اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

برگی از تاریخ/ به مناسبت ۱۵ آوریل

پیشینه نامگذاری خیابان «خالد اسلامبولی»

اهالی تهران با نام خیابان «خالد اسلامبولی» غریبه نیستند، مخصوصاً آن‌هایی که اهل هنر و فرهنگ‌اند و برای یک بار هم که شده گذرشان به سینما آزادی افتاده است.

پیشینه نامگذاری خیابان «خالد اسلامبولی»

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، پردیس سینمایی آزادی در تقاطع خیابان‌های شهید بهشتی و خالد اسلامبولی قرار دارد؛ خیابانی که این روزها مرکز فروش عطر و ادکلن و همچنین ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی است.

البته هنوز هم عده بسیاری این خیابان را با نام قدیم آن یعنی «وزرا» می‌شناسند، هر چند اندکی کنکاش در تاریخ نشان می‌دهد در این خیابان هیچ وزیری ساکن نبوده و به دلیل سکونت افرادمتمول و دارای مقام و منصب، به «وزرا» مشهور شده بود.

 

خالد اسلامبولی پس از دستگیری

 

پس از ترور انقلابی «انور سادات» رئیس‌جمهور مصر توسط «خالد بن احمد شوقی اسلامبولی»، خیابان وزرا به نام این عضو شهید سازمان جهاد اسلامی مصر تغییر نام داد.

عضو گروه جهاد اسلامی مصر بود که به همراه تنی چند از همرزمان مسلمانش، «فرعون مصر»‌را در روز ششم اکتبر 1981 (مهرماه 1360) ترور کرد و خودش نیز در پانزدهم آوریل 1982 در 34 سالگی اعدام شد.

نامگذاری خیابانی در تهران به نام او، اقدامی در راستای فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر قطع روابط ایران با مصر بود. حضرت امام به دلیل «پیمان کمپ دیوید» (سازش مصر با رژیم اشغالگر اسرائیل) این فرمان را صادر کردند.

دو دهه بعد و در زمان دولت اصلاحات، تلاش‌هایی برای برقراری ارتباط میان دو کشور صورت گرفت، اما یکی از شروط آن روز دولت مصر، تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی بود. سخنگوی وقت وزارت امورخارجه این موضوع را طی نامه‌ای در بهمن 1383 به شورای شهر فرستاد، اما بیانیه انصار حزب‌الله موجب شد این موضوع مسکوت بماند.

موضوع تغییر نام این خیابان، هنوز هم مورد توجه مصری‌هاست، چرا که سازمان جهاد اسلامی مصر بعدها از مسیر خود منحرف و به القاعده و طالبان نزدیک شد. اما مسلم این است که سازمان مذکور در زمان «خالد بن احمد شوقی اسلامبولی» بر حق بود و تصمیم این افسر انقلابی شایسته تقدیر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول