اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

البرز

هیجانات فروکش کرد/ اما خطر همچنان باقی است

پلاسکوهای کرج کجاست

با گذشت مدتی از حادثه تلخ آتش‌سوزی و ویران شدن ساختمان پلاسکو، هیجانات جامعه درباره این موضوع فروکش کرده است، اما باید بدانیم که خطر همچنان باقی است و مرکز استان البرز مستعد تکرار چنین حوادث تلخی است.

پلاسکوهای کرج کجاست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، 30 دیماه بود که مردم ساکن پایتخت با خبری تعجب برانگیز صبح را آغاز کرده و مطلع شدند، یکی از ساختمان‌های تجاری معروف تهران طعمه حریق شده است.

هنوز این خبر به تمام مردم نرسیده بود که ناگهان اعلام شد، ساختمان پلاسکو که حدود پنج دهه قبل به عنوان نماد تهران مدرن شناخته می‌شد، بر اثر شدت آتش‌سوزی به طور کامل فروریخت و از آن ساختمان بزرگ تجاری، به غیر از حجم عظیمی سنگ و آهن و نخاله ساختمانی، چیز دیگری باقی نماند.

این حادثه منجر به شهادت تعدادی از آتش‌نشانان شجاع کشورمان شد و همین امر برای مدتی مردم ایران را در بهت و اندوه فرو برد.

در آن روزها، بسیاری از مسؤولان اظهار نظرهای متعددی داشتند. از جمله اینکه در استان البرز نیز برخی از مدیران ارشد و همچنین مدیران شهری تاکید داشتند که باید از حادثه پلاسکو درس گرفت و مانع از تکرار چنین وقایع تلخی شد.

به عنوان نمونه مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در روز 30 بهمن سال‌جاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باید قبول کنیم که حادثه فوق درس عبرتی برای همه مردم و مسؤولان بود.

وی افزود: به همین دلیل استاندار البرز طی هفته‌های اخیر به طور مرتب و مکرر به دستگاه‌های اجرایی استان هشدار داده است که باید با فهرست‌برداری از ساختمان‌های غیرمقاوم استان، اقدامات لازم برای پیشگیری از حوادث مشابه را انجام دهند.

مهرور گفت: در این راستا مدیریت بحران استانداری البرز همایشی را تحت عنوان "حادثه ساختمان پلاسکو و درس‌هایی که باید آموخت" پیش‌بینی کرده است."

سیدحمید طهایی استاندار البرز نیز در تاریخ سوم بهمن گفته بود: "این حادثه زنگ خطری محسوب می‌شود که اگر امکانات و تجهیزات امداد و آتش‌نشانی تقویت نشود به بحران‌های جدی مواجه خواهیم شد.

استاندار البرز ادامه داد: اهتمام ویژه‌ای برای ارتقا تجهیزات آتش‌نشانی وجود دارد و این موضوع اولویت اولیه ستاد حوادث و مدیریت بحران استان است.

طهایی یادآور شد: بیش از 3500 واحد صنعتی در البرز فعال هستند که عمده فعالیت آن‌ها در خصوص مواد قابل اشتعال و خطرناک است بنابراین نیاز است که در این رابطه راهکاری برای پیشگیری از حوادثی هم‌چون ساختمان پلاسکو صورت گیرد."

 

*آتش‌نشانی کرج تنها یک بالابر دارد!

بر اساس این گزارش خبرنگار فارس در کرج تلاش کرد تا برخی از ساختمان‌های فرسوده و غیر استاندارد در کرج را شناسایی کند.

در همین رابطه سهراب شهبانی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرج به صراحت کمبودها، نیازها و مشکلات شهر کرج را در گفت‌وگویی با خبرنگار ما تشریح کرد.

وی اظهار داشت: آتش‌نشانی کرج با تلاش گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر انجام دادیم و حمایت‌های اعضای شورای شهر و شهرداری، از نظر تجهیزات پیشرفت خوبی کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرج افزود: اما باید قبول کنیم که فاصله امکانات موجود با نیازها بسیار زیاد است. به عنوان نمونه در کلانشهر کرج با جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر، نیاز به هشت نردبان و بالابر ویژه آتش‌نشانی داریم تا در صورت وقوع حوادث بتوانیم امدادرسانی لازم را انجام دهیم.

شهبانی تصریح کرد: این در حالی است که تنها یک بالابر در آتش‌نشانی کرج در اختیار داریم که آنهم با تلاش‌های بسیار زیاد خریداری و به آتش‌نشانی کرج تحویل داده شده است.

وی گفت: از سوی دیگر خود مردم نیز همراهی لازم را ندارند، بارها به شهروندان توصیه کرده‌ایم که در زمان ساخت و ساز‌ها پیش از آنکه مسؤولان به فکر آنها باشند، باید خودشان برای ایمنی اقدام کرده و از احداث بناهای فاقد استاندارد و غیر ایمن و سکونت در این ساختمان‌ها خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرج بیان داشت: از برخی اوقات شاهد هستیم که شهروندان در مناطق پرخطر اقدام به ساخت و ساز کرده و به مسائل ایمنی توجه نمی‌کنند. به عنوان مثال در مسیر رودخانه‌ها و در حریم رودخانه‌های فعال و یا قدیمی نباید واحدی احداث شود و عدم توجه به این مهم موجب سیل در سیجان و کشته شدن هشت شهروند شد.

شهبانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در کرج چند ساختمان غیر فرسوده وجود دارد که در صورت وقوع حادثه، نمی‌تواند مقاومت کند، گفت: یکی از موضوعاتی که به طور جدی در دستور کار آتش‌نشانی در سال‌های گذشته و پیش از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو قرار داشت، شناسایی ساختمان‌های دولتی و غیردولتی فرسوده، مراکز تجاری غیر ایمن و بناهای فاقد استاندارد بود.

وی اظهار داشت: در این زمینه 105 ساختمان بلندمرتبه اداری، پاساژ، مراکز تجاری و ساختمان‌های مسکونی در کرج شناسایی شده که فاقد استاندارد بوده و در صورت وقوع حادثه‌ای مانند حادثه تلخ ساختمان پلاسکو نمی‌تواند مقاومت کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرج افزود: مستندات بسیاری داریم که بارها و حداقل سالی یک بار به مالکان این واحدها اخطار و تذکر داده‌ایم که در صورت عدم ایمن‌سازی بناهای فوق، احتمال خطر برای آنها جدی است و اگر کوچک‌ترین حادثه‌ای رخ دهد، این ساختمان‌ها نمی‌تواند در برابر خسارات مقاومت کند.

 

* پاساژ آزادی ایمن نیست
 

براساس تحقیقات خبرنگار فارس در کرج، یکی از مهمترین مراکز تجاری استان البرز و شهرستان کرج، پاساژ آزادی است.
 

این ساختمان که اکثر واحدهای آن تجاری و اداری هستند، بیش از 45 سال قبل احداث شده و به شدت فرسوده است.

به دلیل شرایط ساختمان‌سازی و مهندسی پنج دهه قبل، این ساختمان فاقد تجهیزات ایمنی مانند اطفای حریق است.
همچنین سیستم و تجهیزات برق‌رسانی پاساژ پلاسکو قدیمی بوده و با توجه به اینکه اکثر واحدهای تجاری آن در حوزه عرضه پوشاک فعالیت می‌کنند، وقوع کوچک‌ترین حادثه‌ای منجر به آتش‌سوزی بزرگ می‌شود.

حال اگر در این ساختمان حادثه‌ای رخ دهد، سیستم خروج اضطراری وجود ندارد و شهروندان در میان دود و آتش گرفتار می‌شوند.

پاساژ آزادی تنها ساختمان فرسوده و مستعد خطر در کرج نیست و همانطور که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرج اعلام کرد، حداقل یک صد ساختمان دیگر با همین شرایط وجود دارد.

با توجه به شرایط حاکم در استان البرز و شهرستان کرج، هم مسؤولان باید به وظایف خود عمل کنند و مردم نیز باید آگاهی بیشتری داشته و از احداث ساختمان‌های غیراستاندارد و سکونت در آنها خودداری کنند.
در غیر اینصورت تکرار فاجعه ساختمان پلاسکو در کرج نه تنها غیرممکن نیست، بلکه احتمال وقوع فاجعه بسیار جدی است.

انتهای پیام/ 64001 / ب / 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول