اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

نویسنده و پژوهشگر فقه و حقوق:

اینکه دولت روحانی سایه جنگ را از سر کشور برداشته، صحیح نیست/ حضور کم‌رنگ زنان در دولت روحانی را تایید می‌کنم

نویسنده و پژوهشگر فقه و حقوق گفت: این مساله که دولت روحانی سایه جنگ را از سر کشور برداشته است، صحیح نیست بلکه سایه جنگ را مردمی برداشتند که پای صندوق رأی آمدند.

اینکه دولت روحانی سایه جنگ را از سر کشور برداشته، صحیح نیست/ حضور کم‌رنگ زنان در دولت روحانی را تایید می‌کنم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام محمدعلی آهنگران در نشست تخصصی انتخابات در جمهوری اسلامی که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان به این استان سفر کرده بود، در محل تالار فردوسی دانشگاه کردستان، اظهار داشت: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین فرازهایی است که حقوق شهروندی را اعمال می‌کند و اساس آن بر پایه کرامت انسانی است.

وی افزود: هنگامی که برای شهروندان از حاکمیت و انتخاب سرنوشت سخن گفته می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که ایجاد حکومت مردم‌سالار فقط با رفتن به پای صندوق رای و انتخاب سرنوشت خویش میسر است و این مهم تنها راه رسیدن به حق و تحقق حاکمیت شهروندی است.

به گفته این پژوهشگر دانش‌آموخته فقه و حقوق، سالیان متمادی است که بشر برای حفظ حقوق شهروندی خویش تلاش می‌کند و در این راه چه جنگ‌هایی که به وقوع پیوست و چه خون‌های پاکی که به ناحق از افراد حکیم ریخته شد تا در نهایت انسان بر انتخاب سرنوشت خود حاکم شود.

آهنگران با طرح این پرسش که مبنای حقوق شهروندی چیست، خطاب به دانشجویان اظهار داشت: به واسطه کرامت انسان و اینکه بشر از جانب خداوند متعال تکریم شده است و انسان به واسطه انسان بودن و اشرف مخلوقات بودنش و به واسطه برخورداری از عقل و نعمت آزادی، انسان موجودی صاحب حق و حقوق معرفی شده است.

وی با بیان اینکه، خداوند بنی‌آدم را صرف‌نظر از ملیت، مذهب، رنگ و نژاد، طبقه اقتصادی و اجتماعی، جغرافیا و تمام اعتباراتی که در زندگی بشر وجود دارد، به انسان نعمت کرامت بخشیده است.

پژوهشگر دانش‌آموخته فقه و حقوق، با بیان اینکه قانون اساسی بر گرفته از اندیشه اسلامی بر مبنای کرامت انسانی پایه‌گذاری شده است، افزود: اصل دوم پایه‌های نظام جمهوری اسلامی بر مبنای ۶ پایه توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت قرار گرفته که  حکومت اسلامی اصل ششم را به عنوان کرامت انسان به قانون اساسی اضافه کرده است.

وی به انتخابات در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در ایران اختیار انتخاب را دارند که در انتخابات ریاست جمهوری که نفر دوم و بالاترین فرد اجرایی کشور است  را تعین و انتخاب کنند و این مهم مبنای حق شهروندی تک تک ایرانیان است و قانون به آنها این اجازه را داده که بر اساس موازین اسلامی بر آنها تکلیف شده که در این حق شرعی سهیم باشند که خارج از این ضابطه با حقوق شهروندی و کرامت انسانی تضاد دارد.

این پژوهشگر امور فقه و حقوق به ضوابط قانونی برای تشخیص فرد اصلح در انتخابات اشاره کرد و گفت: کسانی که واجد شرایط برای تصدی بر امور سیاسی باشند و صلاحیت داشته باشند می‌توانند در انتخابات نامزد شوند و مردم حق رای دادن به آن افراد برگزیده را دارند با نگاهی بر مجلس اول منطبق با احراز صلاحیت‌های حداقلی برای سمت‌هایی بود که در قانون اساسی ذکر شده و برآیندی از تمام گروه‌های سیاسی در مجلس شورای اسلامی بود.

وی با بیان اینکه این امر که دولت روحانی سایه جنگ را برداشته صحیح نیست بلکه سایه جنگ را مردمی برداشتند که آمدند پای صندوق رای و او را انتخاب کردند.

وی افزود: در دنیای به هم پیوسته امروز، رای، رای دهندگان آمریکایی در سرنوشت ما تاثیر دارد اما چگونه رای خودمان بر مملکتمان بی‌تاثیر است، که قطعا اثر دارد.

وی با اشاره به تجربه‌ای که از سال‌های گذشته داریم، افزود: جمهوری اسلامی به این درجه از نبوغ رسیده است که انتخابات سالم برگزار کند و این که انتخابات از پیش تعین و طراحی شده امری غلط است.

وی بیان کرد: در دولت آقای روحانی تورم بالای ۴۰ درصد به ۱۰ درصد رسید و انتخاب مردم موجب دوری جنگ و تحریم از کشور و افزایش سهم صادرات کشور از  نفت ارتقا یافت.

آهنگران اظهار داشت: مردم ما از دولت منتخب صداقت، واقعیت و رونق اقتصادی را انتظار دارند و با احترام پشت سر فرد برگزیده توسط خود خواهند ایستاد و تحمل سختی‌ها را با جان و دل می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه استان کردستان کارنامه روشنی در دفاع از کشور و مرزهای میهن دارد، افزود: این استان بهره‌مند از چهره‌های بسیار بزرگی است که اکثر آنها اهل سنت هستند و از نظر عشق و علاقه به ایران و اعتقاد به نظام از دیگر استان‌ها جلوتر هستند.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین ویژگی فرد اصلح در شرایط فعلی حفظ آرامش و بازگشت امید به جامعه و ندادن وعده عجیب و غریب به مردم است.

این پژوهشگر امور فقه و حقوق با بیان اینکه در انتخابات مردم یک نفر را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب می‌کنند، افزود: اما در حقیقت آنها با این انتخاب تیمی از مدیران را که بدنه دولت را شامل می‌شوند، تشکیل می‌دهند.

آهنگران عنوان کرد: انتقاد از عملکرد دولت اگر منصفانه و منطقی باشد زمینه توسعه و پیشرفت جامعه را فراهم می‌کند اما برخی جریان‌ها تنها با هدف تخریب از دولت تدبیر و امید انتقاد می‌کنند.

به گفته این پژوهشگر امور فقه و حقوق، عدم حضور پررنگ زنان در دولت روحانی قابل قبول است و آن را تایید می‌کنم اما حضور زنان در پست‌های مدیریتی متفاوت نسبت به دوره قبل بیشتر بوده که در حال حاضر یکی از زنان ایرانی سفیر کشور خارجی است.

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان در خصوص عدم بکارگیری افراد بومی در پست‌های مدیریتی، اظهار کرد: وزارت کشور ملزم به استخدام افراد بومی و اهل سنت در میان افراد متخصص به عنوان فرماندار، استاندار و مدیران پست‌های گوناگون است.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول