اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

خبرنگار فارس از سوریه گزارش می‌دهد

بازتاب اجرای طرح مناطق «کاهش تنش»؛ از درخواست النصره تا آتش‌بس جیش‌الاسلام

در اولین روز از اجرایی شدن طرح مناطق «کاهش تنش» در سوریه، تروریست‌های النصره خواستار خروج از محله قابون شده و جیش الاسلام از پایان درگیری‌هایش با النصره خبر داد.

بازتاب اجرای طرح مناطق «کاهش تنش»؛ از درخواست النصره تا آتش‌بس جیش‌الاسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، درحالی که ساعاتی بیش از اجرای طرح مناطق «کاهش تنش» مورد توافق روسیه، ایران و ترکیه مورد نگذشته، انعکاس آن بر اوضاع میدانی و امنیتی ریف دمشق در حال نمایان شدن است.

درخواست تروریست‌ها برای خروج از قابون

با اجرایی شدن توافق مناطق کاهش تنش از نیمه شب 6 ماه مه جاری (بامداد شنبه به وقت ایران) ده‌ها تروریست مسلح وابسته به گروه تکفیری «جبهه النصره» در محله «قابون» روز گذشته (جمعه) خواستار خروج از این منطقه شدند.

عناصر مسلح روز گذشته از ارتش سوریه درخواست کردند، زمینه خروج آنها از محله قابون به منطقه «غوطه شرقی دمشق» را فراهم کند که در جوار محله قابون قرار دارد و شماری از مناطق و شهرک‌های آن تحت تصرف گروه‌های تروریستی همچون جبهه النصره، جیش الاسلام و فیلق الرحمن است.

منابع آگاه سوری در این خصوص تصریح کردند، حدود 300 تروریست مسلح که اغلب آنها وابسته به دو گروه جبهه النصره و فیلق الرحمن هستند، خواستار آتش‌بس و توقف نبردها در قابون و انتقال به غوطه شرقی می‌باشند که تاکنون ارتش سوریه با این درخواست موافقت نکرده است.

تروریست‌ها این درخواست را پس از اجرایی شدن توافق ایجاد مناطق کاهش تنش ارائه داده‌اند که به موجب آن، منطقه غوطه شرقی دمشق یکی از مناطقی است که مشمول این طرح می‌باشد.

توقف درگیری‌ گروه‌های تروریستی در غوطه

در منطقه غوطه شرقی دمشق گروه تروریستی «جیش الاسلام» مورد حمایت عربستان سعودی درحالی که هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، عملیات نظامی و حملات خود علیه دو گروه تکفیری جبهه النصره یا همان «هیأت تحریر الشام» و فیلق الرحمن، مورد حمایت قطر و ترکیه را تا پایان دادن به موجودیت آنها در این منطقه ادامه خواهد داد، روز گذشته از پایان عملیاتش علیه این دو گروه خبر داد.

گروه تروریستی جیش الاسلام با ادعای وارد آوردن خسارات سنگین جانی و نظامی به 2 گروه‌ جبهه النصره و فیلق الرحمن در نقاط مختلف غوطه شرقی دمشق و تحقق اهداف مورد نظر در بیانیه‌ای از پایان حملات و عملیات نظامی خود در این منطقه خبر داد.

جیش الاسلام درحالی از پایان عملیات نظامی خود در غوطه شرقی دمشق علیه النصره و فیلق الرحمن خبر می‌دهد که درگیری‌های خونین هفته‌ گذشته این گروه‌ها، صد‌ها کشته و مجروح از طرف‌های درگیر برجا گذاشت.

شدت این درگیری‌ها به حدی بود که اعتراضات گسترده اهالی و ساکنان مناطق درگیری را به دنبال داشت. جیش الاسلام پاسخ این اعتراض‌ها که خواستار پایان درگیری‌ها و بازگشت آرامش به مناطق‌اشان بودند، را با گلوله و بازداشت شماری از معترضین داد.

همچنین جیش الاسلام درحالی از تحقق اهداف خود سخن می‌گوید که جبهه النصره و فیلق الرحمن موفق شدند، بسیاری از مناطق خود را که توسط جیش الاسلام تصرف شده بود، از این گروه باز پس گیرد.

جیش الاسلام در بخشی از بیانیه خود با ادعای اینکه بر شالوده و بنیان این دو گروه در غوطه فائق آمده و هم اکنون جز مشتی مزدور از آنها در این منطقه باقی نمانده، از دیگر گروه‌های مسلح این منطقه خواسته به مسئولیت دینی و انقلابی خود عمل کرده، با پیگرد این مزدوران در مناطق تحت تصرف خود به موجودیت آنها در غوطه به طور کامل پایان دهند.

در جریان یک هفته درگیری مسلحانه بین این سه گروه بیش از 170 تروریست مسلح از سه طرف کشته شدند که در میان آنها سرکردگان ارشد این گروه‌ها نیز به چشم می‌خورد.

در جریان این درگیری‌ها 13 غیر نظامی نیز کشته شدند که 2 نفر از آنها کودک هستند. درگیری بین گروه‌های تروریستی جیش الاسلام و جبهه النصره و فیلق الرحمن طی ماه‌های آوریل تا مه سال گذشته نیز حدود 500 کشته از طرف‌های درگیر برجا گذاشت.

درگیری گروه‌های وابسته به جیش الحر در درعا

اما از جنوب سوریه و به طور مشخص از استان درعا خبر می‌رسد، شهرک «الیادوده» روز گذشته شاهد درگیری‌های مسلحانه بین دو گروه تروریستی موسوم به «جیش المعتز» و «جبهه ثوار سوریا» وابسته به «جیش الحر» (ارتش آزاد) بود.

حمله احرار الشام به مواضع جیش الاسلام در ادلب

در استان ادلب، گروه تروریستی موسوم به «جنبش احرار الشام» به دلایل نامعلوم به مواضع و مقرهای جیش الاسلام در شهرک «بابسقا» در ریف شمالی ادلب یورش برده و تمامی آنها را تصرف کردند.

احرار الشام در ادامه به مواضع و مقرهای گروه تروریستی «فیلق الشام» نیز در منطقه یورش برده و آنها را تصرف کرد.

آرامش نسبی در حلب

از استان حلب نیز که ریف‌های آن شاهد عملیات‌های مختلف نظامی است، گزارش شده، با اعلام اجرایی شدن توافق ایجاد مناطق کاهش تنش، آرامشی نسبی بر ریف‌های حلب حاکم شده است.

مناطق مشمول توافق

براساس نقشه انتشار یافته از سوی وزارت دفاع روسیه، 4 منطقه مشمول طرح مناطق کاهش تنش می‌باشند.

- شمال سوریه

شامل ریف ادلب و مناطق همجوار آن، مناطق شمال شرقی ریف لاذقیه، ریف غربی حلب و ریف شمالی حماه. این منطقه بزرگترین منطقه در میان سه منطقه دیگر است.

- مرکز سوریه

ریف شمالی حمص و به طور مشخص دو شهر رستن و تلبیسه و مناطق اطراف آن که تحت اشغال گروه‌های تروریستی است و شمار آنها حدودا 180 هزار نفر برآورده شده، را شامل می‌شود.  

- مرکز سوریه

سومین مرکز نیز در مرکز سوریه واقع شده و غوطه شرقی دمشق با داشتن جمعیتی بالغ بر حدود 690 هزار نفر غیر نظامی را شامل می‌شود. منطقه قابون به دلیل سیطره جبهه النصره بر آن شامل توافق نمی‌باشد.

- جنوب سوریه

مناطق دارای مرزهای مشترک با اردن در ریف‌های درعا و قنیطره که اغلب تحت تصرف گروه تروریستی موسوم به «الجبهه الجنوبیه» با 15 عنصر مسلح است. این منطقه جمعیتی بالغ بر 800 هزار غیر نظامی را دربرمی‌گیرد.

بر این اساس مجموع تعداد عناصر مسلح در مناطق مشمول توافق 42 هزار نفر می‌باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول