اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف در مصاحبه تفصیلی با فارس

نام‌گذاری صحن حضرت زهرا(س) و نقش آیت الله سیستانی/ پایان مسقف‌سازی با‌ب‌الرضا تا 4 ماه آینده/ اجرای مدینةالزائرین در 1500 متری حرم علوی

علیرضا فداکار با بیان اینکه دنبال ساخت موکب ثابت در عمود 670 نجف به کربلا هستیم گفت: مدینه‌الزائرین در فاصله 1500 متری حرم مطهر علوی با 2 سالن 7 هزار متری و 4 سالن هزار متری ساخته خواهد شد.

نام‌گذاری صحن حضرت زهرا(س) و نقش آیت الله سیستانی/ پایان مسقف‌سازی با‌ب‌الرضا تا 4 ماه آینده/ اجرای مدینةالزائرین در 1500 متری حرم علوی

علیرضا فداکار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه بازسازی عتبات عالیات کار جدید برای ایرانی‌ها در عراق نبوده و این کارها در سالیان گذشته هم محسوب می‌شود،‌ گفت:‌ در طول تاریخ ایرانیان بارها نشان داده‌اند که به ائمه و اهل بیت علاقه وافری دارند و به همین جهت اقداماتی هم در راستای خدمت به ‌آنها انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: تاریخ نشان داده که ایرانیان اقدامات خوبی را در عتبات عالیات انجام داده‌اند.

تاریخ گواهی دهنده خدمات ایرانی‌ها به ائمه معصومین

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اظهار داشت: ایران تنها کشوری است که درصد شیعیان آن نسبت به جمعیتش بالاست به همین جهت علاقه خاصی بین ایرانیان و ائمه از گذشته‌های دور وجود داشته و دارد.

 

وی گفت:‌ ارادت ایرانیان به اهل بیت و امامان معصوم تا آنجاست که اولین کلمه‌ای که کودکان و بزرگان می‌آموزند و با آن قدرت می‌گیرند و از زمین برمی‌خیزند «یاعلی» است.

فداکار خاطر نشان کرد: وقتی ایرانیان برای عزاداری ائمه توان زیادی را به کار می‌بندند و عزاداری دهه اول محرم و شهادت حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) را با شکوه فراوانی برگزار می‌کنند قطعاً‌ برای توسعه و بازسازی عتبات عالیات هم چنین کاری را انحام می‌دهند.

وی تصریح کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران همانطوری که تاریخ گواه می‌دهد برنامه‌ریزی خاصی را انجام داده‌اند تا پای ایرانیان به عتبات کمتر باز شود که در این زمینه می‌توان به بسته بودن مسیر عراق بر روی ایرانیان جهت زیارت عتبات عالیات به دلیل هراس از دلدادگی خاص ایرانیان به اهل بیت (ع) در برخی زمان‌ها اشاره کرد که این راه بارها باز و بسته شده است.

لزوم استفاده از زمان حاضر برای خدمت و ارادت به عتبات عالیات 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اظهار داشت: آخرین بار که مسیر زیارت عتبات بر روی ایرانی‌ها بسته شد به زمان صدام ملعون باز می‌گردد در حالی که هم اکنون نزدیک به 14 سال است که راه عتبات عالیات باز شده البته دعا می‌کنیم که هیچ وقت هم این مسیر بسته نشود. 

وی خاطر نشان کرد:‌به هیچ وجه مشخص نیست که ایرانیان برای خدمت به اهل بیت چه مقدار وقت دارند به همین جهت باید تلاش کنیم تا نهایت ارادت خود را به اهل بیت و ائمه معصومین در عتبات عالیات به کار ببندیم.

 

فداکار تصریح کرد: ستاد عتبات عالیات سازمانی مرد‌م‌نهاد است که بر اساس نذورات مردمی قدم‌های خود را برمی‌دارد. بنده در این زمینه شهادت می‌دهم که مردم ایران هیچگاه در خدمت به اهل بیت و بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر آنها در عتبات کوتاهی نکرده‌اند.

وی گفت: برخی افراد از نظر مالی خیلی توانایی بالایی ندارند اما فراتر از توان خود و بر اساس تمام داشته‌هایشان به اهل بیت کمک کرده و نذوراتی را در مسیر بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر آنها انجام داده‌اند. 

اجرای  155 پروژه در نجف، کربلا،‌ کاظمین و سامرا

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف افزود: تا کنون 155 پروژه در نجف، کربلا،‌ کاظمین و سامرا اجرا شده که تعداد زیادی از آنها پایان یافته و تعدادی هم در حال اجراست این در حالی است که برخی مسائل سیاسی و تبلیغات دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته و دارد.

وی تصریح کرد: کل کارها و پروژه‌های عتبات عالیات در این چند سال دست ایرانی‌ها بوده است که این معنایش حقانیت اقدامات و کارهای جمهوری اسلامی ایران، مردم ایران و ستاد بازسازی عتبات عالیات است البته ما هم به عنوان یک کارگر جزئی افتخار داریم که امانت‌دار مردم باشیم.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف خاطر نشان کرد: حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) 110 مترمربع در 110 مترمربع یعنی معادل 11 هزار و 200 متر فضای حرم و 2400 متر فضای مسقف است که شاید بسیاری از حرم‌های امامزاده‌های مستقر در ایران بزرگ‌تر از حرم علوی باشد.

توسعه حرم علوی افتخار ایرانیان و نشانی از ارادت به ایشان 

وی با بیان اینکه بازسازی حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) در روزهای اول حضور ستاد بازسازی عتبات  عالیات از ضروریات این حرم بود، افزود: ساخت مخزن آب و لوله‌کشی آن، انجام پروژه‌های نور و برق، تعمیر دیوارهای بیرونی حرم، مرمت گریو گنبد و خشت‌های آن که دارای آیات قرآن و اشعار فارسی، عربی و ترکی بودند، بخشی از این اقدامات بوده است.

فداکار با بیان اینکه پس از انجام تعمیر و مرمت که از ضروریات اصلی حرم مطهر حضرت علی (ع) بود کم کم وارد پروژه‌های توسعه‌‌ای شدیم،  خاطر نشان کرد:‌بسیار خوشحال هستیم که کاری در نجف اشرف انجام شده که باعث افتخار ایرانیان است.

وی تصریح کرد: در این 14 سالی که در نجف حضور دارم خدا می‌کند خدمات انجام شده به امیرالمؤمنین (ع) فقط عنایت اهل بیت بوده است به طوریکه خود ائمه معصومین ما را به این سمت و سو سوق داده‌اند.

اختلاف نظر در نام‌گذاری صحن حضرت زهرا (س) 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف خاطر نشان کرد: هم اکنون بزرگ‌ترین پروژه در نجف به نام صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در حال اجراست. 

 

وی افزود: پروژه طرح توسعه حرم حضرت علی (ع) و صحن و شبستان حضرت زهرا (س) ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که دائم‌الوضو بودن نقشه‌کن این پروژه و یا عنایت خداوند و اهل بیت در مورد زمان‌بندی خرید زمین هتل‌ها و تخریب آن و همچنین نام صحن حضرت زهرا (س) بخشی از این عنایات است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف خاطر نشان کرد: روزی که به دنبال نامگذاری پروژه توسعه حرم امیرالمومنین (ع) بودیم که این پروژه در این ایران صحن حضرت زهرا (س) و در عراق با توجه به نظر آیت‌الله سیستانی امام هادی (ع) بود عنایات ویژه ائمه را به عینه مشاهده کردیم.

فداکار افزود: بیش از 4 ماه اختلاف در مورد تعیین نام پروژه توسعه حرم علوی داشتیم که در این 4 ماه 4 بار با آقای ابوعلی معاون استاندار نجف دیدار کردیم و از وی خواستم با آیت‌الله سیستانی دیدار و درباره تعیین نهایی نام این پروژه صحبت کند و به وی بگوید که ایرانی‌ها علاقه‌مند هستند که نام این صحن حضرت زهرا (س) باشد.

تایید نام حضرت زهرا (س) برای پروژه توسط آیت الله سیستانی

وی در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: ابوعلی آخرین بار به صراحت به من گفت که صلاح نمی‌داند به یک مرجع تقلید بگوید که شما نظرتان را در مورد نام صحن در حال ساخت حرم علوی تغییر دهید. 

 

فداکار گفت‌: هر چند وقت یکبار برای ارائه گزارش روند کارها خدمت آیت‌الله سیستانی می‌رسیدیم اما در هنگام ارائه یکی از گزارشات با آنکه من بی‌سواد در برابر یک مرجع تقلید عالی‌مقام قرار داشتم اما به یکباره موضوعی که برگرفته از عنایت اهل بیت بود به ذهنم خطور کرد که آن را در گزارشم بیان کنم.

وی افزود:‌جملاتی به آیت‌الله سیستانی در این دیدار گفتم که هیچ کدام از آنها متعلق به شخص بنده نبوده است. من به ایشان گفتم که حضرت زهرا (س)‌در مدینه غریب هستند و دلمان می‌‌خواهد که نامی از بی‌بی‌ دو عالم در کنار مرقد مطهر امیرالمومنین (ع) داشته باشیم. شنیده‌ایم که شما نظرتان در خصوص نام این پروژه، امام هادی (ع) است اگر نظرتان ولایی است علی‌الرأس و علی‌العین ولی اگر راهی دارد با اسم بی‌بی دو عالم حضرت زهرا (س) در خصوص نام این پروژه موافقت کنید.

انجام پروژه صحن حضرت زهرا(س) با 30 درصد قیمت کمتر در ایران و عراق

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف افزود: بلافاصله بعد از پایان جمله‌ام آیت‌الله سیستانی از نامگذاری صحن در حال ساخت حرم علوی به نام حضرت زهرا (س) استقبال کردند.

فداکار خاطر نشان کرد: 310 سال پیش بالای سر قبر مقدس اردبیلی نوشتند تا نجف شد آفتاب دین و دولت‌مقام/ خاک آن دارد شرف بر زمزم و بیت‌الحرام، همچنین یکی از شعرای تهران هم در این باره شعری را گفته‌اند: خاک نجف دوباره دو چندان بها گرفت/ صحنی به نام حضرت زهرا (س) صفا گرفت/ گویی عیان شده به نجف قبر گمشده/ زین رو دل شکسته یاران شفا گرفت.

 

وی تصریح کرد: تمام کارهای انجام شده در پروژه صحن حضرت زهرا (س) با 30 درصد قیمت کمتر در عراق و ایران صورت گرفته است. بطوریکه تمام افرادی که در کار معماری و مهندسی هستند می‌توانند در این زمینه شهادت دهند.

رویت عظمت صحن حضرت زهرا (س) با پیشرفت کارها

فداکار اظهار داشت: پروژه صحن حضرت زهرا (س) در حرم علوی 220 هزار مترمربع است که 100 هزار متر آن متعلق به فضای زیارتی و 120 هزار مترمربع آن غیرزیارتی است. ضمن اینکه بخش‌هایی هم متعلق به فضای باز، پشت‌بام و حیاط‌ها است. 

 

وی تصریح کرد: پروژه صحن حضرت زهرا (س)‌بی‌نظیر است و هر قدر کار پیشرفت می‌کند عظمت این پروژه بیشتر نمایان می‌شود. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اظهار داشت: 11 فروردین امسال اولین بخش زیارتی این پروژه افتتاح و تحویل زوار حرم مطهر  علوی شد و عید غدیر سال جاری هم بخش دوم و اول ماه صفر هم بخش سوم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

وی خاطر نشان کرد: امسال تا اربعین بیش از 50 هزار نفر از زوار ایرانی به دلیل هوای مطلوب شهر نجف در حیاط‌های زیارتی و غیرزیارتی صحن حضرت زهرا (س) اسکان پیدا کردند.

مسلح کردن فنداسیون‌های صحن حضرت زهرا (س) با عایق‌های ضد رطوبت

فداکار گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات در اجرای پروژه صحن حضرت زهرا (س) از هیچ جنس و مصالحی کم نگذاشته است به طوریکه در اجرای فنداسیون‌های این پروژه تا 3 متر از نقطه تعیین شده هم پایین‌تر رفتیم و آنجا را با عایق‌های ضد رطوبت مسلح کردیم و سپس پی‌ریزی را انجام دادیم.

وی افزود: امروز بتن‌های استفاده شده در پروژه صحن حضرت زهرا (س) تقریبا 2 برابر استاندار جهانی است که البته تمام این کارها وظیفه ما بوده و اگر غیر از این انجام می‌شد باید خود را سرزنش می‌کردیم. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اظهار داشت: امیدواریم که تا پایان سال 96، بخش عمده صحن حضرت زهرا (س) افتتاح شود ولی برنامه زمان‌بندی ما آن است که هر چه سریع‌تر بخش‌های مختلف پروژه نهایی شود. 

افتتاح کامل بخش غیرزیارتی صحن در سال 97

وی خاطر نشان کرد: نظر تولیت حرم حضرت علی (ع) آن است که بخش‌های باقیمانده زیارتی و غیرزیارتی کامل شود و سپس افتتاح در یک مرحله انجام شود اما هر بخشی که آماده می‌شود ما آن را بلافاصله مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم.

 

فداکار تصریح کرد: ان‌شاءالله بخش غیرزیارتی که شامل کتابخانه، میهمان‌پذیر، بخش اداری، موزه و ... است تا پایان سال 97 به صورت کامل افتتاح خواهد شد. هر چند که برنامه‌ریزی ما برای افتتاح اواسط سال 97 است. 

وی گفت: تا پایان سال 96 اکثر کارهای غیرزیارتی پروژه صحن حضرت زهرا (س) انجام می‌شود اما با توجه به مشکلات کشور عراق و واردات مصالح از ایران به این کشور به دنبال جمع‌بندی و اتمام هر چه سریعتر این پروژه هستیم.

دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف خاطر نشان کرد:‌هم اکنون کارهای نازک‌کاری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری پروژه صحن حضرت زهرا (س) در حال انجام است و با توجه به اینکه این کار وقت‌گیر است نمی‌خواهیم زیبایی کار را فدای سرعت کنیم.

 

وی تصریح کرد: حین اجرای پروژه صحن حضرت زهرا (س) گنبد حرم مطهر امیرالمومنین (ع) هم مرمت شد و به زودی هم اجرای ایوان نجف هم آغاز خواهد شد. ضمن اینکه در حال اجرای پروژه مسقف کردن باب‌الرضا (باب‌الساعه و بازار و باب‌القبله) که 10هزار متر است هستیم که تا 4 ماه آینده این پروژه تمام خواهد شد و هم اکنون تمامی این ستون‌ها نصب شده است. 

فداکار اظهار داشت: مسقف کردن این بخش در گرمای تابستان و باران‌های زمستانی بسیار کمک‌حال زائران خواهد بود. 

اجرای مقرنس‌کاری ایوان حرم در آینده نزدیک

وی گفت: بخش‌های داخلی ایوان در ایام گذشته انجام شده البته بخش‌هایی از مقرنس‌کاری و گلدسته‌های آن باقی مانده است که در حال نهایی کردن روش کار و آغاز این پروژه هستیم که در چند روز آینده نتیجه این مذاکرات نهایی خواهد شد.

فداکار تصریح کرد:‌طرح ساماندهی موکب‌های مسیر نجف ـ کربلا هم در دستور کار ستاد بازسازی عتبات عالیات است که هم اکنون در حال اجرای این پروژه در عمود 202 هستیم. 

 

وی با بیان اینکه تا حیدریه بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است، افزود: با آنکه تا عمود 570 بر عهده ستاد عتبات عالیات نجف است اما با هماهنگی‌های لازم و خرید زمین در عمود 670 اقداماتی را برای احداث موکب ثابت انجام داده‌ایم تا بتوانیم در همه ایام از آن بهره‌برداری کنیم.

ساخت موکب ثابت در مسیر نجف کربلا

وی اظهار داشت: اقدامات اساسی تکمیل و توسعه برق و سیستم‌های آب حرم علوی انجام شده است که تقریبا کار لوله‌کشی آب پایان پذیرفته و ساختمان برق حرم مطهر هم تا 3 یا 4 ماه آینده آماده خواهد شد.

فداکار خاطر نشان کرد:‌به دنبال آن هستیم تا زمین‌هایی را در شارع حولی خریداری و در اختیار استان‌ها بگذاریم تا در ایام اربعین با ساخت موکب‌های ثابت بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف گفت: پروژه ثوره ّالعشرین که معین آن ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تهران است که فضای بسیار زیبایی برای مدینه‌الزائرین دارد و مساحت آن 46 هزار مترمربع است.

ساخت مدینه‌الزائرین با 2 سالن 7 هزار و 4 سالن هزار متری در نزدیک حرم 

وی گفت:‌نقشه این طرح اجرایی و فنداسیون اولیه آن احداث شده است که دارای 2 سالن 7 هزار متری و 4 سالن هزار متری است و تعداد زیادی سرویس‌های بهداشتی و حمام دارد ضمن اینکه تنها 1500 متر با حرم مطهر فاصله دارد.

 

 فداکار تصریح کرد: این پروژه بسیار بزرگ می‌تواند خدمات بسیار خوبی را به زوار ارائه دهد البته در شارع‌الحولی هم اقدامات خوبی در راستای خدمت‌رسانی بیشتر به زوار در حال اجراست. 

وی اظهار داشت: هر کسی که علاقه‌مند به امیرالمومنین (ع) است می‌خواهد حرم مطهر ایشان را زیارت کرده و ما هم وظیفه خدمت‌رسانی و آماده‌سازی امکانات در آنجا را بر عهده داریم.

لزوم مشارکت همه ایرانی‌ها در ساخت صحن حضرت زهرا (س) 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) حاکم یوم‌الدین و حضرت فاطمه زهرا (س) شفیع روز محشر است اظهار داشت: با اجرای پروژه صحن حضرت زهرا (س) همه مردم ایران عاقبت به خیر شده‌اند و این اصرار ما برای ورود همه مردم ایران به روند ساخت و ساز این حرم برای آن بوده که این پروژه را بخشی از ارادت ایرانیان به امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) می‌دانیم.

وی افزود: برای اجرای صحن حضرت زهرا (س)‌هیچ استانی را معین اجرای اقدامات تعیین نکردیم تا مشارکت همه مردم ایران و تمامی استان‌ها را در روند ساخت این پروژه به کار گیریم. 

فداکار با بیان اینکه پروژه صحن حضرت زهرا (س) در ایران، عراق و دنیا شهره و آوازه جهانی دارد،‌گفت:‌امیدواریم با اتمام ساخت این پروژه توان حداقلی خودمان که برگرفته از دلدادگی به اهل بیت است را جهت خدمت به آنان به ویژه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)‌تقدیم کنیم. هر چند که شأن و منزلت این بزرگان بیش از این اقدامات و حرف‌ها است. 

آیت الله سیستانی افتخار ایرانیان و جهان تشیع

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف افزود:‌مسائل زیادی در حین اجرای ساخت و ساز و پیشرفت پروژه صحن حضرت زهرا (س) روی داده که همگی آنها نشان‌دهنده عنایت ویژه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)‌ و مقبولیت آنها از اقدامات و خدمات ایرانیان به اهل بیت است.

وی با اشاره مجدد به پروژه مسقف‌سازی باب‌الرضا (ع) خاطر نشان کرد: هم اکنون سازه سقف این پروژه با اسپیس‌فریم بافته و با جرثقیل به محل مورد نظر منتقل شده و با ساندویج‌پنل نصب می‌شود. 

 

وی درباره ارتباط ستاد بازسازی عتبات عالیات با آیت‌الله سیستانی و تولیت حرم مطهر علوی گفت: آیت‌الله سیستانی برای ایرانیان و جهان تشیع افتخار هستند ضمن اینکه ایشان پشتوانه عظیم و بزرگی برای مردم و ستاد بازسازی عتبات عالیات به حساب می‌آید و شاید اگر ایشان نبودند ما نمی‌توانستیم به راحتی کارهای توسعه حرم مطهر علی (ع) را انجام دهیم.

به دنبال کمک به عراقی‌ها در توسعه عتبات هستیم

 فداکار با بیان اینکه تا کنون با 6 تولیت حرم مطهر علوی کار کرده‌، تصریح کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات به عراق نرفته که جای کسی را تنگ کند بلکه همواره به آنها گفته‌ایم که ایرانی‌ها به اینجا آمده‌اند که با همراهی عراقی‌ها به آنها کمک کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اظهار داشت: ابراز ارادت اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات و ایرانی‌ها به تولیت فعلی سابق و اسبق حرم علوی نشان از ارادت حرفی و عملی به همه آنهاست.

وی خاطر نشان کرد: به جرأت می‌توانم قسم بخورم که بهترین تعامل را با دوستان و همکاران خود در تولیت حرم امیرالمومنین (ع) داریم چون آنها علاقه‌مند پیشرفت هستند و ما هم علاقه‌مند به انجام کار برای حرم مطهر لذا هیچ مشکلی با یکدیگر نداریم.

فداکار با بیان اینکه تعامل بسیار خوبی بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و تولیت حرم حضرت علی (ع) وجود دارد، خاطر نشان کرد: مطمئن هستم چنین رویه‌ای در تولیت حرم‌های کربلا، کاظمین و سامرا وجود دارد. 

تعامل ویژه بین ایرانی‌ها و تولیت حرم‌های عتبات عالیات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف افزود: در طول تاریخ ارتباط صمیمانه و تعامل ویژه بین ایرانی‌ها و تولیت حرم‌های عتبات عالیات وجود داشته و من از همه آنها تشکر می‌کنم. 

وی با بیان اینکه 40 سال در عراق صدام هر روز علیه ایران تبلیغ کرده اما ارتباط بسیار صمیمانه‌ای بین ایرانی‌ها با عراقی‌ها و بالعکس وجود دارد که بخشی از عنایت اهل بیت است اظهار داشت: دشمنان ایران و عراق سال‌ها تلاش کردند تا این دو ملت نتوانند رو در روی همدیگر شوند چه برسد به اینکه مثل برادر با یکدیگر کار کنند البته عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

فداکار با بیان اینکه امام رضا (ع) به عنوان ولی نعمت همه ایرانیان هستند،‌گفت: ایرانی‌ها برای نشان دادن ارادت خود به امام هشتم همه کاری می‌کنند اما دلمان می‌خواهد خدمات خود به اهل بیت به عتبات عالیات هم تسری دهیم.  البته همه ائمه و اهل بیت کل نورٍ واحد هستند.

اقدامات خوب ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تهران در نجف

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف گفت: سیدحسین هاشمی که همزمان استاندار تهران و رئیس ستاد بازسازی عتبات  عالیات استان تهران هستند قبل از پیشنهاد استانداری تهران شرط کرده بودند که باید ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات این استان یعنی پست قبلی‌شان همچنان محفوظ بماند.

وی افزود: سیدحسین هاشمی فردی دلسوخته و  علاقه‌مند به اهل بیت است و در اربعین و بازسازی عتبات  عالیات و به ویژه در حین ساخت پروژه صحن حضرت زهرا (س) اقدامات مناسبی را انجام داده است.

 

فداکار تصریح کرد: 4 ماه درباره نام صحن و پروژه توسعه حرم  علوی که هم اکنون صحن حضرت زهرا (س) است درمانده بودیم که چه نامی برای‌ آن انتخاب کنیم به طوریکه هر بار نزد آیت‌الله سیستانی می‌رفتم زبانم بند می‌آمد که در این باره صحبت کنم اما در یکی از مراجعاتم کلمات و جملاتی از زبانم خارج شد که به هیچ وجه متعلق به من و ذهنم نبوده است.

حکایت خواب عالم لبنانی در شب قبل امضای قرارداد ساخت پروژه صحن

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف با اشاره به 40 سال تبلیغات صدام  علیه ایران و در نهایت جنگ تحمیلی 8 ساله و تلاش‌های وهابیت علیه انقلاب اسلامی و اقدامات انگلیسی‌ها و آمریکایی ها در عراق اما ایرانی‌ها در عتبات عالیات اقداماتی انجام می‌دهند که سختی و شیرینی خاصی دارد افزود: وقتی به دنبال امضای قرارداد ساخت صحن حضرت عقیله بنی‌هاشم در کربلا بودیم شیخ مهدی کربلایی تولیت حرم مطهر سیدالشهدا برای ما تعریف کرد که یکی از علمای برجسته لبنانی شب قبل از امضاء ایران قرارداد خوابی را دیده است مبنی بر اینکه قرار است در کربلا اتفاقاتی رخ دهد.

 

وی در توضیح بیشتر این خواب اعلام کرد که حضرت زهرا (س) نوزادی در قنداق که همان حضرت زینب (س) باشد را به آیت‌الله بهجت دادند و فرمودند که این بچه را بگیر و بزرگ کن این در حالی است که قبلا با عنایت ویژه خداوند و اهل بیت نام این صحن حضرت عقیله بنی‌هاشم تعیین شده بود لذا می‌توانیم بگوییم که بسیاری از این کارها و عنایات از دست انسان خارج است. 

فعالیت 1500 تا 2 هزار کارگر ایرانی در نجف

فداکار با اشاره به در اختیار قرار گرفتن زمینی بزرگ برای شروع پروژه صحن حضرت زهرا (س)‌گفت: این زمین که قبلا گاراژ بوده متعلق به شهرداری نجف بود که بعد از درخواست ما سه روزه این زمین در اختیار گرفته و وقف حرم حضرت علی (ع) شد. و چون برای آغاز پروژه و دپوی برخی اجناس که در فضای باز خراب می‌شد بسیار حیاتی بود امری مهم محسوب می‌شد. 

وی تصریح کرد: همه افرادی که در عتبات عالیات فعالیت می‌کنند قطعا به آنها عنایتی شده است که باید  همگی ما قدر این موضوع را بدانیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف گفت: هم اکنون 1500 ایرانی در پروژه‌های ستاد عتبات عالیات نجف در حال فعالیت هستند ولی در ایام پیک کار این میزان به 2 هزار نفر رسیده و یا خواهد رسید. 

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول