پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

اجتماعی  /  آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران:

جزئیات هدایت تحصیلی جدید دانش آموزان اعلام شد/ استان‌ها سال گذشته در هدایت تحصیلی سلیقه‌ای عمل کردند

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، جزئیات هدایت تحصیلی دانش آموزان را اعلام کرد.

جزئیات هدایت تحصیلی جدید دانش آموزان اعلام شد/ استان‌ها سال گذشته در هدایت تحصیلی سلیقه‌ای عمل کردند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص شیوه‌نامه هدایت تحصیلی گفت: شیوه‌نامه هدایت تحصیلی بنا بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش قرار بود که در ابتدای امسال تدوین شود که به تأخیر افتاد و در دوره جدید، این تدوین صورت گرفت و آماده ابلاغ است و شاید اکنون توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده باشد.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی اگر بخواهد به طور کامل اتفاق بیفتد، باید از ابتدای تحصیل دانش‌آموز صورت گیرد، افزود: باید دانش‌آموز، پرونده هدایت تحصیلی از همان ابتدا که وارد مدرسه می‌شود و دبستان را آغاز می‌کند، داشته باشد که این موضوع در آیین‌نامه جامع هدایت تحصیلی مورد توجه است.

فیض ادامه داد: در شرایط فعلی، ما شیوه‌نامه هدایت تحصیلی را به پایه نهم متمرکز کردیم و در این پایه دانش‌آموز باید تصمیمی‌ را بگیرد که این تصمیم برای زندگی او بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود و باید پایه دهم خود را در یکی از شاخه‌ها نظری، فنی وحرفه‌ای و کاردانش بگذارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مشکلاتی را در زمینه هدایت تحصیلی داشتیم که آسیب‌شناسی صورت گرفت تا در آیین‌نامه جدید مورد توجه قرار گیرد و برطرف شود، گفت: چند سیاست کلی در شیوه‌نامه هدایت تحصیلی مد نظر است و قرار است که هدایت تحصیلی، یک انتخاب آگاهانه، آزادانه و مدیریت شده باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اضافه کرد: باید به اندازه کافی به دانش‌آموز آگاهی داد و آزادی عمل او را حفظ کنیم و برای اینکه انتخاب‌های او همگام با نیاز جامعه باشد، سعی کنیم ذهن دانش آموز را با انواع رشته‌ها و پیامدهای انتخاب هر رشته آگاه کنیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در برخی استان‌ها، انتخاب‌هایی که صورت گرفته بود، انتخاب تراکمی بود مثلاً در برخی استان‌ها در رشته تجربی، 60 درصد داوطلب داشتیم که این موضوع بعداً بحران‌ساز خواهد بود.

فیض افزود: باید با آگاهی‌هایی که به دانش‌آموز می‌دهیم سعی کنیم انواع رشته‌ها، انواع زمینه‌ها مورد توجه قرار گیرد و از این طریق بتوانیم الگوی توسعه متوازن را که مورد تأکید شورای عالی آموزش و پرورش بوده، در عمل با انتخاب‌هایی که خانواده و دانش‌آموز انجام می‌دهد، محقق کنیم. 

وی با بیان اینکه سیاست دیگر در شیوه‌نامه امسال پاسخ‌دهی حداکثری به تقاضای دانش‌آموزان در انتخاب نهایی آنهاست، گفت: منظور این است که ما همه فعالیت‌های تبلیغی و آگاهی بخشی را انجام دهیم و متناسب با اولویت اول تقاضای دانش‌آموز، آموزش و پرورش خود را موظف می‌داند که حداکثر ظرفیت را برای آنها مهیا کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال گذشته ظرفیت‌سازی بر اساس الگوی توسعه متوازن بود ولی امسال ظرفیت‌سازی بر اساس ایجاد ظرفیت حداکثر در پاسخ‌دهی به تقاضای دانش‌آموز خواهد بود؛ منظور از حداکثر ظرفیت، استفاده از امکانات آموزش و پرورش است که شامل مدارس دولتی و غیردولتی است.

فیض با بیان اینکه امسال دو فرم در شیوه‌نامه هدایت تحصیلی برای دانش‌آموز داریم، اظهار داشت: در فرم اول توصیه‌ای است یعنی دوازده گزینه در سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش به دانش‌آموز توصیه می شود و بر اساس سوابق تحصیلی، اطلاعاتی که از تست‌های او گرفته می‌شود و نظر مشاوره‌ای معلمان و مشاور مدرسه و اولویت‌های دانش‌آموز است که در مجموع ۱۰۰ امتیاز دارد و در حقیقت برای هر کدام از اولویت‌های ۱۲ گانه، امتیاز داده می‌شود.

وی با اینکه این توصیه‌ها حساب شده و مبتنی بر یافته‌های علمی است، اضافه کرد: هر چه توصیه بیشتر جدی گرفته شود، به صلاح دانش‌آموز است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرم دوم، فرم اولویت ثبت‌نام دانش‌آموز است که وضعیت دانش‌آموز را در قیاس با سایر دانش‌آموزان مطرح می‌کند؛ در فرم اول در قیاس دانش‌آموز با خود است؛ ما اساس بر اینکه چند نفر داوطلب یک رشته در شهرستان هستند، اعلام اولویت می‌کنیم.

وی افزود: در انتخاب رشته، ما دانش‌آموز را انفرادی نگاه نخواهیم کرد و کسی نمی‌تواند از روابط استفاده کند و خارج از اولویت ثبت‌نام کنند؛ ما گروه‌های اولویت داریم که دانش‌آموزان از نیمه تیر ماه به صورت زمان‌بندی شده برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند و با اضافه شدن ظرفیت، به اولویت‌های سطح پایین‌تر می‌افزاییم. 

فیض با بیان اینکه اولویت‌ها بر اساس سوابق تحصیلی تعیین می‌شود، گفت: سوابق تحصیلی برای هر رشته متفاوت است و دروس هر سه سال هفتم، هشتم و نهم مبنا قرار می‌گیرد و البته منحصر به امتحانات خرداد ماه است که بر اساس آزمون‌های هماهنگ به دست آمده است.

وی ادامه داد: حدنصاب‌ها برای تعیین رشته، سختگیرانه‌تر از گذشته است مثلا برای ورود به رشته ریاضی باید میانگین سه رشته ریاضی دانش‌آموز در پایه هفتم، هشتم و نهم در خرداد ماه، حداقل ۱۴ باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: حد نصاب‌ها برای ورود به رشته‌ها ۱۴، ۱۳ و ۱۲ است؛ یعنی در بعضی از درس‌ها ۱۴، بعضی ۱۳ و برخی هم ۱۲ است. به طور طبیعی برخی از دانش‌آموزان که برای یک رشته تمایل دارند اما آمادگی یک رشته را ندارند، حذف می‌شوند.

وی، کمترین گرایش دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی سال گذشته را در رشته‌های علوم و معارف اسلامی و شاخه کاردانش ذکر کرد و گفت: ضریب دروس در پایه هفتم و هشتم، یک است و در پایه نهم در دروس مورد نظر ۲ است.

فیض از ایجاد فصل جدیدی به نام اطلاع‌رسانی در آیین‌نامه هدایت تحصیلی خبر داد و گفت: استان‌ها برای اطلاع‌رسانی در خصوص روند هدایت تحصیلی باید از ظرفیت‌های مختلف استان استفاده کنند. 

وی ادامه داد: اینکه استان‌ها در خصوص هدایت تحصیلی سلیقه‌ای عمل کردند، درست است سال گذشته اولویت‌بندی نبود اما امسال بر اساس جدول است و به شکل سلیقگی نخواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در قانون اساسی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را به عنوان یکی از ارکان فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی خود پذیرفتیم و در اصل ۴۴ مورد تأکید قرار گرفت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، جزو سیاست‌های کلان نظام است، مدارس غیرانتفاعی بخشی از بدنه آموزش و پرورش هستند و تافته جدابافته‌ای نیستند و اگر این شیوه‌نامه تأثیر بگذارد که تعداد دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی بیشتر شود، باز هم در راستای سیاست‌های کلان نظام است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، تعدادی از مدارس غیردولتی به دلیل کمبود دانش‌آموز به انحالال کشیده شدند و یک دلیل آن افزایش ظرفیت مدارس استعدادهای درخشان بود که خلاف قواعد است لذا امسال جزو سیاست‌های مدارس استعدادهای درخشان، کاهش تعداد دانش‌آموزان است که در شورای معاونان نیز تصویب شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس راه‌اندازی می‌شود»، گفت: بحث کرسی‌های آزاداندیشی شاید جزو سیاست‌‌های دوره گذشته بوده است و بنده با توجه به اینکه در دانشگاه‌‌ها هم حضور داشتم و بحث فرهنگی داشتیم، بحث آزاداندیشی یک سری مقدماتی را می‌طلبد و باید بتوانیم در دروه دانش‌آموزی، محصلان را پرسشگر و نقاد تربیت کنیم.

وی ادامه داد: نقاد به این معناست که دانش‌آموزان مقلد نباشد و آن چیزی که می‌شنود بتواند نقد کند یعنی نقاط قوت و ضعف را شناسایی کند، مبنا و معیار داشته باشد و اساس مبنا و معیار نقاط قوت و ضعف یک اندیشه را نقد کند.

فیض با بیان اینکه اگر بتوانیم دانش‌آموز را پرسشگر و نقاد تربیت کنیم، خیلی هنر کردیم، اضافه کرد: کرسی آزاداندیشی برای دانشگاه خوب است و برای مدرسه زود است چون هنوز دانش‌آموز، ظرفیت ذهنی لازم را پیدا نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه پرسشگری و نقادی باید از مدرسه شروع شود، گفت: کرسی آراد اندیشی انواعی دارد و یکی از آنها نقد نظر است؛ دانش‌آموز باید اهل پرسشگری و نقد نظر دیگران باشد اما آزاد اندیشی به معنای اینکه دانش‌آموز حرف‌های تازه‌ای بزند و برداشت جدیدی از موضوعی را ارائه دهد، برای دانش‌آموزان زود است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آما آیا برای تربیت دانش‌آموز پرسشگر و نقاد باید کلاس پرسشگری بگذارند یا معلمان آموزش دهند؟ ما عادت کردیم برای هرچیزی کلاس و ساعتی را اختصاص دهیم مثلا می‌گوییم کتابخوانی و ساعت کتابخوانی گذاشته می‌شود در حالی که همه معلمان اید دانش‌آموز را کتابخوان، پرسشگر و نقاد کنند لذا تربیت معلم جزو موضوعاتی است که در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در نظام جدید تربیت معلم که در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تدوین کردند، این نگاه‌ها مورد توجه بوده است که امیدواریم تأثیرش کم‌کم در آموزش و پرورش آشکار شود.

ادامه دارد

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول