اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کهگیلویه و بویراحمد

فارس گزارش می‌دهد

تنگ پیرزال یا تابلوی تبلیغاتی؟!/ تخریب میراث طبیعی تنگ پیرزال و سکوت مسوولان

در سال‌های اخیر به دلیل برخی ناآگاهی‌ها و کج سلیقگی‌ها تنگ زیبای پیرزال در حال تخریب و دستکاری قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن تعدد تبلیغات و شعارهایی است که روی دیواره‌ها و صخره‌های این تنگ جا خوش کرده است.

تنگ پیرزال یا تابلوی تبلیغاتی؟!/ تخریب میراث طبیعی تنگ پیرزال و سکوت مسوولان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، این روزها اگر گذرتان به تنگ زیبای پیرزال سرفاریاب  در مسیر دهدشت به سرفاریاب افتاده باشد بیش از آنکه مناظر زیبا و بی‌نظیر و چین‌خوردگی‌ها این منطقه توجه شما را به خود جلب کند، تبلیغات و سنگ نوشته‌های متعدد و بی‌شمار خودنمایی می‌کند.

تنگ پیرزال به عنوان یکی از مناطق زیبا و از نمونه‌های کم‌نظیر زمین شناختی است که به علت قرار گرفتن در مسیر دهدشت به یاسوج  به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصلی اهالی شهرهای دهدشت و چرام به حساب می‌آید، تنگی که به دلیل قرار گرفتن در مسیر ییلاق طوایف کهگیلویه و چرام  زیادی از دیرباز تاکنون در ادبیات محلی و فولکلور  اهالی این مناطق نیز جایگاه ویژه  دارد.

در سال‌های اخیر اما به دلیل برخی ناآگاهی‌ها و کج سلیقگی‌ها این میراث زیبای طبیعی هر روز در حال تخریب و دستکاری قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن تعدد تبلیغات و شعارهایی است که روی دیواره‌ها و صخره‌های این تنگ جا خوش کرده است.

متاسفانه در کنار افراد حقیقی که با ولع هرچه تمام اقدام به دستکاری این مناظر کرده‌اند، ادارات منابع طبیعی استان نیز از این رقابت نامیمون عقب نمانده‌اند و اقدام به شعار نویسی بر روی سنگ‌ها کرده‌اند.

آفرین فرهمند در این باره می‌گوید: این اقدام نمونه بارز دستکاری در طبیعت محسوب می‌شود و باید با بانیان آن برخورد شود.

مدیرعامل موسسه زیست محیطی سبزیاران امیرچمران افزود: تنگ پیرزال از حالت طبیعی خود خارج شده و تعدد تبلیغات و دیوارنویسی‌ها باعث بهم خوردن منظر طبیعی این منطقه شده است.

وی از مسوولان منابع طبیعی و گردشگری استان خواست تا علاوه بر پاکسازی این تبلغیات در این زمینه نیز فرهنگسازی کنند و جلوی رواج این پدیده را بگیرند.

این فعال زیست محیطی تاکید کرد: اگر مسوولان برای مبارزه با این پدیده ورود پیدا نکنند تشکل‌های زیست‌محیطی کهگیلویه و چرام  دست بکار می‌شوند و با این پدیده مبارزه خواهند کرد.

سلیمان توکلی نسب از شهروندان دهدشتی نیز با انتقاد از این وضعیت گفت: با توجه به اینکه تنگ پیرزال و کوه سیاه از زیست گاه‌های اصلی گونه‌های مختلف جانوری می‌باشند اینگونه رنگ آمیزی دیواره و صخره ها و دستکاری اکوسیستم حیات وحوش این منطقه را نیز به خطر خواهد انداخت.

 

به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید که آیا مسوولان امر همچنان دست روی دست خواهند گذاشت و از کنار این مسئله خواهندگذشت و یا با اقدامی عملی نسبت به پاکسازی این تبلیغات اقدام خواهند کرد.

خبرگزاری فارس در گزارشات آتی خود ضمن پیگیری این موضوع نسبت به پیگیری این موضوع اقدام خواهد کرد و تلاش خوهد داشت تا با  تهیه گزارشات دیگری در این زمینه، عمق فاجعه به وجود آمده در سایر مناطق و مناظر طبیعی استان برای همگان روشن شود.

=================

گزارش از قاسم خشت‌زر

================

انتهای پیام/40/82008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول