چکیده
فرش دستباف ایران، از منابع مهم درآمدهای ارزی و از اقلام مهم صادراتی کشور است. متأسفانه در یک دهه اخیر، دوران افول و رکود شکنندهای در صادرات فرش دستباف ایران و به ویژه اصفهان بروز نموده است. از جمله دلایلی که فرش دستباف ایران در بازار جهانی دچار افول شده است، عدم شناخت فرصتهای کارآفرینانهی صادرات آن است. از این رو شناسایی عاملهای مؤثر بر تشخیص فرصت در این حوزه موضوع بسیار با اهمیتی بوده و در همین راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزهی صادرات فرش انجام شده است. دانش پیشین، احساس خودکارآمدی، آموزش و مربیگری، جستوجوی منظم فرصتها، شبکه ارتباطات اجتماعی، جریانهای اطلاعاتی، خلاقیت، یادگیری اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه عواملی هستند که پس از بررسی پیشینهی تحقیق، در این پژوهش مد نظر و مورد بررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی که به روش کتابخانهای و میدانی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش برای سالهای 1390 الی 1394 حدوداً 50 صادرکننده فرش در شهر اصفهان بوده و 42 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که برای دسترسی به اعضای نمونه از روش گلوله برفی استفاده شده است. روش تحقیق آمیخته و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. نتایج پژوهش نشان داد، شبکه ارتباطات اجتماعی، هوشیاری کارآفرینانه، نیروهای پیشبرنده، احساس خودکارآمدی، دانش پیشین و آموزش و مربیگری در شناسایی فرصتهای کارآفرینانهی صادرات فرش دستباف اصفهان اثرگذاری بیشتری دارند و عوامل دیگر، بر تشخیص فرصت در این حوزه کمتر اثرگذار هستند.
کلیدواژه ها: تشخیص فرصت؛ صادرات فرش؛ فرش دستباف اصفهان؛ فرصتهای کارآفرینانه
نویسندگان:
سیدسعید میرواحدی: استادیار گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران (نویسنده مسئول)
محمدتقی طغرایی: دکتری مدیریت کارآفرینی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
زهرا سنجریان: کارشناسیارشد کارآفرینی فرهنگی دانشکده کارآفرینی هنر و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان
دو ماهنامه بررسی های بازرگانی - دوره 14، شماره 77، خرداد و تیر 1395.