اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

یادداشت

پدیده اشرافی‌گری مانعی در مسیر بندگی است

ترویج پدیده اشرافی‌گری یک مانع مهم در مسیر بندگی به شمار می‌رود.

پدیده اشرافی‌گری مانعی در مسیر بندگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بروز پدیده اشرافیت و رقابت بر سر تجمل‌گرایی سطح توقع مردم از زندگی و رفاه مادی را به حدی بالا برد که کمتر کسی در هر رده طبقاتی که باشد از وضعیت معاش و زندگی خود راضی است، چرا که نگاه هر فردی به سطحی بالاتر از خود است.

در تعالیم دینی و الهی در عرصه مادیات سفارش شده است که نگاه انسان به افراد پایین‎دست از خود باشد تا بتواند از وضعیت زندگی خود احساس رضایت و آرامش خاطر به دست آورد، هر چند که دعوت به این نوع نگاه با دعوت به کار و تلاش برای کسب روزی حلال و نعمات حداکثری دنیا منافاتی ندارد.

تلاش برای کسب روزی حلال و حداکثری در عین قانع بودن به بود و نبود زندگی راهکاری است که هم مانع از عقب افتادگی افراد و جامعه اسلامی می‌شود و هم از افتادن انسان‌ها به دامن چشم و هم چشمی و تجملگرایی مقابله می‎کند.

در اصل دین اسلام برای بهره‎برداری درست و اصولی از نعمات مادی زمین به مخاطبان خود برنامه می‎دهد تا با شیوه صحیح استفاده از مادیات آشنا شده و ضمن هدف قرار ندادن کسب ثروت و قدرت، برای داشتن زندگی مطلوب و شایسته تلاش کنند.

دستور به قناعت، انفاق، احسان و دستگیری از دیگران روحیه انحصارطلبی و قدرت‎طلبی را در انسان مهار کرده و او را به سمت انسانیت و قرار گرفتن در مسیر صحیح بندگی سوق می‌دهد، اما در مقابل اگر انسان‎ها ترک قناعت و انفاق کنند به نفس سرکش خود اجازه داده‎اند، تا بر افکار و آمال آنها چیره شده و رسیدن به منفعت و قدرت از هر راه ممکن را در برنامه زیستی و عملی خویش قرار دهند.

متاسفانه آنچه که در جهان امروز به لطف وقوع عصر رسانه و مدرن رخ داده است، ترویج حس منفعت‎طلبی و انحصار طلبی در انسان‎ها به شیوه نرم و قابل قبول برای افکار عمومی است تا در اثر تبلیغات محصولات متنوع و تجمل‎گرایانه هر فردی رسیدن به سطح 100 از زندگی را خواست و هدف خود قرار داده و دچار نارضایتی از وضعیت موجود شود.

بالا رفتن سطح توقعات کار دولتمردان را در تامین این نیازها دشوار کرده و ضرورت تلاش بی‌وقفه آنان را برای رساندن همه اقشار مردم جامعه به سطح بالایی از رفاه و آسایش دو چندان کرده است و از طرفی هم بخاطر بالاتر نرفتن تصور مردم از یک زندگی ایده آل مسؤولان که تحت ذره بین نگاه و قضاوت مردم قرار دارند، موظف به ساده زیستی هستند.

============

زهره قاسمی

============

انتهای پیام/1014/3/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول