اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

رئیس ستاد انتخابات مازندران خبر داد

فعالیت 2 گروه هیأت نظارت بر انتخابات در مازندران/3 نماینده مجلس اعضای هیأت نظارت هستند

رئیس ستاد انتخابات مازندران با بیان اینکه در استان دو هیأت نظارت در بخش بررسی سوابق داوطلبان انتخابات شورای شهر و روستا فعالیت دارند، گفت: اعضای هیأت عالی نظارت برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا زیر نظر نمایندگان مجلس اداره می‌شود.

فعالیت 2 گروه هیأت نظارت بر انتخابات در مازندران/3 نماینده مجلس اعضای هیأت نظارت هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم‌شهر، همایش آموزشی توجیهی مجریان و دست‌اندرکاران پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا ویژه اعضای هیأت اجرایی، کارشناسان انتخابات و فناوری فرمانداری‌ها و بخشداری‌های شهرستان‌های قائم‌شهر، سیمرغ، جویبار، سوادکوه و سوادکوه شمالی عصر امروز برگزار شد.

* 18 هزار و 286  نفر ثبت نام کردند

در این همایش علیرضا یونسی رئیس ستاد انتخابات مازندران با اشاره به اینکه نام‌نویسی کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند 95 آغاز و در ساعت 24 ششم فروردین 96 به پایان رسید، اظهار کرد: براساس آخرین آمار در سامانه داوطلبان مازندران مجموعاً 18 هزار و 286  نفر ثبت‌نام کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال 92 به میزان 1.2 درصد افزایش داشته است.

*316 نفر بر کرسی شورا تکیه خواهند زد

رئیس ستاد انتخابات استان مازندران تصریح کرد: از میان این داوطلبان 2 هزار و 231 نفر کاندیدای حضور در انتخابات شوراهای شهر هستند که در نهایت 316 نفر بر کرسی شورا تکیه خواهند زد.

وی افزود: رقابت در انتخابات شوراهای شهر از میان بیش از 7 درصد و در شوراهای روستا با درصدی بسیار پایین‌تر بین 2.3 درصد برای کسب کرسی به جریان خواهد افتاد.

*هزار و 41 نفر از ثبت‌نام کنندگان را بانوان تشکیل می‌دهند

یونسی با بیان اینکه در مجموع یک‌هزار و 41 نفر از ثبت‌نام کنندگان را بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: 5.7 درصد از داوطلبان را زن و 94.3 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: از میان داوطلبان کسب کرسی شوراهای شهر 23.9 درصد خانم هستند که یقیناً به همین میزان باید در مجموع کرسی‌ها را تصاحب کنند.

*افزایش 21.2 درصدی ثبت‌نام بانوان در انتخابات شوراها

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: در این دوره نسبت به دوره چهارم به میزان 21.2 درصد شاهد افزایش ثبت‌نام بانوان در استان برای شرکت در انتخابات شوراها بودیم که این امر بیانگر آن است که زنان مازندرانی نسبت به سرنوشت اداره امور در شهر و روستا حساسیت بیشتری پیدا کرده‌ و بیشتر از گذشته برای حضور در مدیریت شهری رغبت پیدا کرده‌اند.

وی ابراز کرد: این امر برای ما بسیار خوشحال کننده و غرورآفرین است که زنان سرزمین ما از این حق قانونی خود بهره بیشتری نسبت به قبل می‌گیرند.

* الحاق 51 روستا در دولت یازدهم به شهرهای مازندران

یونسی با بیان اینکه از زمان آغاز به کار دولت یازدهم 51 روستا در مازندران به شهرها الحاق شده‌اند، عنوان کرد: این روستاها در این دوره فاقد شورا خواهند بود ولی تعداد کرسی‌های نمایندگی در شهرهای آمل، بابل، ساری و قائم‌شهر در این دوره از 11 تا 13 کرسی به 9 کرسی کاهش یافت.

وی افزود: تعداد اعضای شورا در شهرهای بهشهر، نکا، بابلسر، چالوس و تنکابن 7 نفر و در مابقی شهرها 5 نفر خواهد بود.

*بیش از 30 درصد به داوطلبان مدرک دکتری دارند

این مسؤول با اشاره به سطح تحصیلی ثبت‌نام کنندگان اظهار کرد: در این دوره نسبت به دوره قبل 4.5 درصد از تعداد داوطلبان که سطح سواد خواندن و نوشتن داشتند کاسته شد و در مقابل بیش از 30 درصد به داوطلبان با مدرک دکتری برای کسب کرسی شوراهای شهر و روستا افزوده شد.

*به ازای هر 180 نفر یک داوطلب

وی عنوان کرد: با توجه به جمعیت 3 میلیونی مازندران، به ازای هر 180 نفر یک داوطلب داشتیم که این آمار از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

رئیس ستاد انتخابات استان مازندران با بیان اینکه تنها 26 درصد از داوطلبان این دوره سابقه حضور در شوراهای شهر و روستا را داشته اند، اظهار کرد: 74 درصد از داوطلبان فاقد سابقه نمایندگی هستند.

وی در ادامه با اشاره به روند فعالیت ستاد انتخابات پس از نام‌نویسی، گفت: اسامی داوطلبان از دیروز 7 فروردین به مراجع چهارگانه اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال ارسال شده است و این مراجع به مدت 10 روز یعنی تا 16 فروردین فرصت دارند تا در چارچوب قانون هر آنچه از سوابق داوطلبان که در اختیار دارند را به هیأت‌های اجرایی ارسال کنند.

یونسی افزود: هیأت اجرایی پس از دریافت استعلام از مراجع چهارگانه موظف است طی 7 روز نتیجه تأیید یا رد صلاحیت را به داوطلب و هیأت نظارت ارسال کند.

*بررسی سوابق در هیأت اجرایی و هیأت نظارت محرمانه است

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با بیان اینکه مبنای قضاوت هیأت اجرایی برای تأیید صلاحیت باید اطلاعات جمع‌آوری شده از مراجع چهارگانه باشد، بیان کرد: بررسی سوابق در هیأت اجرایی و هیأت نظارت محرمانه است و افشای اطلاعات و سوابق داوطلبان از جانب دست‌اندرکاران ممنوع است.

*داوطلبان ردصلاحیت شده چهار روز فرصت شکایت دارند

وی با اشاره به کسانی که صلاحیت آنان توسط هیأت اجرایی رد شده است، عنوان کرد: داوطلبان ردصلاحیت شده چهار روز فرصت دارند تا شکایت خود را نزد هیأت نظارت استان و نامزدهای شورای روستا نیز شکایت خود را به هیأت نظارت شهرستان اعلام کنند و این مراجع 10 روز فرصت دارند تا نتیجه شکایت را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

یونسی با بیان اینکه در استان دو هیأت نظارت داریم، اظهار کرد: اعضای هیأت عالی نظارت برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا زیر نظر نمایندگان مجلس اداره می‌شود که در مازندران متشکل از عزت‌اله یوسفیان به عنوان رئیس، محمد دامادی به عنوان نائب رئیس و شمس‌الله شریعت‌نژاد است که تا به امروز تعامل خوبی بین ستاد انتخابات و هیأت نظارت برقرار بوده است و امیدواریم با هماهنگی کامل تا پایان انتخابات ادامه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه منتخب شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت دارد، تصریح کرد: مسؤولیت این هیأت نظارت بر عهده حجت‌الاسلام «علی اصغر ذکوی» است که چهار نفر دیگر نیز وی را همراهی می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان مازندران اظهار کرد: برخی از فرمانداران و بخشداران از جمله فرماندار قائم‌شهر با ارتباطاتی که برقرار کردند دو هیأت اجرایی انتخابات شوراهای شهر و روستا را با هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری یکی کردند تا دیگر دو هیأت اجرایی برای دو انتخابات نداشته باشیم و بنابراین در حال تعامل هستیم و زمانی که به توافق برسیم این کار را حتماً انجام خواهیم داد.

*استفاده از امکانات دولتی برای کاندیداها و هواداران‌شان ممنوع است

وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی انتخابات هیأت نظارت و هیأت اجرایی هستند، اظهار کرد: اعضای این هیأت‌ها باید کاملاً بی طرف باشند و نباید له یا علیه هیچ کاندیدایی موضع بگیرند و همچنین استفاده از امکانات دولتی به هر شکل ممکن برای کاندیداها و هوادارانشان ممنوع است.

یونسی با اشاره به اینکه اعضای هیأت اجرایی کلیددار امانت مردم هستند و باید نسبت به انجام این کار مؤمن باشیم، گفت: اعتقاد ما این است که باید به وظیفه قانونی خود عمل کنیم و بی طرفی کامل را ملاک عمل خود قرار دهیم تا مشکلی به وجود نیاید.

*از هرگونه انتخاب حساسیت برانگیز به شدت پرهیز شود

وی با بیان اینکه باید اعضای شعب را از میان افراد شایسته، باتجربه و خوشنام انتخاب کرد، اظهار کرد: کسانی که حساسیت ایجاد می‌کنند ولو اینکه افراد خوبی باشند نباید به کار گرفته شوند، ما نیروی توانا، عالم و مجرب فراوان داریم لذا از هرگونه انتخاب حساسیت برانگیز به شدت پرهیز شود و افراد شایسته پشت صندوق قرار گیرند.

این مسؤول با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما باید این باشد که فرصتی برابر برای همه کاندیداها و هوادارنشان فراهم کنیم، تصریح کرد: تلاش کنید از تخریب کاندیداها و هوادارنشان جلوگیری شود تا رقابتی سالم را در عین رفاقت گسترش دهیم.

*به دنبال مشارکت حداکثری هستیم

وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال مشارکت حداکثری هستیم و از این راه به دنبال گسترش وحدت ملی در استان هستیم، بنابراین باید به گونه‌ای عمل شود که مبنا تقویت وحدت ملی قرار گیرد.

رئیس ستاد انتخابات استان مازندران یادآور شد: در کنار دین، رهبر و قانون اساسی مردم گرانبهاترین سرمایه نظام هستند و مشی دولت بر احترام، اعتماد، مثبت نگری و ایجاد زمینه شادابی سیاسی و اجتماعی برای مردم است.

یونسی با بیان اینکه کسانی که مردم برای کرسی شوراها انتخاب می‌کنند مدیران آینده کشور خواهند بود، گفت این افراد در سلسله مراتب مدیریتی قرار خواهند گرفت و هزاران مدیر در اثر همین انتخاب تربیت می‌شوند.

*ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از 22 فروردین 96

وی در ادامه با اشاره به نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از 22 فروردین ماه 96 به صورت متمرکز و به مدت پنج روز در وزارت کشور برگزار می‌شود.

*28 اردیبهشت تبلیغات کاملاً ممنوع خواهد بود

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران تصریح کرد: داوطلبان تأیید صلاحیت شده شوراهای شهر و روستا از 21 تا 27 اردیبهشت و داوطلبان ریاست جمهوری از 8 تا 27 اردیبهشت ماه فرصت دارند تا تبلیغات مربوط به خود را انجام دهند و 28 اردیبهشت تبلیغات کاملاً ممنوع خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت 96 در سراسر کشور برگزار خواهد شد، گفت: امیدواریم مردم با انتخاب افراد اصلح از حق قانونی خود به شایستگی دفاع کنند.

انتهای پیام/ ۸۶۰۴۴/ج30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول