پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸

سیاسی  /  مجلس

فرهنگی در موافقت با استیضاح وزیر راه

بنده وزیر راه را در حادثه ریلی سمنان قاصر و مقصر می‌دانم

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: من وزیر راه را در حادثه ریلی سمنان بعضاً قاصر و بعضاً مقصر می‌دانم و از نظر من وی متهم است.

بنده وزیر راه را در حادثه ریلی سمنان قاصر و مقصر می‌دانم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس؛ محمدحسین فرهنگی در موافقت با استیضاح وزیر راه در جلسه علنی امروز مجلس (یکم اسفند ماه 95) با بیان اینکه بنده در حادثه ریلی استان سمنان شخص وزیر راه و شهرسازی را بعضاً قاصر و بعضاً مقصر می‌دانم، گفت: از نظر بنده آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی متهم است.

وی افزود: وزیر راه در شرکت راه‌آهن افرادی را به عنوان اعضای هیأت مدیره این شرکت منصوب کرده که اکثریت آنها تخصصی در این حوزه ندارند و فاقد صلاحیت قانونی هستند و حادثه تحت مسئولیت آنها اتفاق افتاده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخلاف قانون، مسئول کمیسیون سوانح از هیأت مدیره موظف تعیین شده که علاوه بر غیرقانونی بودن به طور طبیعی بر پیشگیری بر مواردی که مشابه آن در گذشته رخ داده بی‌توجه بوده است.

فرهنگی خاطرنشان کرد: ضعف نظارت کمی و کیفی در قطارهای مسافربری آماده نبودن آنها برای حمل و نقل ریلی استمرار خرابی‌های همیشگی در مسیرها و بروز نبودن تعمیر و نگهداری که یکی از علل حادثه سمنان نیز بوده و ضعفی مستمر است، مستقیما متوجه حوزه مدیریتی ایشان است.

وی افزود: ضدحریق نبودن واگن‌ها، مجهز نبودن قطار به امکانات ایمنی مانند امکان اتباع حریق و آموزش نداشتن پرسنل قطار در این زمینه کاملا به ضعف مدیریت بازمی‌گردد.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه مدیریت ایشان سیستم نامناسبی برای ایمنی حمل و نقل ریلی با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده که اتفاقا در این مورد درست عمل کرده اما به علت تکرار عدیده خطاها نادیده گرفته شده و مورد توجه نبوده است. ایشان قبلا گزارش کارایی آن را داده و مسئولیت کارکرد بی‌خطای آن را پذیرفته است.

فرهنگی با بیان اینکه ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز و خاموش کردن «ای تی سی» قطارها طراحی و پیش‌بینی نشده است، خاطرنشان کرد: ماده 14 قانون اساسنامه شرکت راه‌آهن چنین می‌گوید که حداقل 3 نفر از اعضای هیأت مدیره باید از کادر رسمی و باسابقه راه‌آهن باشند که 5 نفر از اعضای هیأت مدیره عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، بازخریدی سال 87 و عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری، شغل آزاد داشته به سرپرستی کارگاه و بازرگان، پرسنل بیمه و نفر پنجم که شغل آزاد داشته است و یکی از آنها که در اواخر تغییر کرده و در حوزه راه‌آهن فعالیت‌داشته، آن یک نفر هم در کمیسیون عالی سوانح مسئولیت داشته است که آن هم غیرقانونی است.

وی افزود: در ماده 5 آئین‌نامه‌ اجرایی کمیسیون جلوگیری از سوانح راه‌آهن، نباید مسئولیتی در راه‌آهن داشته باشند و هر ماه باید بازدید و ثبت ایرادها در دفتر مخصوص ایستگاه به طور منظم انجام شود. دبیر و اعضای کمیسیون باید از رفع نواقص در بازدید بعدی مطمئن شوند و این در حالی است که در حدود 3 سال اخیر هیچگونه بازدیدی از این جنس اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علت اصلی سانحه ریلی سمنان سیستم ترمز قطار نبوده و من علت اصلی را می‌گویم تا مجبور نشوند دروغ دیگری بگویند.

فرهنگی خاطرنشان کرد: علت اصلی این است که سیستم ترمز قطار توان تحمل فشار 13 واگن را در سراشیبی‌ها و در ناحیه پایین نداشته و چون بار آن کم می‌شود می‌تواند به کار ادامه دهد و به مقصد بعدی برود. آیا اینها ضعف در نظارت نیست؟ فرسودگی واکن‌ها، سنگینی بار و تک‌دیزلی بودن قطار که بعد از این سانحه عوامل این سانحه بوده که بخشنامه کردن بعد از این همه قطارها باید دودیزله باشند.

وی افزود: فردی که هیچ مسئولیتی در امر کنترل و «سی تی سی» نداشته، کدهای مجوز حرکت را در جیب خود داشته، مسئول «سی تی سی» از او می‌خواهد تا کدی به وی بدهد تا به قطار اجازه حرکت بدهد، آن فرد کد را از جیب خود درمی‌آورد و به مسئول «سی تی سی» می‌دهد، مسئول «سی تی سی» این کد را به راننده قطار منتقل می‌کند که معلوم می‌شود کد اشتباه است و مشخص می‌شود که چند کد در اختیار این فرد غیرمسئول قرار داشته است که نگهبان آنجا بوده که از نظر کنترل و «سی تی سی» مسئولیتی ندارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: وقتی از مسئول «سی تی سی» در این باره که چرا اطلاع‌رسانی درستی انجام نداده و به کار خود ادامه دادید عنوان کرد که تمامی این موارد بارها و بارها برای من و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتباً به مسئولین یادآوری و تکرار کرده‌اند و عدم تأمین تجهیزات و کمبود امکانات باعث این اتفاق شد.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول