اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

قائم مقام بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس:

وضعیت بانک‌ها چندان نگران‌کننده نیست/ اصلاح نرخ سود بالای شرکت‌های خودروساز/ اموال کاسپین پاسخگوی مطالبات است

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه نگران بروز بحران در سیستم بانکی نیستیم، گفت: ما شرایط بانک‌ها را از دور و نزدیک رصد می‌کنیم و امیدواریم با ورود و آگاهی و تسلّطی که بانک مرکزی دارد، مشکل خاصی ایجاد نشود.

وضعیت بانک‌ها چندان نگران‌کننده نیست/ اصلاح نرخ سود بالای شرکت‌های خودروساز/ اموال کاسپین پاسخگوی مطالبات است

اکبر کمیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی نرخ سود سپرده در اغلب بانک‌ها به طور متوسط به بالای 20 درصد رسیده و بانک‌های غیردولتی و خصوصی در 11 ماهه سال گذشته بیش از 28 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت کردند، تا چه زمانی قرار است ادامه یابد و آیا فکر نمی‌کنید این وضعیت بانک‌ها را با بحران مواجه کرده است، اظهارداشت: شرایط تنگنای مالی در سال گذشته وجود داشت و احساس می‌کنیم در ماه‌های آغازین سال 96 سیستم بانکی و بازار پول به سمت تعادل و عادی شدن حرکت کند.

وی افزود: در عین اینکه مساله را مدیریت می‌کنیم، انتظار داریم بانک‌ها در جهت اصلاح نرخ سود و رفتن به سمت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار در حرکت باشند و امیدواریم با اقداماتی که در دست بررسی داریم، این ثبات برگردد.

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که اقدامات در دست بررسی بانک مرکزی برای این مشکلات چیست، گفت: مدیریت فعال‌تری را نسبت به ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار بین بانکی در پیش گرفته‌ایم، چون آن فشار تنگنای مالی در ماه‌های پایانی سال، تعدیل شده است.

وی تصریح کرد: احساس می‌کنیم باید قدرت عمل و مدیریت بهتری را در بازار بین بانکی داشته باشیم و اگر بانک‌ها بتوانند در نرخ‌های بازار بین بانکی که هم‌اکنون میانگین آن 19 تا 20 درصد است، نیازهایشان را برطرف کنند، به طور طبیعی دیگر از بانک مرکزی اضافه برداشت نخواهند کرد.

کمیجانی اضافه کرد: با فعال‌تر شدن بازار بین بانکی نرخ سود سپرده و تسهیلات به نرخ‌های مصوب شورای پول و اعبتار نزدیک‌تر خواهد شد.

* حداکثر تورم احتمالی در سال جاری 10-11 درصد است/ مذاکره برای کنترل نرخ سود شرکت‌های خودروساز

وی با اشاره به تورم 9 درصدی در پایان سال 95، گفت: تلاش می‌کنیم نرخ تورم در سال جدید تک رقمی باقی بماند و اگر احیانا به خاطر نقدینگی انباشته سال‌های گذشته تورم شروع به افزایش کند، حداکثر به 10- 11 درصد خواهد رسید؛ هر چند که هدف اصلی ما تورم تک رقمی برای سال 96 است.

این مسئول ارشد بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فروش اوراق اسناد خزانه و سپرده‌گیری شرکت‌های بزرگ مانند ایران خودرو باعث افزایش نرخ سود در شش ماهه دوم سال گذشته شد، آیا چنین چیزی را قبول دارید، اظهارداشت: سهم اوراق و یا منابعی که شرکتی مانند ایران خودرو دریافت کرده زیاد نیست.

وی افزود: قبول دارم که نرخ سودی که تعیین می‌شود بر بازار پول اثرگذار است و در همین رابطه دو روز پیش با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه داشتیم و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد یک کارگروهی این موضوع را ساماندهی کند تا در کنار تامین مالی خودروسازان به روش‌ پیش‌فروش و سایر روش‌ها، نرخی تعیین شود که در تعامل با سیستم بانکی باشد.

کمیجانی با اشاره به آیین‌نامه پیش‌فروش خودرو، تصریح کرد: در یکی از مواد این آیین‌نامه برای پیش‌فروش نرخ حداقل تعیین کرده اما حداکثر تعیین نکرده است و مقرر شد این آیین‌نامه اصلاح شود.

*نگران بروز بحران بانکی نیستیم

قائم مقام بانک مرکزی در واکنش به این سوال که در شرایطی که چندین بانک با زیان‌های شدید مواجه شده‌اند و با مشکلات متعدد مالی و نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند، آیا نگران بحران سیستم بانکی نیستید، گفت: خیر؛ ما شرایط بانک‌ها را از دور و نزدیک رصد می‌کنیم و امیدواریم با ورود و آگاهی و تسلّطی که بانک مرکزی دارد، مشکل خاصی ایجاد نشود.

* بانک‌ها مشکلات غیرقابل حلی ندارند

وی تاکید کرد: 36 بانک و موسسه در کشور وجود دارد و شرایط ترازنامه و صورت‌های مالی آنها متفاوت است، نوع فعالیت‌ها هم تفاوت‌هایی دارد اما این معنای این نیست که بانک‌ها با مشکلات غیرقابل حلی مواجه هستند.

* موضوع بانک‌ها چندان نگران‌کننده نیست

کمیجانی با بیان اینکه بانک مرکزی تسلط کامل بر وضعیت بانک‌ها دارد، ادامه داد: امیدواریم با همکاری دولت و مجلس این مسائل و مشکلات حل شود؛ من توصیه می‌کنم روی موارد دیگر و موضوعات دیگر سرمایه‌گذاری کنید چون این موضوع چندان نگران‌کننده نیست.

*فرایند ادغام تعاونی‌های اعتبار در موسسه کاسپین به‌زودی پایان می‌یابد

قائم مقام بانک مرکزی درخصوص آخرین وضعیت موسسه کاسپین، گفت: از 8 تعاونی اعتبار، 6 تعاونی به طور کامل در کاسپین ادغام شدند و بررسی وضعیت مالی و ترازنامه‌ای این 6 تعاونی ادغامی شده نشان می‌دهد که اموال و دارایی‌های آنها پاسخگوی مطالبات است.

دو تعاونی دیگر هم تا پایان فروردین یا اوایل اردیبهشت در کاسپین ادغام می‌شوند. 

وی درخصوص نامه دبیر شورای نگهبان به بانک مرکزی درخصوص حل مشکلات سپرده‌گذاران کاسپین، اظهارداشت: ورود نهادهای دیگر به این موضوع در واقع تاکید بر سرعت‌بخشی به حل مشکل است و بانک مرکزی هم در تلاش است با مدیریت مناسب به وضعیت کاسپین سر و سامان دهد.

* همه تلاش بانک مرکزی حفظ حقوق سپرده‌گذاران کاسپین است

کمیجانی اضافه کرد: هر چقدر این تعاونی‌های اعتبار بیشتر با بانک مرکزی همکاری کنند تا موسسه کاسپین یکپارچه شود، سپرده‌گذاران هم زودتر تعیین تکلیف می‌شوند.

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که سپرده‌گذاران امیدوار باشند که به پولشان می‌رسند، گفت: انشاالله، همه تلاش بانک مرکزی این است که منافع سپرده‌گذار حفظ شود.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول