اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

فارس گزارش می‌دهد

تقابل آب و خاک در بزرگ‎ترین غار آهکی جهان

غار کتله‎خور در شهرستان خدابنده یکی از شگفت‎انگیزترین جاذبه‎های استان زنجان است که شهرت جهانی داشته و چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

تقابل آب و خاک در بزرگ‎ترین غار آهکی جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان دارای شگفتی‎ها، زیبایی‎ها و جاذبه‎های بسیار زیادی است که شاید آن گونه که باید شناخته نشده باشد.

غار کتله‎خور که بزرگ‎ترین غار خشکی جهان است، در شهرستان خدابنده استان زنجان همچون نگینی از شگفتی‎ها و عجایب می‎درخشد.

این غار که فضایی رویایی برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم می‏آورد، سرشار از جذابیت‎هایی است که چشمان همه را به خود خیره می‎سازد.

قندیل‎های آویزان غار خشکی- آبی کتله‎خور خدابنده همچون لوسترهای درخشانی سقف این غار را روشن ساخته و بر زیبایی آن افزوده‎اند.

غار کتله‎خور یا «کتل کوتول» دارای دالان‌‎های مرموزی است که انسان را وادار به کشف آن می‎کند، کشفی که هنوز انتهای آن معلوم نبوده و ادامه دارد...

گویی با پیشروی در دالان‎های غار کتله‎خور در شهر گرماب، می‎توان به حقیقت تعامل بین این غار بزرگ جهان و غار علی صدر همدان می‎توان پی برد.

 

* کتله‌خور از عجایب استان زنجان است
این غار که در هفت کیلومتری شهر گرماب و نزدیکی شهرستان خدابنده و در 165 کیلومتری زنجان و شمال استان همدان قرار دارد.

کتله خور بر اساس بررسی‎ها، «کتله» به معنی پستی و بلندی و ناهمواری‎های داخل غار و «خور» به معنی راحتی و آسانی است که به صورت کلی به معنی پستی و بلندی‌های راحت و دنج مطرح شده است.

این غار از نظر سنی، هم‌سن غار علی صدر همدان بوده و شواهد و بررسی‌های انجام شده مؤید این موضوع است که این غار در نهایت به غار علی صدر در همدان متصل می‌شود.

از اینگونه غارها در جهان بسیار کم‌ است و هفت طبقه دارد تاکنون فقط سه طبقه آن کشف شده، غار کتله‎خور خدابنده به سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم شده‌ است.

غار عظیم و زیبای کتله خور در دل کوه «ساقیزلو» در آهک‌های «الیگومیوسن» مربوط به دوران سوم زمین‎شناسی بوجود آمده و تقریبا حدود 30 میلیون سال قدمت دارد.

دهانه ورودی غار کتله خور به صورت طاق مثلثی شکل به قطر 70 سانتی‎متر بوده و تشکیل غار برای اولین بار بر اثر نفوذ آب اسیددار و انحلال توده‎های آهک ایجاد شده است.

غار به صورت سه طبقه خشک و طبقه چهارم به بعد مسیرهائی نیز به صورت آب بوده و زمین شناسان احتمال تشکیل چهار طبقه دیگر را تا سفره آب زیرزمینی داده‎اند.

 

*کتله‎خور نخستین غار زیبا و دومین غار وسیع جهان

غار کتله‎خور از لحاظ وسعت، دومین غار جهان و از لحاظ زیبائی اولین غار جهان شناخته شده است، وجود دهلیزها و گذرگاه‌ها و وجود ستون‌های عظیم و وجود استات گیت‌ها (چکنده‌ها) و استالاگمیت (چکیده‌ها) به رنگ‎های مختلف و تعدادی قندیل‌های تو خالی و نیسانی که جزء کمیاب‌ترین قندیل‌ها است، همه بیانگر این زیبایی و عظمت غار در جهان است.

*وجود عروس و داماد در غار کتله‎خور

این غار زیباترین عروس و دامادها را در قالب قندیل‎های رنگین به نمایش درآورده است، عروس‌‎هایی که حتی لباس عروس بر تن داشته و سفره عقد خود را چیده‎اند.

وجود اشکالی همچون دو جادوگر، سفره عقد، پنجه شیر، لباس عروس، سگ شکاری، دست شیطان، نخل سوخته و مریم مقدس می‎تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

قندیل مریم مقدس در شگفت‎انگیزترین غار جهان که شاید دست شیطان را بسته و جادوگران را با پنجه شیر شکست داده، خود خیره کننده است و امروز خفاش‎هایی بر روی نخل‎های سوخته خانه کرده‎اند.

اما می‎توان، این غار را به یکی از زیباترین سفره‎های عقد عروس‏های امروزی تبدیل ساخت تا عروس و دامادهای امروز در شگفت‎انگیزترین نقطه جهان و با سفره عقدهای رنگین و طبیعی پیوند همیشگی خود را ببندند.

این امر می‎تواند در گسترش گردشگری در این بخش از استان زنجان هم موثر افتد، چرا که باید جاذبه‌ها و زیبایی‌های این غار به شکل کاربردی هم برای مردم معرفی شود.

 فاطمه حیدری

انتهای پیام/73006

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول