اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پیروزی در مضایا و زبدانی سوریه؛ از اشغال تا اخراج تروریست‌ها

توافق شهرهای چهارگانه سوریه (فوعه، کفریا مقابل مضایا و زبدانی) در حالی صورت گرفت که حامیان تروریسم پیش از این توافق تبلیغات رسانه‌ای دروغینی به وجود آورده بودند که پس از خروج تروریست‌ها، همه این مسائل فاش و برملا شد.

پیروزی در مضایا و زبدانی سوریه؛ از اشغال تا اخراج تروریست‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از مذاکره دولت سوریه با تروریستها بر سر شهرکهای «فوعه، کفریا مقابل مضایا و زبدانی» همه نگاهها به این رخداد مهم جلب شد؛ تلاش برخی از گروههای تروریستی برای شکست اجرای این توافق، از میزان اهمیت این منطقه برای آنان حکایت داشت؛ خاصه اینکه تروریستها میدانستند، مرحله بعدی برای آنها دشوارتر خواهد بود.

انتقال تروریستها از مضایا و زبدانی به ادلب در واقع بر آتش اختلاف میان آنان بیشتر دمید و کار به آنجا رسید که تروریستهای مجهول الهویه اعلام کردند که برای شکست این توافق، اتوبوسهایی را منفجر خواهند کرد که ساکنان فوعه  کفریا را به حلب منتقل میکردند.

این تهدید با انفجار در منطقه راشدین واقع در غرب حلب، جامه عمل پوشید ولی خویشتنداری دولت سوریه در قبال این رفتار تروریستها مانع از شکست توافق شد.

اما سؤال اینجاست، که این منطقه چه اهمیتی دارد؟

این منطقه در شمال غرب دمشق و در رأس مناطق گردشگری قرار دارد  و منبع تأمین آب پایتخت سوریه است. منطقه مذکور روزنه ای برای وارد کردن سلاح و تروریست از لبنان به مناطق قلمون و سایر مناطق بود؛ زیرا  فقط 11 کیلومتر با لبنان فاصله دارد و این فاصله در سرغایا به 1 کیلومتر میرسد.

در این منطقه، ارتفاعات زیادی وجود دارد که تأمین امنیت مرزهای لبنان از این منطقه صورت میگیرد و علاوه بر تأمین امنیت ریف غربی دمشق، معابر امدارسانی به تروریستها در لبنان قطع میشود. ورود ارتش سوریه به این منطقه، سبب خواهد شد که نیروهای سوری بتوانند عملیاتهای موفقی در مناطق حضور تروریستها در ریف دمشق داشته باشند.

اما تروریستها از فوریه 2012 ورود به این منطقه را آغاز کردند و تروریستهای خارجی نیز به بهانه حمایت از عناصر تروریستی موسوم به ارتش آزاد از مرزهای لبنان وارد این منطقه شدند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی «الاعلام الحربی»، تروریستها پس از تشکیل شورای نظامی، و دریافت کمک از کشورهای حامی تروریسم، قصد داشتند جنگ در این منطقه را به سود خود به پایان رسانند و بر دمشق تأثیر گذاشته و حتی معادلات را در داخل لبنان تغییر دهند.

پس از اینکه ارتش سوریه مشاهده کرد که تروریستها دهها توافق و آتش بس را در این منطقه نقض کردند، برای متوقف کردن آنان، عملیات خود را آغاز کرد تا اینکه به معادله فوعه و کفریا در مقابل زبدانی و مضایا رسید.

بر اساس توافق نخست، 8 هزار نفر از فوعه و کفریا و در مقابل 3 هزار و 800 نفر از تروریستها و خانواده هایشان از زبدانی و مضایا خارج میشدند. 2350 نفر از تروریستها در مرحله نخست در مقابل 5 هزار نفر از ساکنان فوعه و کفریا خارج شدند که تروریستها با یک انفجار، 100 نفر از ساکنان این دو شهرک را به شهادت رساندند.

چهارشنبه (19 آوریل) نیز بار دیگر این توافق مطرح شد و 3 هزار نفر از اهالی فوعه و کفریا و 500 نفر از زبدانی، سرغایا و الجبل الشرقی خارج شدند که این مسئله در راستای اجرای مرحله دوم این توافق بود. تروریستها پس از خروج از این مناطق، مقرها خود را به آتش کشیدند.

با خروج تروریستهایی که بیشتر آنان خارجی بودند، مهمترین رازهای تبلیغات رسانه ای جعلی آنان از جمله تبلیغات «گرسنه نگه داشتن مردم مضایا» برملا شد. در واقع پس از خروج تروریستها، افراد غیر نظامی ساکن مضایا فریاد برمی آورند که تروریستها کمکهای بشردوستانه را در دهها انبار پنهان میکرده و آن را به قیمت گزافی به شهروندان میفروختند. صرف نظر از تصاویر جعلی که ساکنان مضایا تأکید داشتند که اصلا آن را در این منطقه مشاهده نکردند.

موضوع پایانی نیز دروغ محاصره هزاران غیر نظامی از جمله زنان و کودکان در زبدانی و بمباران و کشتار روزانه آنان بود که با خروج تروریستها برملا شد؛ زیرا فقط 156 تروریست عضو «احرار الشام و هیئة تحریر الشام» از این منطقه خارج شدند و همراه آنان هیچ کودکی یا زنی حضور نداشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول