اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

رئیس اسبق سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با فارس:

فرصتی که در دولت روحانی سوخت/ سرنوشت آیین نامه مقابله با آثار زیانبار گرد و غبار چه شد؟

رئیس اسبق سازمان محیط زیست با مسئول دانستن دولت روحانی در تشدید پدیده ریزگردها گفت: خانم ابتکار باید پاسخ دهد در این چهارسال با توجه به «آیین نامه و آمادگی آثار زیانبار گرد و غبار در کشور» برای رفع آلودگی های ریزگرد چه کرد؟

فرصتی که در دولت روحانی سوخت/ سرنوشت آیین نامه مقابله با آثار زیانبار گرد و غبار چه شد؟

فاطمه واعظ جوادی، رئیس سابق سازمان محیط زیست در گفت و گو با گروه جامعه خبرگزاری فارس با اظهار تاسف از ادعاهای پی در پی  مسئولان دولت یازدهم از عملکرد بد و نبود تدبیر زیست محیطی در دولت پیشین برای مقابله با ریزگردها گفت: در واپسین روزهای حضورش در دولت نهم «آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار (ریزگرد)» را تصویب کرده است.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: خانم ابتکار باید پاسخ دهند در این چهارسال در برابر «آیین نامه و آمادگی آثار زیانبار گرد و غبار در کشور» که تیرماه 88 مصوب شده بود، برای رفع آلودگی های ریزگرد چه کرد؟

واعظ جوادی  با اشاره به مصوبه دولت نهم در برای مقابله با ریزگردها اعلام کرد: در جلسه هیات دولت  نهم  در تاریخ 88.04.21 «آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار (ریزگرد)» تصویب شد.

وی افزود: متاسفانه این آیین نامه در واپسین روزهای دولت نهم به تصویب رسید اما باید از مسئولان سازمان محیط زیست پرسید شما پس از گذشت 8 سال چه کردید؟

واعظ جوادی با تاکید بر اینکه ابتکار و دیگر اعضای کابینه در همه سخنرانی ها و مصاحبه هایشان از شرایط اسفبار محیط زیست کشور در دولت گذشته می گویند گفت: آنها مقصر اصلی معضلات محیط زیست را دولت گذشته بر می شمرند اما سوالی که پیش می آید این است که خانم ابتکار شما در این 4 سال فرصت نکردید به حل معضل ریزگردها بپردازید؟

وی در ادامه اظهار داشت: باید از آقای ظریف بپرسیم در رفع معضل ریزگردها در این چهار ساله چه اقدام بین المللی موجهی داشته اند.

به گفته رئیس اسبق سازمان محیط زیست در این آیین نامه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است و برطبق آن باید برنامه های کوتاه مدت تا به حال به پایان می رسید.

به گفته وی در این آیین نامه وظایف تمامی دستگاهها به تفصیل مشخص شده است؛ وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری، وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وظایف معینی داشته اند.

واعظ جوادی گفت: طبیعی است که حدود یک تا دو سال کارگروه ها تشکیل می شدند و پس از آن کار روی روال قرار می گرفت در دو سال آخر دولت دهم باید برنامه شروع می شد و به اجرا در می آمد و در دولت یازدهم این طرح به صورت کامل اجرایی می شد.

وی ادامه داد: اگر گفته شود دو سال پایانی حضور آقای محمدی زاده فرصت برای اجرای این طرح سوخته شد، باید پرسید ابتکار و دولت یازدهم در این 4 ساله پر سروصدا چه کرده است؟ دولت باید پاسخگو باشد که برنامه کوتاه مدت چقدر پیشرفت کرده است؟

رییس سازمان محیط زیست دولت نهم، به بندهای موجود در این آیین نامه را اشاره و تصریح کرد: باید در این 4 سال وزارت نفت مالچ را در اختیار وزارت جهاد قرار می داد، آیا وزارت جهاد کشاورزی مالچ پاشی انجام داده است؟

به گفته وی براساس این آیین نامه استانداری باید با اطلاع رسانی می کرد و سازمان جنگل ها باید کانون های بحران را با همکاری بسیج بسازد. همچنین وزارت بهداشت باید تا سال 88 مراکز درمانی خود را مجهز می کرد.

وی ادامه داد: بر طبق ماده 9 این آیین نامه  به وزارت نیرو دستور داده می شود حقابه تالاب های جنوب و غرب کشور را تامین کند تا تالاب ها احیا شود.

واعظ جوادی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که درحال حاضر دامنگیر خوزستان است، منابع داخلی تولید ریزگرد است اظهار داشت: برای استحصال نفت بستر برخی تالاب های جنوب کشور خشک شد و بخشی دیگر از آن به دلیل بی توجهی مسئولان از بین رفت و دلیل همه اینها  به دلیل  فعال نبودن کارگروه مقابله با ریزگرد در سالهای متمادی است.

وی با تاکید بر نقش وجود کانون های خارجی در بروز پدیده ریزگردها تاکید کرد: باید از آقای ظریف پرسید که آیا مذاکرات با مسئولان عراقی برای حل معضل ریزگردها و بازگشت تنفس به خوزستان و دیگر استان های غربی به اندازه برجام اهمیت نداشت؟

واعظ جوادی با مسئول دانستن دولت روحانی در تشدید پدیده ریزگردها اعلام کرد: دولت باید به مردم خوزستان به خاطر کم کاری و اهمال پاسخ دهد.

وی ادامه داد: اگر اجرای این آیین نامه شروع می شد حتی اگر مشکلات بودجه ای هم وجود داشت، حداقل باید بخشی از دستورات این آیین نامه  در دولت دهم اجرایی می شد. و به همین دلیل مردم ادعاهای مطرح شده از سوی مسئولان دولتی  را باور نکنند، چراکه مسئولان حاضر در زمانی که در اختیار داشتند برای حل معضل ریزگرد بهره ای نبردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول