانیونی است که از طریق پیک با حضرت امام خمینی در ارتباط و تماس دائمی بوده و همچنین نامه‌های متعددی به علمای مختلف در راستای حمایت از نهضت حضرت امام و تلگراف‌های متعددی به دربار در اعتراض به برخورد رژیم با انقلابیون ارسال داشته است.

او همچنین تلگراف‌های متعددی برای حضرت امام در نجف ارسال می‌کرد که این پاسخ حضرت امام در شعبان المعظّم سال 1385 هجری قمری، یکی از پاسخ‌های معظم له به تلگراف‌های اوست:

"به عرض عالی می‌رساند، مرقوم محترم که حاکی از سلامت وجود شریف و حاوی ابراز الطاف شامله بود، موجب تشکر گردید.

سلامت و سعادت جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است.

اینجانب بحمدالله سلامت و امید آن دارم که خدای تعالی در این اعتاب مقدسه، جبران قصور و تقصیر ما سبق را بفرماید.

قبض رسید را به وسیله حامل مرقوم شریف ایصال داشتم.

امید است در مظانّ استجابت دَعَوات، از نظر شریف محو نباشم.

و السلام علیکم."‏‎ ‎‏

به هر حال، همراهی آیت الله صالحی با نهضت انقلابی حضرت روح الله ادامه یافت تا اینکه در فاصله پنج ماه به پیروزی انقلاب اسلامی، وی در اجتماع مردم کرمان در مسجد جامع این شهر حضور یافت که مأموران رژیم، به آن مسجد حمله ‌ور شدند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ ماجرایی که به شهید شدن تعدادی از مردم انجامید و البته آیت الله صالحی را هم به دلیل تألمات روحی و بیهوش شدن، روانه بیمارستان کرد.

آیت الله صالحی همچنین در فاصله دو ماه به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در پی بازداشت جمعی از معلمان کرمان، با صدور اعلامیه‌‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات سرکوب‌گرانه‌ رژیم ستمشاهی در سراسر کشور و به‌ویژه هتک حرمت آستان قدس رضوی (ع)، همبستگی مردم کرمان را با مبارزان سایر شهرها فریاد زد و خواستار آزادی معلمان شد.

وی در عین حال در آن اعلامیه، هشدار داد که در صورت عدم آزادی معلمان بازداشت شده، تعطیل عمومی اعلام خواهد کرد و مردم را به تحصن در مساجد فرا خواهد خواند.

این عالم مجاهد و مبارزه فعال سرانجام در روزهای پایانی ماه جمادی الاول سال 1401 هجری قمری و در سن 85 سالگی به ملکوت اعلی پر کشید تا پس از تشییعی با شکوه، در جوار آستان قدس حضرت فاطمه معصومه(س) در قم دفن شود.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول