اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش‌ها به حمله آمریکا به سوریه

حمله نظامی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه واکنش های فراوانی به دنبال داشت.

واکنش‌ها به حمله آمریکا به سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بامداد امروز (جمعه) دهها موشک از دو ناو  آمریکایی «راس و پورتر» به سمت پایگاه هوایی «شعیرات» در حمص شلیک شد.

هدف از این حمله موشکی، پایگاه هوایی «شعیرات» در استان حمص بوده است؛ آمریکایی‌ها مدعی‌اند که جنگنده‌های ارتش سوریه با پرواز از پایگاه هوایی الشعیرات به «خان شیخون» حمله کرده‌اند و این حمله موشکی در تلافی حمله شیمیایی به خان شیخون انجام شده است.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات نظامی، آمار مختلفی از تعداد موشک‌های کروز شلیک‌شده به سمت این پایگاه می‌دهند که عددها بین 43 تا 70 موشک در تغییر است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما یقین داریم که دولت سوریه از گاز سارین برای حمله به «ادلب» استفاده کرده است.»

با این حال پنتاگون اعلام کرد که برنامه‌ای برای حملات بیشتر علیه سوریه ندارد.

این اقدام واکنش‌های فراوانی را در میان حامیان و مخالفان دولت سوریه به دنبال داشته است:

ایران:

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه را شدیدا محکوم کرد و گفت: این اقدامات به تقویت تروریستهای رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.

قاسمی افزود: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می کند و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یکجانبه را خطرناک، مخرب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می داند.  

وی گفت: «ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یکجانبه و حملات موشکی به «پایگاه هوایی الشعیرات» در سوریه توسط ناوهای آمریکایی، معتقدیم که اینگونه اقدامات به بهانه حمله شیمیایی مشکوک در "خان شیخون" در ادلب که زمانبندی، عاملان و منتفعان از آن کاملا در پرده ای از ابهام قرار دارد به تقویت تروریست های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.»

عربستان:

عربستان سعودی از حمله آمریکا به اهداف نظامی در سوریه اعلام حمایت کامل کرد یکی از مقامات مسئول در عربستان، دولت سوریه را مسئول هدف قرار گرفتن این کشور با این حمله دانست و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را در این خصوص ستود.

 

انگلیس:

دولت انگلیس نیز طی بیانیه‌ای ضمن حمایت از تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، آن را «پاسخ مناسب به حمله شیمیایی» به ادلب توصیف کرد.

 

رژیم‌صهیونیستی:

تنها چند ساعت پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای از این حمله اعلام حمایت کامل کرد. ارتش رژیم صهیونیستی گفت آمریکا پیش از حمله به سوریه، آنها را مطلع کرده بوده و اسرائیل نیز حمایت کامل خود را اعلام کرده بود.

«موشه یعلون» وزیر سابق امنیت رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا به ایفای نقش اخلاقی که در دولت باراک اوباما عقبگرد داشت، بازگشته است!

«رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد این اقدام آمریکا پاسخی مناسب و درخور به آنچه وی آنرا «وحشی‌گری غیرقابل تحمل» عنوان کرد، است.

«دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز گفت دولت اسد به تجاوز از خطوط قرمز ادامه می‌دهد و حمله آمریکا یک پیام واضح و روشن علیه این حملات بود.

«آویگدور لیبرمن» وزیر امنیت رژیم صهیونیستی  هم گفت: آمریکا قبل از حمله به اسرائیل خبر داده بود.

 

استرالیا

«مالکوم ترنبول» نخست‌وزیر استرالیا: حمله آمریکا به سوریه، پاسخی مناسب و متعادل بود.

ائتلاف معارض سوریه

گروه موسوم به ائتلاف معارض سوریه ضمن استقبال از حمله آمریکا به پایگاه هوایی «شعیرات» حمص اعلام کرد که این حمله کافی نیست  و  خواستار تداوم چنین حملاتی شد.

روسیه و بولیوی

کشورهای روسیه و بولیوی خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی حمله هوایی آمریکا به سوریه شدند.

رئیس کمیسیون امنیت دومای روسیه اعلام کرد حمله آمریکا به سوریه، روند مبارزه با تروریسم را تضعیف می‌کند.

کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پوتین معتقد است که حملات آمریکا به سوریه در راستا حمله به یک کشور دارای حاکمیت است.حملات آمریکا به سوریه، مانعی خطرناک در برابر ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم خواهد بود و خسارتی گسترده به روابط روسی-آمریکایی خواهد شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد که آمریکا قبلا از حمله اخیر با ادلب تصمیم گرفته بود که این حمله را صورت دهد و این اقدام را با هدف قدرتنمایی صورت داد.

فرانسه

«ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه هم گفت که حمله مذکور، هشداری به یک نظام جنایتکار بود.آینده سوریه با اسد نخواهد بود و آمریکایی‌ها اقدام برای توضیح موضع خود را آغاز کرده‌اند.وی افزود: «ایران و روسیه باید بفهمند که حمایت از اسد بی معناست.»

در عین حال «مارین لوپن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه هم گفت که از اقدام آمریکا در این زمینه شگفت‌زده شده است.

ترکیه

«نعمان کورتلموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه ضمن اعلام حمایت آنکارا از حمله به سوریه، آن را «اقدامی مثبت» خوانده و گفت دولت سوریه باید مجازات شود.

ژاپن

توکیو خواستار نششت شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور بررسی حمله نظامی آمریکا به سوریه شد.

آلمان

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان هم گفت که در پی شکست شورای امنیت، اقدام علیه زیرساخت‌های نظامی سوریه قابل درک است.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور سوریه هم گفتند که اسد مسئول حمله شیمیایی در سوریه است.

مرکل اعلام کرد: «با توجه به جنایات جنگی، رنج بیگناهان و مسدود شدن مسیر سیاسی، حمله آمریکا را درک می‌کنیم.»

 

ایتالیا

ایتالیا از اقدام آمریکا مبنی بر حمله موشکی به پایگاه هوایی در سوریه حمایت کرد.

 

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا خواستار دستیابی به راهکاری برای حل بحران سوریه با مشارکت سازمان ملل و روسیه شد.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که به این اتحادیه اعلام شده که حملات به سوریه محدود خواهند بود.

چین

وزارت خارجه چین از همه طرفهای درگیر در سوریه خواست به دنبال راهی سیاسی برای حل و فصل بحران در این باشند. «هوا چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت: پکن امیدوار است که همه طرفها آرام باشند و از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تنشها میشود خودداری کنند.

اردن

حمله آمریکا، پاسخی قوی و مناسب به دولت سوریه بود. «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن اعلام کرد حمله آمریکا به سوریه ، پاسخی قوی و مناسب به هدف قرار دادن بیگناهان توسط دولت سوریه بود.

بحرین

وزارت خارجه بحرین ضمن استقبال از حمله آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه، این حمله را اقدامی ضروری برشمرد.

در این بیانیه آمد است که عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه بیانگر عزم راسخ دولت آمریکا در مبارزه با تروریسم است.

وزارت خارجه بحرین همچنین مدعی شد که این حمله برای آنچه که حفظ خون بی‌گناهان در سوریه خواند و همچنین برای ممانعت از بکارگیری و گسترش سلاح‌های ممنوعه علیه بی‌گناهان، ضروری است.

انتهای‌پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول