چکیده
بهرغم آن که شیخ اشراق به سبب باور به ارباب انواع یا عقول عرضی، فیلسوفی افلاطونی در جهان اسلام محسوب میشود، مقایسة نظریة مثل در اندیشة افلاطون با نظریة ربالنوعها در حکمت اشراق حکایت از آن دارد که، در عین برخی شباهتهای کلی، تفاوتهایی نیز میان این دو فیلسوف در خصوص مبادی عالی اشیا وجود دارد. در جستار حاضر ضمن تبیین مقصود این دو فیلسوف از مثل و ارباب انواع به مقایسة این دو نظر پرداختهایم و به چند مورد از شباهتها و اختلافات ایشان در این خصوص اشاره خواهیم کرد. همچنین، به عنوان یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این جستار، به مقایسة نظر این دو فیلسوف در باب مثل و ارباب انواع، از دو منظر هستی شناسی و معرفت شناسی، خواهیم پرداخت.
کلیدواژه ها: مثل؛ ارباب انواع؛ معرفت؛ هستی؛ عقول عرضی
نویسندگان:
محمد عنبرسوز: دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز
عباس جوارشکیان: دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
دو فصلنامه پژوهش های هستی شناختی - دوره 5، شماره 10، زمستان 1395.